Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

hoe kan het dat ik nu een gedeelte van mijn zorgtoeslag van 2008 terug moet betalen??

er is toch een vast bedrag vastgesteld per persoon?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

De zorgtoeslag is geen vaststaand bedrag, maar wordt berekend op basis van je verzamelinkomen. Bij je aanvraag heb je gegevens verstrekt op basis waarvan je verzamelinkomen voor het komende jaar geschat is. Na afloop van dat jaar wordt gekeken of deze schatting klopte.

Als je in de loop van het jaar meer bent gaan verdienen, valt je verzamelinkomen dus hoger uit dan oorspronkelijk verwacht en had je dus minder recht op zorgtoeslag, waardoor je het teveel ontvangen bedrag moet terugbetalen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

De hoogte van de zorgtoeslag is inkomensafhankelijk. Ook wij hebben een aanslag gekregen. Er had al een verrekening plaats gevonden, maar we moeten dus ook nog geld terug betalen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zorgtoeslag wordt berekend naar gelang inkomen en ze hebben het de eerste keer een beetje gegokt en daarom moeten nu heel veel mensen terug betalen ik had een rekening van bijna 300 euro
kijk maar eens op www.belastingdienst.nl daar kun je uitrekenen waar je recht op hebt
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Ze" gokken niet zozeer, de Belastingdienst baseert het voorschot op het geschatte inkomen dat door de aanvrager zelf is ingediend.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
jawel ik heb zelf de belastingdienst gebeld en ze hebben de eerste keer gewoon een schatting gemaakt tenzij jezelf op de brief die je hebt gekregen hoeveel je ging krijgen en wat zij dachten dat je inkomen was hebt gereageerd om het te laten aanpassen
Je zorgtoeslag heeft niets te maken met je eigen risico. In 2008 heb je een voorlopige toeslag gekregen, dit is dus een schatting een berekening. In 2009 heb je je belastingaangifte in moeten vullen. Naar aanleiding hiervan wordt je definitieve zorgtoeslag berekend. Daardoor kan het dus zijn dat je bij moet betalen, terugkrijgt of geen van beide.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zorgtoeslag is inderdaad inkomensafhankelijk. Op de site van de belanstingdienst kun je zelf uitrekenen op hoeveel zorgtoeslag je recht hebt. Als je over 2008 moest terugbetalen, en je ontvangt nog steeds dezelfde toeslag in 2009, dan is de kans groot dat je over 2009 ook moet terugbetalen, tenzij je inkomen sterk gedaald is. Het beste is om wijzigingen in inkomen meteen door te geven (kan ook via een download op de site).
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat komt omdat je inkomen over dat jaar hoger blijkt te zijn ,dan in 1e instantie werd aangenomen! Mij overkwam het tegenovergestelde,ik kreeg geld terug!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding