Kunnen mensen misbruik maken van het feit dat ze je rekeningnummer, naam en woonplaats weten?

Op marktplaats gebeurt het wel eens dat iemand een product zegt te willen kopen, en zodra je je rekeningnummer gegeven hebt niks meer van zich laten horen.
Kan dit een phishing techniek ofzo zijn?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
13.4K

Antwoorden (3)

Ja, in principe kunnen ze als ze je rekeningnummer en je naam/woonplaats weten misbruik maken van je bankrekening.

Er is een aantal webshops dat de keuze geeft om te betalen met een eenmalige machtiging.
Hierbij kan jouw banknummer ingevuld worden en hoppa, jij bent je geld kwijt. Het valt namelijk niet mee te bewijzen dat je het niet zelf besteld hebt.
(oke, de webshop vermeldt wel een zinnetje dat het strafbaar is een onjuist rekeningnummer neer te zetten, maar als je toch al snode plannen hebt, dan interesseert die waarschuwing je toch niet).

Wat ik zelf gedaan heb voor internet-aankopen, zowel op marktplaats als bij webshops waar ik nog geen ervaring mee heb is het openen van een aparte betaalrekening bij een andere bank.
Op deze rekening mag ik niet rood staan. Ik heb er nooit meer dan 10 Euro op staan (tenzij ik iets koop, dan stort ik er tijdelijk even wat op), dus mocht er ooit misbruik gemaakt worden, dan kan het me eigenlijk maar een tientje kosten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als geld middels een machtiging van je rekening wordt gehaald, dan kun je het bedrag binnen een bepaalde termijn storneren en krijg je gewoon je geld terug.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ mooi antwoord
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, van mij ook nog n plus...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, storneren kan, maar er zijn veel mensen die niet elke maand nauwkeurig hun bankpost controleren (helaas moet ik toegeven dat ik er ook één van ben). Mocht je dan de termijn van ik geloof 30 dagen overschreden hebben, dan ben je te laat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, klopt. Ben zelf ook niet zo nauwkeurig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo'n extra rekening is wel een slim idee. Alleen kost dat ook weer geld, en iets verkopen op marktplaats doe ik ook weer niet zo vaak dat het dat waard is. Tenzij het risico erg groot is natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, het kost inderdaad wel extra geld, maar ik verkoop redelijk vaak wat op internet en koop ook geregeld wat op internet, dus in mijn ogen kan het wel uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een eenmalige incasso kun je helaas niet zelf eenvoudig storneren, zoals wel kan bij een doorlopende machtiging. Bij een onterechte eenmalige incasso moet je hiervoor contact opnemen met je bank. Althans, zo is dat bij de ABNAMro en ik gok dat voor meeste banken hetzelfde van toepassing is. Zie http://www.abnamro.nl/nl/zakelijk/betalen/incasso/veelgestelde_vragen.html#1c
Ik heb er tot nu toe nog geen problemen mee gehad met het geven van mijn rekeningnummer. Vroeger kon je inderdaad met alleen de naam, woonplaats rekeningnummer iets betalen op internet. Maar tegenwoordig is dat volgens mij zelfs verboden. De sites waar ik mijn aankopen doe gebruiken creditcard, Ideal of Paypal.
En op marktplaats en Ebay doe ik mijn aankopen meestal alleen als ik via paypal kan betalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee dat kan helemaal niet meer!
Op iedere factuur die jij krijgt staat toch ook een rekeningnummer en een adres? Zou toch wel erg zijn dat je dan met die gegevens misbruik zou kunnen maken.
Nee hoor, laat je niet bank maken, dat kan niet. En als er toch nog een aantal "vage" sites zijn die betalingen kunnen verrichten met slechts een rekeningnummer en een naam dan kan jij met het grootste gemak het geld terughalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan meestal wel je geld terugkrijgen, maar dan moet je wel telkens checken of er geen geld van je rekening afgehaald is.