Waarom moet je voor heel veel baantjes 15 jaar zijn?

Waarschijnlijk mag het niet van de wet, maar als het toch op eigen initiatief is maakt het toch niet uit.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Vanaf deze leeftijd mogen ze in veel gevallen al zelfstandig werken. Nog steeds mogen ze niet werken met machines en moet het licht werk zijn. Veel voorkomende en toegestane werkzaamheden voor deze jongeren zijn:
Werken in de tuinbouw, plukken van fruit en groente (niet bij gebruik van bestrijdingsmiddelen)
Huis aan huis bladen of folders rondbrengen
Bepaalde werkzaamheden in de supermarkt (geen kassawerkzaamheden)

Toegevoegd na 1 minuut:
Om misverstanden en gedwongen (kinder)arbeid te voorkomen zijn juist die regels gemaakt ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Inderdaad omdat je volgens de wet dan nog niet mag werken, je 'op eigen initiatief' argument slaat nergens op want er zijn ook veel jongeren die 'op eigen initiatief' alcohol willen drinken of autorijden terwijl dat ook niet mag. En de overheid moet ergens de lijn trekken, als ze 14 jarigen laten werken, waarom 13 jarigen dan niet? En er zijn dan geen goede afspraken over tijden en loon waardoor kinderen uitgebuit kunnen worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
15 jaar is de minimum leeftijd om een vakantie job te doen omdat de meeste kinderen dan echt nog te jong zijn, zeg nu zelf een kind van 12 achter een kassa als vakantie job dat kan toch niet! En sommige kinderen(pubers) van 15 zijn soms nog te kinderachtig om een job serieus te nemen met de nadruk op SOMMIGE!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sinds 1874 bestaat er in Nederland waarin staat dat kinderen tot 12 jaar niet in fabrieken mogen werken.
Deze wet is bekend onder de naam Het kinderwetje van v. Houten.
Tot die tijd was kinderarbeid heel normaal, pas toen de leerplicht ingevoerd werd in 1900 kwam er echt een einde aan kinderarbeid omdat kinderen toen verplicht waren om naar school te gaan tot hun 12 de.

De wet op kinderarbeid is nog vele malen veranderd, omdat er minder armoede was, was het ook niet meer nodig dat jonge kinderen gingen werken om geld te verdienen voor het gezin. Want het verdiende geld moest thuis echt afgegeven worden, de kinderen hielden daar zelf niets aan over.

Nu vinden we dat kinderen als eerste onderwijs moeten volgen, dat is het belangrijkste, vandaar dat er in de wet is vatgelegd hoeveel en waar kinderen mogen werken, dit is ter bescherming van de kinderen. Hier is gekozen voor de leeftijd van 15 en dan ook nog met veel beperkingen, niet aan gevaarlijke machines en een bepaald aantal uren per dag enz.

Als dergelijke dingen niet bij wet geregeld zijn, zou het kunnen gebeuren dat jonge kinderen móeten gaan werken voor het gezinsinkomen, naar die tijd willen we niet meer terug