Wat betekent 'De Euro komt in gevaar' en wat zijn de gevolgen?

Volgens de economen komt de Euro weer in gevaar met de hele situatie rondom Griekenland. Wat betekent dat? En wat zijn de gevolgen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

De Euro is gebaseerd op allerlei afspraken tussen landen onderling. Het blijkt nu, dat niet iedereen die afspraken nakomt, en dat betekent dat de kracht van de gemeenschappelijke munt afneemt.

Een gevaar kan zijn, dat b.v. Duitsland het op een gegeven moment zo zat wordt (er is in Duitsland veel meer kritiek dan hier) om steeds maar te dokken voor Griekenland, en straks misschien Spanje of Italie, dat ze uit de Euro stappen, en weer lekker beginnen met de Dmark. Dat kan een kettingreactie veroorzaken, en er zullen nog meer landen uit de Euro stappen.

Je begrijpt zelf wel dat als er nog maar een paar landen over zijn met de Euro, de betekenis van de Euro dan ernstig is verzwakt. Het gevolg zal zijn dat iedereen ermee ophoudt, en wij ook onze dubbeltjes en kwartjes weer tevoorschijn kunnen halen.

Overigens zijn we nog lang niet zover hoor. De zin "de Euro komt in gevaar" zegt al genoeg. Gevaar hoeft nog niet te betekenen dat het al echt een puinhoop is, en het "komt" slaat er op, dat het ook nog niet zover is, met dat gevaar. Ik denk niet dat men het zo ver laat komen, dat de Euro verdwijnt. De kans dat de complete Griekse overheid door de EU wordt "overgenomen" lijkt me groter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

dat de euro minder waarde krijgt, en dat we dus voor dezelfde hoeveelheid euro's minder waar krijgen. Echter betekent dit ook dat handel voor een deel makkelijker wordt

Toegevoegd na 7 minuten:
natuurlijk betekent dit niet dat we een burgeroorlog krijgen! (zoals mijn voorganger zei) wel is het zo dat als de euro helemaal faliet gaat dat we op de gulden overstappen, maar dit kost wel ontzettend veel geld en dus blijven we met grote schulden zitten. Dit is dan ook het ergste doom scenario

dit doomscenario is ook in scene gezet, zie link
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat de euro in gevaar komt vinden sommigen wel fijn; de burger krijgt weliswaar minder waar voor zijn geld maar voor de industrie wordt het gemakkelijker om hun spullen aan het buitenland te verkopen.
Er zijn wel degelijk mogelijkheden om de euro te redden, maar de politici dienen liever hun eigen pluche zitplaats dan dat ze voor de burger opkomen; de risico's voor de banken worden door de belastingbetaler afgedekt en het vuile spel waarin de rijken steeds rijker worden gaat onverminderd door.