Kan je met terugwerkende kracht huurtoeslag krijgen?

Beste mensen,
Ik ben student en woon in een appartement. Ik woon hier samen met een ander en we hebben een gezamenlijk inkomen van 21000 per jaar ong. (Ik stufie plus bijbaantje en zij werkt fulltime (bbl) de huur van het huis is 348 euro excl. En we huren bij een woningbouwcorporatie.

Zo lomp als ik ben geweest heb ik eig nooit echt gechecked of we recht hebben op huurtoeslag en ik heb het opgezocht maar das allemaal veel te ingewikkeld voor me.

Hier alles nog op een rijtje

Gezamlijk inkomen +- 21000 (jaar)
Allebei de leeftijd van 20 jaar
Huur huis; 348 (kaal)
Ik student zij ook maar dan in BBL vorm
We zijn de enige bewoners van het appartement

Heb ik recht op huurtoeslag met deze situatie?

En zoja, hoeveel? En dan nog de laatste vraag:

Kun je dit met terugwerkende kracht krijgen? Want we wonen er nu 9 maanden ongeveer dus das een lekker bedragje mochten we eventueel in aanmerking komen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.7K

Antwoorden (4)

Hoi,

Nee,helaas buiten de maand waarin je je het aanvraagt gaat het niet !
Terugwerkende kracht kennen ze niet bij de belastingen,daar kan je ook checken hoeveel jullie krijgen en de boel aanvragen on line !
Wat je wel tot 5 jaar terug kan aanvragen via T formulier is je teveel betaalde belastingen van alle witte bijbaantjes !
Je moet wel de jaaropgave's hebben maar raad je aan sowieso alles (bonnetjes,rekeningen,jaaropgave's etc.) van de afgelopen 5 jaar te bewaren want de belasting kan tot 5 jaar terug aanslaan en dan geld omgekeerde bewijslast vaak!
Dus mochten jullie dit nog niet gedaan hebben is een aanrader en levert veel meer op dan gedacht of je huursubsidie !
Zorgtoeslag kan je meen ik ook via de tax site aanvragen net als het terugvragen van je belastingcentjes !!
Succes!!

groet Simon

Toegevoegd na 8 uur:
Heb het zelf X geprobeerd om met terugwerkende kracht huurtoeslag te verkrijgen en dat was toen niet mogelijk !
Misschien omdat het nu bij de belastingdienst is ondergebracht gelden er andere regels maar lijkt mij sterk !
Proberen kan je het altijd,zou'k zeker doen maar grote kans dat ze vanaf datum aanvraag dan huursubsidie gaan betalen.., iets anders is dat je het misschien in je aangifte naar de belasting kan verwerken dat zou moeten kunnen maar je weet het nooit met de blauwen !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je er recht op hebt kan je het wel met terugwerkende kracht krijgen ik heb dat zelf ook gehad
Maar dat kan alleen van het huidige belastingjaar en dat loopt vanaf april tot april
Dus krijg je de maanden april/mei/juni wel maar daarvoor niet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt, tenzij je uitstel hebt van indienen aangifte, dan kan het langer.
Het kan niet met terugwerkende kracht helaas.

Wat je niet moet vergeten is dat stufi geen inkomen is...

Vraag het dus maar gewoon snel aan en zet de ingangsdatum op de originele datum, kijk of dat kan... zo niet, zo ver mogelijk terug in het verleden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe zit het nu echt?

Je kunt per jaar huurtoeslag aanvragen. To uiterlijk 1 april 2012 kan je huurtoeslag voor 2011 aanvragen. Als je toeslagpartner of medebewoner uitstel krijgt voor de aangifte van de inkomstenbelasting krijg je langer de tijd.

Je kunt sowieso de toeslag aanvragen. Als je er nu 9 maanden woont zou ik de toeslag vanaf het begin aanvragen. Dan kan de belastingdienst bepalen of zij het deel van 2010 nog mee kunnen nemen als je in aanmerking komt.

Toegevoegd na 6 minuten:
Wanneer kan je huurtoeslag krijgen?

Voor de huurtoeslag moet de huur lager zijn dan € 652,52 per maand. Daaraan voldoe je.

Bent u jonger dan 23? Dan ligt de grens op € 361,66 per maand, maar ook dat voldoet.

Bovendien mag je inkomen niet te hoog zijn. Niet hoger dan € 21.625 per jaar als je alleen bent, of € 29.350 als je samenwoont. Ook dat voldoet.

Lees meer in de bron van de belastingdienst (toeslagen)