b.v geen cent te makken (t.v programma), dat je onbewust of bewust het op jezelf betrekt.?

ik kwam net uit de badkamer, en ik had het licht laten branden, dit gebeurd vaker, denk dan ik ga straks toch op bed. maar nu na het programma, ben ik terug gelopen en het uit gedaan.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kun je je vraag iets duidelijker formuleren..??
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dit programma helpt mensen uit de rode cijfers te komen, en komen dan met oplossingen.
deze mensen kopen bv alleen merkspullen of veel speelgoed.
vanavond heb ik gezien dat als je een toiletrol platdrukt, je en je gezin minder papier verbruikt.
deze vind ik wel handig omdat mijn kinderen er rustig op los rollen.

Antwoorden (5)

Wil je weten waarom dat je dit soort programma's op je zelf betrekt. Dat heet een appèl doen. Of wel je wordt opgeroepen bepaald gedrag te gaan vertonen. Ook kan het zijn dat je je zelf identificeert met jezelf. Of wel je plaats jezelf in de zelfde situatie als degene die je zojuist op televisie hebt gezien.
Volgens mij zijn appèl en identificatie hier sleutelbegrippen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een programma , boek of artikel zal je aanspreken als je daar gevoelig voor bent.
En kennelijk was jij dat op dat moment en stond je er voor open!
Je hebt het ook niet afgewezen, nee, het heeft je zelf bewust gemaakt van iets, in dit geval, dat we soms wat zuiniger kunnen omgaan met bepaalde zaken. En dat je dat uiteindelijk voordeel zal bieden financieel, en dat er niets mis mee is, zorgvuldiger te zijn met het verbruiken van energie of toiletpapier!
Dat is mooie bewustwording ook als je genoeg "geld te makken" hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sommige programma's zijn gewoon goed voor je bewustwording. Een programma als "geen cent te makken" of "een dubbeltje op zijn kant" confronteren je met het feit dat je misschien wel erg veel geld uitgeeft aan zaken die wel eens wat minder kunnen. Als je bewust wordt van (geld)verspilling en er wat aan doet heeft zo'n programma toch prima geholpen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je komt door dit soort programma's rechtstreeks in contact/conflict met je geweten. Tot nu toe heeft je geweten rustig ''in zijn mand'' gelegen, maar nu wordt er geblaft (als je begrijpt wat ik bedoel).
Bij een actie voor de 3e wereld word je op die manier ook
als vanzelf gestimuleerd een bedrag te storten.
De reclame-wereld heeft er zijn beroep van gemaakt je geest en (aankoop)gedrag te beïnvloeden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik moet eerlijk zeggen: Ik snap niet wat je wil vrágen. Je constateerd dingen, dat je het op jezelf en je eigen gezin betrekt, maar wat wil je voor antwoorden horen?