Hoeveel euro zakgeld is normaal voor een meisje van 11 (en een half) & 9 jaar oud?

Ik ben moeder van 2 kinderen. Mijn dochters willen heel graag zakgeldverhoging want hun vriendinnen krijgen ook allemaal meer. Wat is een normaal bedrag per week aan zakgeld voor 11 & 9 jaar?

Toegevoegd na 27 minuten:
mijn man en ik werken allebei en verdienen 3000 euro per maand.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.1K

Antwoorden (25)

Ligt eraan wat ze er van moeten kopen, kopen ze bv zelf cadeautjes voor verjaardagen
Op de site van het NIBUD kan je gemiddelde vinden van zakgeld

Toegevoegd na 1 minuut:
Vergeet nog te vermelden dat het ook afhankelijk is van wat je zelf te besteden hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben 14 en krijg niks 0.0 ook nooit gehad :P Ik werk.. Veel gezonder en beter voor je :P
11 jaar en 10 euro per week vind ik teveel. maar het ligt eraan wat je er mee moet kopen. moet je zelf je telefoon betalen enz enz.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
'maar het ligt eraan wat je er mee moet kopen. moet je zelf je telefoon betalen enz enz.' Met 10 euro in de week betalen ouders indirect de telefoonkosten
Hier vind je veel informatie over zakgeld: http://www.nibud.nl/omgaan-met-geld/kinderen-en-geld/zakgeld.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik ben 14, en ik krijg maar 5 per week, ik heb wel n krantenwijk en krijg dus nog 10 euro per week erbij. eigenlijk vind ik dat wel genoeg, zo leer je ook een beetje hoe je met geld om moet gaan en de waarde ervan
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn zoon van 11 krijg 5 euro per maand! Maar hoef daar niks mee te doen. Rest is voor ons ook zijn telefoonkaart waar hij gelukkig meer dan 4 weken mee doet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op mijn werk houden wij de norm aan van 0.10 cent per levensjaar. Dus de kinderen die 11 zijn krijgen 1,10 per week en de kinderen die 9 zijn 0,90 cent per week. Maar het is natuurlijk ook afhankelijk van wat jullie zelf als norm willen stellen voor het zakgeld. Wij kunnen natuurlijk zeggen wat wij vinden, maar het ligt vooral aan wat jullie daarvan vinden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
haha, gebruik dan gewoon het woord gierig...dat snapt tenminste iedereen. Tja het is wellicht weinig, maar ik heb het ook niet bedacht... was al zo toen ik er kwam werken... maar als je verder rekent heb je ongeveer 4,40 per maand... is niet heel weinig voor een kind van 11...zoveel uitgaven heeft een kind van 11 niet;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik hoop dat u bejaard bent en over 'vroeger'praat..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind dit een goede norm! Als de kinderen ouder zijn beschouwen ze het waarschijnlijk als weinig, lekker laten werken zou ik zeggen. Nu krijg je ook geen gedoe met 'toen zij 12 werd kreeg ze zakgeldverhoging' 'nietes toen was ik dertien', etc.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat is dan eigelijk het nut van zakgeld geven? Een kind moet leren met geld om te gaan en moet ergens voor kunnen sparen. Het gaat zich niet om de hoeveelheid uitgaven van een kind van 11, maar de mogelijkheid om het kind waarde van geld aan te leren. Nee, sorry. Ik vind persoonlijk dat als je een kind zakgeld geeft dat je ook wat moet geven waar het kind iets aan heeft. Maar u heeft misschien een heel andere gezinssituatie als ik gewend ben, mijn excuses als ik wat bot overkom.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
oke allemaal niet zeiken ieder heeft toch een eigen regel
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het goed is kan het kind door zijn zakgeld
leren om keuzes te maken.
Dat werkt niet als ie toch al alles krijgt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tot een jaar of 12 best een goede regel op zich. Na de basisschool zou ik wat sneller stijgen. Ik kreeg daarna 5 euro per maand (wat eigenlijk nog op hetzelfde neerkomt) en dat heb ik tot mijn 18e gekregen... Nu ik erover nadenk, had ik dan ook liever 10ct per jaar per week gehad haha.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zo doen wij het ook bij onze kinderen.
ze kunnen dit geld besteden aan wat snoep kopen bij de sportclub, of wat sparen voor speelgoed o.i.d.
cadeautjes voor kinderfeestjes of andere uitgaven betalen wij dan nog wel uiteraard.
voor onze kinderen werkt dit prima. de één is een echte oppotter en bij de ander brandt het in zijn zak en die geeft het meteen uit. zo leren ze ook nog van elkaar.
Sorry, geen klip-en-klaar antwoord, maar een iets andere gedachte om je te inspireren het eens anders aan te pakken.

