Hoe reken ik mijn btw uit als ondernemer bv april inkomsten €2000,00 uitgaven €1000,00 btw 190,00 hoe bereken je dat

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (3)

Je trekt de betaalde BTW af van de ontvangen BTW. de uikomst is het bedrag wat je moet afdragen, of terug kan vorderen.

Toegevoegd na 5 minuten:
Ik ga er vanuit dat de inkomsten van 2000 incl. BTW zijn.

2000:1.190= 1680,67. Dus het BTW bedrag is 319,33.
Ontvangen BTW 319,33 - Betaalde BTW 190,00= 129,33

Je moet dus 129,33 af dragen aan de belastingdienst.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je had wel al t antwoord maar kwam maar niet uit de berekening
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nog even een vraagje moet je altijd de betaalde btw (dus van die 2000€) boven aan zetten en aftrekken van je betaalde btw(je inkopen)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat zet je bovenaan.
Het kan dus wel eens voorkomen dat er een negatief bedrag uitkomt. Dat kun je dan terugvorderen bij de belastingdienst.
Je doet dus de ontvangen BTW- de betaalde BTW.
Van de inkomsten moet je facturen gemaakt hebben, of met een kassa-uitdraai een totaaloverzicht hebben.
Op die facturen heb je een BTW bedrag vermeld, alle BTW tel je bij elkaar op.
Van dat totaalbedrag aan ontvangen BTW kan je alle BTW-bedragen aftrekken van de facturen en bonnetjes van de uitgaven die je voor je onderneming gedaan hebt.
Het resterende bedrag moet je afdragen, als het bedrag negatief is (als de uitgaven groter waren dan de inkomsten) dan krijg je het bedrag teruggestort.
Je moet dus wel alles met papier kunnen bewijzen, alles wat je nu opgeeft moet over een paar jaar bij een steekproefcontrole van de belastingdienst aangetoond kunnen worden.

Toegevoegd na 11 minuten:
Een bedrag ex BTW van € 1680,67 levert een bedrag incl. BTW op van € 2000,-

In jouw voorbeeld als de inkomsten inclusief BTW zijn:

Inkomsten € 2000,- waarvan 19% BTW = € 319,33
Uitgaven € 1000,- waarvan 19% BTW = € 159,66
Te betalen BTW: € 159,66

Als de bedragen excl. BTW dan is het af te dragen bedrag inderdaad € 380,- - € 190,- = € 190,-
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
T is niet echt voor mezelf we hadden de uitkomsten wel maar kwamen maar snapte niet hoe de berekening zelf ging bedankt
Heel veel dingen kun je natuurlijk leren, maar als je er niet veel verstand van heb, kun je ook overwegen gewoon naar een boekhouder te gaan.
Want er is 1 gezegde:
Een goede boekhouder verdient zich meer dan terug.