Vlaamse Bisdommen hebben het afgelopen 6,5 miljoen euro winst behaald. Maar waaraan verdienen bisdommen dit geld?

Ondanks dat de kerken leeglopen, maken anno 2010 bisdommen nog steeds winst. Verdienen kerken aan verkoop van onroerend goed of enkel aan collectes?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (4)

Kijk een wat er gebeurt bij het lezen van missen ter gelegenheid van bruiloften en begrafenissen. Letterlijk alles kost geld .
Het luiden van klokken b.v. kost extra, het zingen van een koortje en zo zijn er veel dingen die extra geld opbrengen, vaak zonder dat er uitgaven tegenover staan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vroeger hebben ze natuurlijk wel kapitaal vergaard toen de kerken nog vol zaten. Ik vermoed dat ze dat geld toen goed hebben belegd en dat belegging nu hun belangrijkste bron van inkomsten is.
Ze hebben vast wel een beleggingsmonnik in dienst ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Net zoals iedere andere sekte verdienen kerken hun geld door te zeggen dat geld en bezit onbelangrijk is en dat mensen het daarom maar aan hen moeten geven.

Er zijn helaas nog veel goedgelovige mensen die in dat soort praatjes trappen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Doordat de geestelijken worden betaald door de staat.
Dan heb je nog de bedragen voor elke eredienst die vastliggen.
Neem daarbij nog de inkomsten van collectes,vrijwillige bijdragen en het branden van kaarsen.
Ook niet te vergeten de erfenissen die mensen overmaken aan hun kerk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"geestelijken worden betaald door de staat"
In Nederland hebben we een scheiding van kerk en staat, dus in Nederland niet. (ik heb laatst nog een begroting gezien)
In België wel?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het brutomaandsalaris van priesters die benoemd zijn tot pastoor of vicaris van een parochie, bedraagt 1.660,38 euro. Bovendien hebben ze recht op een eindejaarspremie, vakantiegeld en – enkel voor pastoors – een woning (in de pastorij) of een 'woonbudget', gestort door de gemeente. Het gaat om een vaste geïndexeerde verloning. De belasting op dit brutobedrag – hoe miniem ook – hangt af van de persoonlijke situatie van de priester. Veel parochiepastoors of -priesters bekleden meerdere pastorale ambten. Heel wat priesters verdienen zo 2.490,57 euro bruto. Of ze nu twee of elf parochies bedienen, aan de vergoeding verandert niets: ze strijken sowieso 50% meer salaris op. http://www.vacature.com/blog/hoeveel-verdient-mgr-l%C3%A9onard