Door je kinderen te stimuleren om mee te helpen in het huishouden en een deel van hun zakgeld daarvan af te laten hangen, leer je ze dat geld niet voor niets komt maar dat er een relatie is tussen werk en geld. Hoe vaak doen ze de afwas, ruimen ze hun sokken op, ruimen ze elke week hun kamer op, helpen ze mee met het verschonen van het bed, enzovoort.

Daarnaast helpt het om met hen een plan te maken om ze bewust te maken van sparen. Dus beloon ze als ze een deel van het geld in de spaarpot doen (door bijvoorbeeld de helft erbij te leggen, of misschien zelfs te verdubbelen).

De hoeveelheid die je geeft hoeft niet direct af te hangen van jouw inkomen, maar heeft meer te maken met wat ze op hun leeftijd er mee kunnen en willen doen. Daarbij geldt wel dat je in een dorp met een duur winkelaanbod meer geeft dan als je in een goedkopere buurt woont. Wat verwacht je als 9 en 11 jarige? Wat zijn hun minimum-behoeften?

De hoeveelheid en de verdeling tussen zakgeld en werkgeld moet je zelf bepalen, maar houd in gedachte dat er wel een prikkel moet zijn om te werken.

Tot slot: betaal op een vaste dag uit. Dat krijg jij immers ook!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
die min is niet van mij, maar ik vind werkgeld nou juist helemaal geen goed idee!
mijn zoontje vraagt tegenwoordig bij alles wat ik hem vraag; wat krijg ik ervoor, want mijn vriendje krijgt ook geld van zijn vader als hij een klusje doet?!
weet je wat ik dan zeg? je krijgt er een prak eten en schone sokken voor!
Zonder naar de antwoorden van andere te kijken zou ik zeggen: negen jarige 2,50 EURO, elf jarige 3,50 EURO.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een van de goede zaken van zakgeld vind ik juist om het niet te koppelen aan klusjes en meehelpen in huis, zie antwoord bij Nielx. Ik zal ook uitleggen waarom. Als je werkt krijg je ook gewoon salaris en is het niet afhankelijk van hoe hard je al dan niet hebt gewerkt. Tenzij je er via een bonus nog extra bij krijgt.

Het is goed om kinderen te leren met geld om te gaan. Bespreek met je dochters inderdaad wat ze er van moeten betalen. Laat ze zelf ook uitrekenen wat zaken kosten en hoeveel ze daar dus aan kwijt zullen zijn.

Maak eerst bijvoorbeeld een overzicht per jaar en reken het daarna terug naar week- of maandzakgeld. Bijvoorbeeld: je dochter moeten voor een partijtje zelf een cadeautje kopen van hun zakgeld en ook voor hun zus en hun ouders. Dat zijn x cadeautjes per jaar (je weet wel ongeveer hoe vaak ze worden uitgenodigd). Per cadeautje ga je uit van een richtbedrag. Dan weet je wat je per jaar daar aan kwijt bent.

Hetzelfde kun je doen voor beltegoed, sparen, make up, eten&drinken, hobby, etc. Het totaalbedrag waar je op uitkomt deel je door 52 of door 12, eventueel rond je het af en dat is dan het zakgeldbedrag. Natuurlijk, zoals een andere reactie ook al aangaf, voor zover je dit zelf ook kunt missen natuurlijk.

Geef het inderdaad op een vaste dag, of boek het over naar hun eigen rekening als ze die hebben. Dan vergeet je het ook niet. Als je zorgt dat ze op deze rekening niet rood kunnen staan, komen ze daar in ieder geval niet mee in de problemen.

