18 jaar, verdien rond de €650per maand. woon op mezelf en kan moeilijk rondkomen. heb ik recht op een uitkering? (ik zit niet meer op school)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is er geen leerplicht? En ga aub een opleiding doen! En laat uitkering voor mensen die wel bereid (zijn) om te leren Ik neem aan dat je ongeschoold werk doet? Anders excuses;) Maar aan een opleiding heb je altijd wat aan. Daarvoor blijven vacatures. Voor de rest van de baantjes laat dat de mensen doen die graag (en bereid:p) willen inburgerren:)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee daarom gaf ik het ook aan. Ok mijn fout ik dacht dat je tot je 18 leerplichtig was
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Doyoulikefun.... Je bént tot je 18e leerplichtig. Maar als je tot je 18 naar school bent geweest, en je bent nu klaar, examen gedaan enzo, en je gaat werken, ben je toch nog gewoon 18 en niet meer leerplichtig?!?! Volgens mij zit je er effe naast hoor...kweenie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
misschien is wonen in een studentenhuis iets voor je? Scheelt enorm veel geld (huur, eten, belasting, enz) vergelijkbaar wat veel studenten doen die van minder rond moeten komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Doyoulikefun
"tot 18" betekent totdat je achttien bent. Zodra je 18e verjaardag er is, doe je niet meer mee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ok bedankt ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Paulost: een studentenhuis klinkt wel leuk als oplossing, maar daar kom je niet in als je niet studeert. Er zijn al veel te weinig studentenkamers.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bessy: dat klopt niet, 'studentenhuizen' zijn er ook voor jongeren die niet studeren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er blijven wel veel afgestudeerde jongeren hangen in een studentenhuis bij gebrek aan andere huisvesting. Maar je komt toch toch niet zo gemakkelijk in een studentenhuis als je niet studeert. Tja, sommigen hebben wel eens geluk.

Het beste antwoord

Nee, waarschijnlijk niet, je zult als je bij de gemeente aanklopt werk-leerbegeleiding krijgen om zelfvoorzienend te kunnen worden. En dat lijkt me helemaal geen verkeerde zaak, dus ga zeker eens langs! Onderstaand een website waar er meer over staat uitgelegd. Je valt onder de WIJ: Wet Investeren in Jongeren.

Tot je 21'ste zijn je ouders verplicht om bij te dragen aan jouw levensonderhoud als je daar zelf niet in kunt voorzien, tenzij je bijvoorbeeld arbeidsongeschikt bent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Je moet dan naar de sociale dienst. Daar kunnen ze je zeggen of je recht hebt op extra aanvullingen.
je kunt ook kijken op www.berekenjerecht.nl
daar wordt je ook al wijzer van, maar nog niet alle gemeentes zijn daar bij aangesloten. Dus misschien heeft jouw gemeente andere richtlijnen, maar de hoofdlijnen zijn vaak allemaal hetzelfde
anneliez
12 jaar geleden
Bijstand is wellicht mogelijk ?
Heb je ook aan huur en zorgtoeslag gedacht dat is ook een bron van inkomsten.
Omdat je al werkt zullen ze misschien aan aanvulling kunnen doen.
Het kan wel erg lastig zijn als je deeltijd werkt.
Dan kan het zijn dat je op een werk integratie traject komt
min 32 40 uur in combi met je huidge baan nog wel
soms zelf zo erg dat je bij werk aanbod opeens je andere baan moet opzeggen
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Huurtoelsag krijg je helaas pas vanaf je 21ste... Woon ook op mezelf en loop tegen dezelfde problemen aan!
nee je hebt werk de sociale dienst helpt je niet... je zou wel kunnen nagaan of je recht hebt op zorgtoeslag (waarschijnlijk wel).
je kunt nog aan je ouders of ze je maandelijks iets toe willen stoppen (zou ik zelf wel doen voor een werkende zoon)..
ik vraag me af waarom je niet naar school gaat.. dan krijg je studiefinanciering, uiteindelijk een diploma en je kunt ook nog bijverdienen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een uitkering voor een 18 jarige die zelfstandig woont ligt nog lager dan 650 Euro. Ze gaan je dus niet aanvullen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Allereerst vind ik het knap dat je op zo'n jonge leeftijd al voor jezelf zorgt! Hetgeen jij te besteden hebt in de maand is weinig, maar helaas zal je waarschijnlijk geen (aanvullende) uitkering krijgen, omdat je werk hebt! Wel kan je op het gemeente huis vragen welke 'potjes' er zijn om je verder te helpen, per gemeente verschillend maar ze bestaan! Wat je verder kan proberen is werk -en scholing te gaan combineren, via het arbeidsbureau of bedrijven die scholing aanbieden (bijv. Revabo voor de bouw)..je gaat paar dagen werken en paar dagen school, je leert een vak, en krijgt daarbij een financiering! Naast je werk een tweede baantje is ook een optie, s'avonds kantoren schoonmaken..folders rondbrengen..alle beetjes helpen!! Succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geen uitkering (van het Uwv of gemeente) maar wel: zorg- en huurtoeslag.

Huurtoeslag als je tussen 18 en 22 jaar oud bent (informatie van de site Belastingdienst).

Voldoet u aan de volgende voorwaarden? Dan kunt u huurtoeslag krijgen.
• Uw huur is niet lager dan € 212,24 en niet hoger dan € 361,66
• Uw inkomen is maximaal € 21.625.
• U hebt niet meer dan € 20.785 aan spaargeld en beleggingen.
• U bent op dit adres ingeschreven bij de gemeente.
• U huurt een zelfstandige woonruimte.
• U hebt de Nederlandse nationaliteit of een verblijfsvergunning die recht geeft op toeslagen.

Om welk huurbedrag gaat het?
Bij de berekening van de huurtoeslag gaan we uit van de kale huurprijs plus de servicekosten. We noemen dit rekenhuur. De kale huurprijs staat meestal in uw huurcontract of in de brief over de jaarlijkse huurverhoging.

Om welk inkomen gaat het?
Het inkomen waarmee we rekenen, noemen we toetsingsinkomen. Doet u aangifte inkomstenbelasting? Dan is het verzamelinkomen uw toetsingsinkomen. Doet u geen aangifte inkomstenbelasting? Dan is het toetsingsinkomen het totaal van uw brutoloon, -pensioen en uitkeringen. Het toetsingsinkomen berekent u met de Rekenhulp toetsingsinkomen.

Hoeveel huurtoeslag? Wilt u weten of u huurtoeslag krijgt? Doe dan de proefberekening.