Hoe kom ik er achter wat mijn extreem hoge energie rekening veroorzaakt?

Ik heb vandaag de afrekening gekregen van mijn energie leverancier. Ik schrok zelf erg van het verbruik. mijn verbruik voor volgend jaar is namelijk vastgesteld op 12.729 kWh. Ik heb pas stroom gehad vanaf 17-11-2010 omdat ik toen pas in dit appartement woonde en van die datum tot nu heb ik 3.528 nacht en 3.417 dagstroom verbruikt. Vind het al vreemd dat ik meer nacht stroom dan dagstroom heb verbruikt aangezien ik meestal thuis ben overdag.

Volgens de medewerkster van de klantenservice van essent is het gemiddeld verbruik van een gezin 4000 kWh per jaar. dus ik verbruik 3 x zo veel.

Ik ben alleenstaand met 3 kleine kinderen in een kleine flat. ik heb een zuinige nieuwe wasmachine. Ik gebruik geen droger en ook geen afwasmachine. het enigste wat vaak aanstaat is dus de wasmachine, de ijskast (dit is een tafelmodel met vriesvakje), televisie en laptop. ik heb overal spaarlampen en laat ook niet onnodig licht branden. ik heb gewoon een normale combi-cv ketel en kook met gas.

Ik heb contact opgenomen met de netbeheerder maar daar kreeg ik alleen als antwoord dat een hoog verbruik mogelijk is. Ik zou de meter kunnen laten ijken maar dan moest ik €190.- vooraf betalen. of mijn apparatuur laten controleren.
Wat zou mijn extreem hoog energie verbruik kunnen veroorzaken? zelf dacht ik aan een lek/iemand tapt mijn elektriciteit af/foutieve meter.

Hoe kom ik hier achter voordat ik dadelijk geld geef voor een ijking die eventuele lekken of zelfs aftappen niet kan zien?

Weet jij het antwoord?

/2500

Om gelijk maar van het ergste uit te gaan: je buurman heeft een wietplantage en tapt de stroom af, daarom wordt er vooral 's nachts stroom gebruikt voor de lampen. Je kunt er moeilijk achterkomen maar misschien door 1 voor 1 de stoppen los te halen voor een paar dagen. Anders zou ik toch de meterkast laten controleren/ijken en als daar niks uit komt de politie bellen dat je een plantage vermoed.

Je kunt ook zelf een energiemeter kopen of huren om te kijken waar de meeste stroom naar toe gaat. Verder kun je op bijgaande website kijken welke apparaten in huis de grootste 'stroomvreters' zijn. De kans is ook best aanwezig dat iemand jouw stroom aftapt; als je met de energiemeter geen duidelijke resultaten haalt waar het 'lek' zit, moet je er toch op aandringen dat er extra onderzoek gedaan wordt.

Bronnen:
http://www.milieucentraal.nl/pagina.aspx?o...

Bij de bouwmarkt even van die verbruiks-meters kopen, dan weet je gelijk waar je aan toe bent. (Hornbach o.a.)

Wat je ook besluit, zorg dat je alle nota's goed bewaard! Gezien de informatie die je geeft moet er iets fout gaan ergens! Je zou je energiebedrijf eens kunnen uitnodigen, zodat een expert van hun kan kijken wat of waar het mis gaat! Mocht je er niet uit kunnen komen, dan kan het nuttig zijn om eenmalig een onafhankelijke expert in te schakelen die alles nakijkt en door meet! Mocht hij wel een "lek"vinden dan kun je alles verhalen op je energie leveraar! Dus daarom rekeningen en nota's bewaren!

Soms kan een storing in een apparaat zorgen voor een hoge rekening, bijv. een koelkast die nog wel goed koelt, maar continue door blijft koelen. Dus controleer of je koelkast en diepvries af en toe uit gaan. Ontdooi je diepvries af en toe want ook veel ijs kan zorgen voor een hoger stroomverbruik. Kan het zijn dat er iets mis is gegaan met het noteren van de meterstanden tijdens jouw overdracht van het huis? Heb je die standen nog,en heb je zelf gecontroleerd toen je je woning betrok? Mogelijk heeft de leverancier de standen verkeerd in de computer staan, dus controleer dit voor de zekerheid. Ik ken iemand waarbij het energiebedrijf 1000Kwh zich verrekende, dus het is niet onmogelijk. Je woont er pas een half jaar, dus dit is extreem hoog. Als je er niet uitkomt, kan je je wenden tot de geschillencommissie en het voorleggen. Ga in elk geval vanaf nu elke maand de standen opnemen, zodat je een en ander op papier hebt. Succes!

Begin even met alle lichten uit te doen en alle apparaten uit de stopcontacten te trekken. Kijk dan of je teller nog draait. Draait de teller nog, leg dan één voor één de zekeringen af. Wanneer de teller stopt met draaien wanneer je een zekering af legt,op dit circuit zit het verlies! Controleer dan goed de leidingen in die woonkamer . Geen nagels geslagen of geboord in de muur? Geraak je niet verder,contacteer een elektricien.

Ik heb hetzelfde gehad. Over aftappen zou ik me niet druk maken. Als er getapt word is het voor de meter. De weed-teler wil niet gepakt worden door iemand te belasten met zulke rekeningen. De kans op onderzoek is nl erg groot dan. In mijn geval had ik een boiler (had geen gas in de woning) doordat deze verkeerd was aangesloten stond hij 24 uur per dag m'n water (100ltr) te verwarmen. Met als resultaat een vette rekening. Check deze maar eens. En verder geef ik je het advies wat de andere gaven. Een energiemeter gebruiken. Succes.

Je kan een vermogensmeter of KiloWattuurmeter kopen. Bij de Lidl zijn die eens per jaar in de aanbieding voor een tientje. Je doet die meter in het stopcontact en de stekker van bijv. je koelkast in de meter. Zo kun je langere tijd een meting uitvoeren. Misschien heeft een motor moeite met starten en vraagt dan even heel veel stroom. Van alle andere apparaten doe je de stekker uit het stopcontact, zodat je zeker weet dat die geen stroom vragen. Je moet dus even elke dag alle standen noteren en per apparaat uitzoeken of er een storing is. Zo kom je erachter waar de storing zit.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100