Geven ze meer uit dan hun budget, sta dan sterk in je schoenen als je goede afspraken hebt gemaakt. Op is op, dat geldt voor jezelf ook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat ligt eraan of ze zelf cadeautjes voor ouders, broertjes en zusjes moeten kopen.
Als dat niet zo is dan kun je aan iemand van 9 bijvoorbeeld €2,- per week geven en aan een kind van 11 jaar 3,50 per week geven.
Als ze wel zelf cadeautjes moeten kopen dan kun je wat meer geven, maar niet teveel, want als je bekijkt hoeveel ze per jaar dan krijgen, dan is dat best wel veel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik zou zeggen, indien ze netjes hun klusjes doen, 1 tot 2 € per week.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Betaal wat zij nodig hebben. Veel te jong om met geld om te gaan. Misschien 5 euro p/w voor snoep ofso. Maar kleding, gadgets, telefoons gewoon als ouder betalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn zusje is zelf ook 11 en krijgt 2.50,- per week.
Ik ben 15 en krijg 6,-
Maar voor een meisje van 9 zou ik niet veel aanraden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben 15 (bijna 16) en krijg €3,50 per maand. Ik heb momenteen geen baantje maar ben wel opzoek. Ik moet verjaardagscadeautjes en mijn beltegoed en make-up ervan betalen. Ik kreeg tot mijn 13e geen zakgeld. Mijn broertje van 13 krijgt €2,50 in de maand (ik toen €2,- maarja). Hij moet zijn cadeautjes en beltegoed ervan betalen. Toen ging mijn broertje van 11 protesteren dat hij geen zakgeld kreeg en nu krijgt hij €1,20 in de maand We moeten ook klusjes doen voor ons zakgeld.

Mijn tip voor u; voor een 9jarige €0,20 per week (wel tegen klusjes) of niets want wat doet een 9jarige nou met z'n geld? (je gaat toch niet vertellen dat 'ie op z'n 9e al een mobieltje heeft?!)
voor een 11 jarige €1,20 maar ook klusjes laten doen.

Ook een van de dingen die m'n ouders ons hebben meegegeven is:
Koop niet te veel (onnodige dingen) en zet je geld op de bank, daar heb je veel meer aan want je krijgt rente.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helemaal mee eens!!!
p.s. is je broertje nog single XD grapje
bye andere 13 jarige
Wat er nog niet staat is de volgende overweging:

(die bij mij ook opeens sinds deze vakantie door mijn hoofd spookt).

Wij geven zakgeld puur "extra" op dit moment dus ze hoeven er niks van te betalen (zoals kadootjes voor vrienden ed).

Mijn zoon van 11 krijgt 2 euro, EN precies zoals iedereen dat doet krijgt zijn jongere broer minder nl 1 euro (met als bedoeling dat die ook 2 euro, of ietsje meer krijgt als hij 11 is). Voor een drankje bij de uit-wedstrijden spring ik weer bij want die zijn ZO duur, daar gaat dan een week zakgeld aan op, dat vind ik idioot en buiten proporties voor ze.

ECHTER: nu er geen verplichte uitgaven zijn, zijn hun wensen vrijwel gelijk. In de vakantie kwam dat het duidelijkst tot uiting. Ze wilden allebei HETZELFDE souvenirtje kopen van 5 euro en toen bleek dus het ene kind dat wel te halen terwijl dus de jongste zijn spaarpot van thuis moest aanspreken. Dat vind ik ergens toch weer niet eerlijk.

Ik ga nu dus in de vakantie beiden een vast bedrag geven (en ook even veel want waarom zou de één dan meer te besteden moeten hebben dan de andere) en normaal maken we dan toch maar wat verschil. Want dat lijkt zo te "horen".

Ik probeer de hoogte van het bedrag een beetje af te stemmen op de "nood" voor geld en dat is in mijn optiek zeker voor kinderen die nog niet op de middelbare school zitten niet te veel. Ik vind het ten minste NERGENS voor nodig dat ze na 3 maanden sparen een IPOD kunnen komen (niet op deze leeftijd).
12 jaar geleden
Het bedrag wat je nu geeft, bepaalt voor een groot deel hoe je kinderen later met geld omgaan. Ik heb nooit meer dan 5 euro per maand gehad waarvan ik alles moest doen - verjaardagscadeautjes, leuke dingen voor mezelf, make-up, eten/drinken op school als ik niks van thuis meenam, snoep, uitgaan en kleding behalve jassen en schoenen als die versleten waren.

Ik ben nu 20 en nog steeds een enorm gierige vrek (lekker dubbelop he) en zal dat ook altijd blijven vermoed ik, ook al zou ik veel verdienen.

Je kinderen op jonge leeftijd dus bewust maken van geld bepaalt hoe ze er later mee omgaan. Geef ze iets meer verantwoordelijkheden en evenveel geld om dat te betalen. Bv 2 euro per maand voor verjaardagskadootjes, als ze 5 feestjes hebben van 5 euro.

