Had ik het IBAN- en BIC nummer moeten vermelden?

Ik heb een betelling gedaan bij Apple online Store via bankoverschrijving, maar heb hierbij alleen de begunstigde, mijn naam, referentienummer en bestelnummer vermeld. Zie nu in een mail ook IBAN en BIC staan, maar die staan dus niet in de beschrijving van de overschrijving. Had dat gemoeten?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ik neem aan dat het een binnenlandse betaling betreft. Dan is IBAN niet nodig en komt het met het Nederlandse rekeningnummer helemaal goed. Pas als de betaling over de grens binnen de EU-zone moet plaatsvinden is IBAN/BIC eigenlijk wel een vereiste. Dan wordt zo'n betaling ook gratis uitgevoerd. Hier in Nederland hebben wij nu allemaal een IBAN-rekeningnummer. Dit is onder meer bedoeld als uniformiteit in Europese bankrekeningnummers. Wellicht zal over enige tijd dit IBAN moeten worden ingevuld bij het betalingsverkeer binnen Nederland, maar zoals gezegd is het nu nog geen enkel probleem het 9-cijferig (of de postbank)rekeningnummers te gebruiken. Die nummers zijn binnen Nederland namelijk uniek.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100