Als je nu geen pensioen opbouwt, wat zijn dan de gevolgen later?

Bijvoorbeeld, omdat je maar een contract van 10 uur hebt, omdat het solliciteren niet lukt en dergelijke.

Toegevoegd na 4 minuten:
Kom ik dan in de problemos? En wat kan ik eraan doen?

(Ik solliciteer me suf).

12 jaar geleden
4.6K

Het beste antwoord

Zoals alle antwoorden al aangeven hou je naast je AOW een kleiner pensioen over dan iemand die bijv. zijn hele leven 40 uur per week heeft gewerkt en deelneemt aan een pensioenregeling. Je kunt zelf ook deelnemen aan een andere pensioenregeling bijv. via een verzekeraar. Pensioen is momenteel een hot issue en er zijn twijfels of in de toekomst alle pensioenrechten wel uitgekeerd kunnen worden. Zorg ervoor dat je voor je 67e alles op een rijtje hebt en met je AOW voldoende ruimte hebt om te leven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dat je dan geen aanvullend pensioen opbouwt boven het AOWtje. Een gat kan 't gevolg zijn. Een pensioengat wel te verstaan...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet niet hoe oud je bent maar vanaf je 25 en voor jou 27 denk ik kun je 40 jaar pensioen opbouwen. Dat is genoeg. Je aow wordt opgebouwd van af je 15 daar hoef je niet bang voor te zijn maar als je geen pensioen opgebouwd heb je later minder geld tot je beschikking als je met pensioen gaat.
ronron1212
12 jaar geleden
Je krijgt dan alleen een aow uitkering en verder niks. Wat je eraan kunt doen,is als het niet lukt een contract te krijgen,wat opzij leggen voor later zodat je ruimer kunt leven.

Toegevoegd na 6 minuten:
Als je nog jong bent zou ik nog niks opzij leggen,je merkt zelf wel ongeveer op welke leeftijd. En je moet nu ook genieten toch?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op zich is een contract van 10 uur geen reden om geen pensioen op te bouwen.
Als het niet bij de werkgever kan (een werkgever is wettelijk niet verplicht om een pensioenregeling aan te bieden) dan kun je zelf een pensioen opbouwenvia een verzekering.
Ga eerst na of er voor de bedrijfstak een pensioenregeling volgens CAO verplicht is, dus vraag dat na bij een deskundige die er geen financieel belang bij heeft, bijv. je werknemersorganisatie.