wie erft er als je op huwelijksvoorwaarden getrouwd bent en 2 kinderen hebt en een eigen huis op meisjesnaam???????

staat er niet bij

Toegevoegd na 4 dagen:
Ik ben een vrouw en op huwelijksvoorwaarden getrouwd en heb een eigen huis en 3 kinderen, wie erft er en hoe kan ik mij man uitsluiten??? ivm faillissement van zijn bedrijf

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De vraag gaat waarschijnlijk over wie erft er van deze vrouw (omdat er sprake is van de verouderde term "meisjesnaam").
Iedereen heeft en houdt de geboorte(achter)naam.
Die is voor mannen en vrouwen gelijk.
Je kunt je wel (mede) naar de echtgenoot of echtgenote laten noemen.
De geboortenaam is je eigenlijke naam. Die blijft altijd gelden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De afgelopen 4 dagen bevallen van het derde kind? Zo ja, onze gelukwensen.

Antwoorden (3)

het ligt er aan wat er in de huwelijkse voorwaarden staan, wat er in een testament staat, wat er gebeurd? Overlijden? Scheiding? Wat erven?
Als een huis op een meisjesnaam staat, dan zal dit vast en zeker in het testament en in de huwelijkse voorwaarden zijn opgenomen als haar eigendom..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Erven vindt plaats als gevolg van het overlijden van de eigenaar, die is dan erflater.
Bij scheiding (dus niet bij overlijden) zijn de huwelijksvoorwaarden bepalend, dus niet wat in het testament staat (als dat is opgemaakt).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat weet ik..maar de vraagsteller maakt niet duidelijk of het gaat om een overlijden of een scheiding. Bij beiden ''erf'' je, alleen bij elk uit een andere bepaling.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij scheiding erf je niet. Erven is bij overlijden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wist ik niet, sorry
ronron1212
12 jaar geleden
Bij huwelijkse voorwaarde kan zelfs de koude uitsluiting zijn bepaald Hajete dus na overlijden. Voorscheiding gaart het meestal ook om het behoud van geld en goederen.
Als je op huwelijkse voorwaarde getrouwd bent en de regels hiervoor strikt hebt gevolgd dan zullen je kinderen erven. Of je moet een testament hebben gemaakt waarin anders is vastgelegd.

Toegevoegd na 1 uur:
Huweklijkse voorwaarde zijn een notariele vastlegging voor het huwelijk de meeste mensen trouwen in gemeendschap van goederen.
ronron1212
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Regels strikt hebt gevolgd? In een huwelijkse voorwaarde kunnen ook staan dat het huis voor de echtegenoot is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er bestaan vele huwelijksvoorwaarden. Welke hier van toepassing zijn is onbekend.
Huwelijksvoorwaarden bepalen niet wie er erft. Daarvoor bepalend is de wet of het testament.
Huwelijksvoorwaarden (of huwelijkse voorwaarden) bepalen wat van wie is. Dat is van belang bij scheiding.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ytje, in huwelijksvoorwaarden staat niet wie erft.
ronron1212
12 jaar geleden
In een testament kan dat staan. In huwelijse voorwaarde bepaal je meestal dat je na het het huwelijk je echtgenoot niet zal onderhouden en dat wat van jou is van jou blijft. Veel rijke mensen doen dat zo dat de partner geen geld of bezit van ze kan krijgals ze gaan scheiden of als ze overlijden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Huwelijkse voorwaarden gelden bij leven.
Zonder testament erft de langstlevende, ook bij koude uitsluiting (d.w.z. geen enkele financiele gemeenschap) in de huwelijkse voorwaarden.
ronron1212
12 jaar geleden
Dat gaat alleen op als in de huwelijkse voorwaarde is opgenomen:
Finaal verrekenbeding In veel huwelijkse voorwaarden wordt een zogenaamd finaal verrekenbeding opgenomen. De bedoeling van dit beding is om ervoor te zorgen dat bij het overlijden van een van de echtgenoten er een verdeling van schulden en bezittingen plaatsvindt alsof er sprake was van gemeenschap van goederen. Dit finaal verrekenbeding is dus bedoeld voor echtgenoten die het wenselijk vinden om de vermogen gescheiden te houden als het huwelijk strandt door een echtscheiding. Maar als het huwelijk eindigt door het overlijden van een van de echtgenoten zorgt dit beding ervoor dat de beide vermogens als het ware alsnog samenvloeien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de vraag is niet vermeld dat er een finaal verrekenbeding geldt. Dit aspect valt daarmee buiten de vraag. Desondanks:
Het finaal verrekenbeding bepaalt niet wie erft. Nadeel finale verrekening
Het bezwaar dat kleeft aan een finaal verrekenbeding is dat er bij overlijden van een echtgenoot geen onverdeeldheid bestaat, er ontstaat Geen Gezamenlijk eigendom.
http://www.epn-notaris.nl/home/estate-planning/huwelijksvermogensrecht-en-estate-planning/DU49755_Huwelijkse-voorwaarden-met-een-finaal-verrekenbeding.aspx
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nagevraagd bij de notaristelefoon 0900 4094094.
Bij huwelijkse voorwaarden met uitsluiting van elke gemeenschap van goederen (koude uitsluiting) geldt (zonder testament) de wettelijke verdeling. Dus echtgenoot en eventuele kinderen erven.
Wettelijk erft de langstlevende echtgenoot. Dat geldt tenzij er een (andersluidend) testament is gemaakt.
De kinderen krijgen een vordering op de langstlevende, die zij in principe pas bij diens overlijden kunnen innen.

Toegevoegd na 54 minuten:
De wettelijke verdeling in NL bij erfrecht:

Bij de wettelijke verdeling van erfrecht krijgt de langstlevende echtgenoot de erfenis. Het erfdeel van de kinderen wordt omgerekend in geld. De kinderen krijgen hun erfdeel dus niet direct in handen. Ze krijgen een vordering in geld, ter grootte van hun erfdeel, hoofdsom en rente. Dit bedrag is pas opeisbaar als beide ouders zijn overleden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ronron1212
12 jaar geleden
http://advocare.home.xs4all.nl/folder70.htm Het gaat hier om huwelijkse voorwaarde kan koude uitsluiting van de partner inhouden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Huwelijkse voorwaarden gelden bij leven.
Zonder testament erft de langstlevende, ook bij koude uitsluiting (d.w.z. geen enkele financiele gemeenschap) in de huwelijkse voorwaarden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat je zei, over, dat het bedrag van de kinderen pas opeisbaar is als beide ouders zijn overleden..Dan heb ik nog iets nieuws voor je..het is tegenwoordig zo dat als bijvoorbeeld mijn vader overlijdt, en mijn moeder hertrouwt in gemeenschap van goederen, dan krijgt haar nieuwe man al het geld na haar overlijden..hij bepaald wat wij krijgen (mits ze een testament heeft natuurlijk) trouwt hij opnieuw, zelfde verhaal..zo verder tot iemand uiteindelijk alleen blijft geloof ik..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is niets nieuws.
Ik kan toch alle soorten huwelijkse voorwaarden en details van mogelijke testamenten hier niet gaan behandelen?
Daarom kan de situatie waar jij op doelt in testamenten bemoeilijkt dan wel geblokkeerd worden.