Als ze zelf 'niks' hoeven te betalen, zou ik ze 1,50 en 2 euro geven
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het ligt eraan wat kopen ze ervan snoep? of kleding?
mijn meiden krijgen €25,00 p/m voor ondergoed en kleding.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5 euro per maand en als ze naar de middelbare school gaan en telefoon enz. Nodig hebben 15 euro per. Als ze cadeautjes voor vrienden enz. Zelf moeten betalen zou ik er 10 euro van maken en later 20. Als ze op de middelbare school zitten elk jaar 2,50 euro erbij Per maand. Als je per week wilt geven zou ik nu die van 9 jaar 1 euro geven en van elf 1,50 euro en op middelbare school 5 euro
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toen ik elf was kreeg ik denk ik 1,50 per week. Toen ik negen was heel weinig, 75 cent per week of zoiets, ik vind dat dat wel iets meer mag. Bijvoorbeeld als je negen bent een euro per week, als je 11 bent twee euro.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben 12 jaar oud en krijg 10 euro per maand. Als ik op de basisschool al een mobiel zou krijgen, kreeg ik minder geld per maand, en moest ik zelf het beltegoed geld betalen. Maar nu heb ik nog geen mobiel, en krijg dus 10 euro per maand.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoi!

Ik ben een meisje van 12 (en een half) jaar. Ik kreeg ook kleedgeld. Van mijn geld moet ik kopen;
- Schoolspullen
- Kleding, maar géén jassen en schoenen
- Cadeautjes
- Als ik met een vriendin naar die bioscoop o.d. ga

Ik krijg daarvoor €50,- per maand, daarvoor kreeg ik 12,50 en moest ik zelf cadeautjes kopen voor vriendinnen en de rest van het gezin.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik ben 12 en ik krijg om de maand kleedgeld bevoorbeeld krijg ik 20 euro ofzo. ik zou voor 11 jaar om de week rond de 8 euro doen maar op is op.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zelf kreeg in ongeveer 4 euro op die leeftijd
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het DOEL van zakgeld is met geld leren omgaan. Vreemd genoeg krijgen kinderen van ouders met weinig geld, zowel relatief als absoluut meer zakgeld. Terwijl het juist voor kinderen van wat rijkere ouders zo leerzaam is te zien hoe weinig je eigenlijk kunt doen met een euro.

Zakgeld hoeft ook verder niet 'verdiend' te worden, al kun je het incidenteel bij sommige kinderen wel eens gebruiken als sanctiemiddel - maar ook dan met mate. Het DOEL is namelijk niet straffen en belonen, maar, nogmaals, leren met geld omgaan.

Spreek goed af wat er voor het zakgeld gekocht moet worden en wat niet. Acht jaar is een leuke leeftijd om te beginnen (daarvoor moet je het nog erg begeleiden en kun je beter af en toe zomaar wat vrij te besteden geld geven).

Begin met een euro per week, en voer dat voor elk jaar van de leeftijd met een euro op. Een kind van 9 krijgt dus 2 euro per week, een kind van 11 zit op 4 euro.
Zeker bij meisjes is het vanaf ongeveer 12 jaar een goed idee om naast de -tegen die tijd- vijf euro voorzichtig te beginnen met kleedgeld. Nog niet de 'volle mep', maar twee tientjes in de maand ofzo voor een of twee leuke kledingstukjes waar mamma dan niks over te zeggen heeft. (Moeilijk !!) . Dat kun je dan ook geleidelijk uitbouwen.

Hoeveel ze PRECIES moeten krijgen, hangt ook af van wat ze er mee moeten doen. Alleen snoep, make-upjes, haardingetjes en speeltjes, kadootjes, sparen voor grotere uitgaven etc.

Vuistregel - die voor de meeste ouders (ik incluis;-) ) ERG lastig te handhaven is : je kunt ze beter MEER geld (en dus verantwoordelijkheid) geven en NIETS extra's erbij, dan weinig geld geven en voortdurend extraatjes en kadootjes erbij toestoppen. Lastig, ik weet het, maar hoe meer eigen verantwoordelijkheid, hoe beter ze later hun financiën op orde zullen hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het meisje van 9: niks. meisje van 11: misschien 2euro per week?
ik kreeg pas zakgeld toen ik 12 was, dit was 2 euro per week.
toen ik 14 was kreeg ik 5 euro per week, maar ik heb ook een bijbaantje. ik vind persoonlijk dat iemand van 9 nog geen zakgeld nodig heeft, iemand van 11 eigenlijk ook nog niet echt. maar dat is natuurlijk mijn mening.