Kunnen mensen misbruik maken van het feit dat ze je rekeningnummer, naam en woonplaats weten?

Op marktplaats gebeurt het wel eens dat iemand een product zegt te willen kopen, en zodra je je rekeningnummer gegeven hebt niks meer van zich laten horen.
Kan dit een phishing techniek ofzo zijn?

Weet jij het antwoord?

/2500

Ja, in principe kunnen ze als ze je rekeningnummer en je naam/woonplaats weten misbruik maken van je bankrekening. Er is een aantal webshops dat de keuze geeft om te betalen met een eenmalige machtiging. Hierbij kan jouw banknummer ingevuld worden en hoppa, jij bent je geld kwijt. Het valt namelijk niet mee te bewijzen dat je het niet zelf besteld hebt. (oke, de webshop vermeldt wel een zinnetje dat het strafbaar is een onjuist rekeningnummer neer te zetten, maar als je toch al snode plannen hebt, dan interesseert die waarschuwing je toch niet). Wat ik zelf gedaan heb voor internet-aankopen, zowel op marktplaats als bij webshops waar ik nog geen ervaring mee heb is het openen van een aparte betaalrekening bij een andere bank. Op deze rekening mag ik niet rood staan. Ik heb er nooit meer dan 10 Euro op staan (tenzij ik iets koop, dan stort ik er tijdelijk even wat op), dus mocht er ooit misbruik gemaakt worden, dan kan het me eigenlijk maar een tientje kosten.

Ik heb er tot nu toe nog geen problemen mee gehad met het geven van mijn rekeningnummer. Vroeger kon je inderdaad met alleen de naam, woonplaats rekeningnummer iets betalen op internet. Maar tegenwoordig is dat volgens mij zelfs verboden. De sites waar ik mijn aankopen doe gebruiken creditcard, Ideal of Paypal. En op marktplaats en Ebay doe ik mijn aankopen meestal alleen als ik via paypal kan betalen.

Nee dat kan helemaal niet meer! Op iedere factuur die jij krijgt staat toch ook een rekeningnummer en een adres? Zou toch wel erg zijn dat je dan met die gegevens misbruik zou kunnen maken. Nee hoor, laat je niet bank maken, dat kan niet. En als er toch nog een aantal "vage" sites zijn die betalingen kunnen verrichten met slechts een rekeningnummer en een naam dan kan jij met het grootste gemak het geld terughalen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100