Als veel landen schulden hebben, van welke landen hebben zij dat dan geleend?

Waar komt dan dat geld vandaan. Als ook zelfs de rijkste landen schulden hebben (zoals Amerika dus ook).

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (6)

vergeet niet die bankperikelen!! banken hebben schuld omdat ze meer geld lenen dan ze aan geld weer terug krijgen! En verder maakt een land soms zo veel kosten aan dingen die niet of nauwelijks geld opleveren. Denk aan wegen, woningbouw etc. Er staan zoveel panden leeg, die dus niets opleveren (ook nieuwbouw) en wbt de wegen: er worden er steeds meer gebouwt maar er blijven dezelfde aantal auto's overheen rijden dus daar haal je het geld ook niet uit. Landen leven gewoon eigenlijk, wel beschouwd, boven hun stand! ze geven fictief geld uit maar er komt niet of nauwelijks geld binnen. Zelfs Nederland zit toch met een staatschuld?!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van de banken. De landen geven staatsobligaties uit en die worden door grote banken gekocht, die graag de rente incasseren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is elektronisch fictief geld, wat niet echt bestaat.
Als je het niet terug kunt betalen, word t namelijk soms vrijgescholden, en is het ook gewoon verdwenen.

Het heeft wel waarde; je kunt het uitgeven. Maar dan blijft er een gat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het geld wordt binnengehaald door middel van obligaties.
Deze kunnen door andere landen gekocht zijn, maar ook banken en particulieren kunnen staatsobligaties gekocht hebben.
In het algemeen worden ze als solide belegging gezien, maar het kan ook tegenvallen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het geld komt van China, die zijn zo enorm rijk.
Van private investeerders, allerlij soorten financiële instellingen, zakenbanken, pensioenfondsen etc.
(p.s. Amerika is echt niet rijk hoor, Apple heeft meer in kas)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan een kettingreactie zijn die je in het bedrijfsleven ook ziet. Als het 1e bedrijf zijn rekening niet op tijd betaald (doordat ze zelf ook geen geld binnen hebben) kan dat gevolgen hebben voor elke opvolgende leverancier. Die ketting zou in theorie zelfs rond kunnen Het geleende zit hem dan gewoon in goederen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Mooi voorbeeld zijn zelfs landen als Dubai. Hier word zo veel geld uitgegeven, omdat ze fictief al een hoop olie verkocht hebben. Echter doordat het niet op tijd betaald word , kan zelfs zo`n super rijk land soms zijn leveranciers niet betalen.