Wie heeft ooit bepaald dat goud een hoge waarde heeft en nu onze geld koers bepaald?

GOUD!!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (5)

Vraag en aanbod heeft dat gedaan
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1 Dat hebben we (de mensen die goud wensen en daarvoor willen betalen) zelf gedaan omdat men denkt dat goud een zekerder en veiliger bezit is dan geld.
2. Goud bepaalt niet de koers van het geld. De waarde van tal van zaken wordt uitgedrukt in geld, omdat het een gemakkelijke rekeneenheid is, want zonder geld is het een stuk moeilijker om handel te drijven. Alles omrekenen in goederen werkt niet vlot.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goud is schaars, dus het is veel waard
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is wel meer schaars, maar het is niet allemaal gewild. Er moet ook (veel) vraag naar zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uh nee. Zijn vraag is waarom er zoveel vraag naar is. Omdat het schaars is en je kunt er niet meer van produceren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waar zie je Bluehill vragen "Waarom is er zoveel vraag naar goud?". En nee, wat jij zegt klopt nog steeds niet. Omdat iets schaars is, betekent het niet dat de prijs meteen hoog is. "Waarom is er zoveel vraag naar" "Omdat het schaars is". NEEN! Er is veel vraag naar omdat het zo mooi glimt, en dat ook blijft doen. Waarom is de prijs zo hoog? Omdat het schaars is EN het gewild is. -
Mensen zochten vroeger iets om mee te ruilen dat niet bedierf klein was en schaars. Mensen kwamen toen al snel bij de edelmetalen uit sinds deze klein waren makkelijk mee te nemen en schaars, ze konden dus waarde verkondigen. Ook kon het metaal gesmolten worden zodat er stempels in gedrukt konden worden met de waarde. in Europa werd er eerst met zilver betaald in Afrika wouden ze juist liever brons en in Amerika hadden ze goud. Door het ruilen en de schaarste werd toen goud het hoogste ruilmiddel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goud bepaalt niet de waarde van ons geld, of de 'koers' van ons geld! De meeste Europese landen moesten na de Tweede Wereldoorlog de 'gouden standaard' loslaten. Dit betekende dat je op dat moment het geld niet meer bij de centrale bank om kon wisselen voor bepaalde hoeveelheid goud. (Belangrijk is om te realiseren dit een 'vaste' koers was). Het kon nog wel indirect: in het Bretton Woods verdrag werd afgesproken dat de Verenigde Staten wel hun dollars door goud gedekt zouden houden. Dit hielden ze vol tot 1971, in dat jaar werd ook die koppeling gestopt.

Waarom we goud zoveel waarde toekennen? Het is vooral een conventie: al eeuwen gebruiken we goud als ruilmiddel. Hier kwamen later 'vaste' eenheden van (munten, maar ze waren niet allemaal rond en plat). Toen die munten niet meer van deze edelmetalen gemaakt werden (en vervangen werden door papier of goedkope metalen met maar de fractie van de waarde van de munt), is goud altijd het achterliggende ruilmiddel gebleven, totdat de behoefte aan geld in de wereld zo groot werd dat het niet redelijkerwijs meer door goud gedekt kon worden.

De hedendaagse vlucht naar goud is op een bepaalde manier onverklaarbaar. Goud heeft namelijk niet zo heel veel praktische (industriële) waarde, dus er is niet altijd een oneindige vraag naar. Dat betekent dus eigenlijk dat goud zo waardevol is omdat we afgesproken hebben dat het waardevol is. Mensen geloven er dus op eenzelfde manier in als dat ze in bankbiljetten geloven (hoewel dat laatste natuurlijk een beetje wankelt in een schuldencrisis).