Samenlevingscontract/Geregistreerd Partnerschap? I.v.m. koopwoning waar we samenwonen van vriend en hij heeft2kinderen. ellicht binnenkort same kopen

Sinds begin mei ben ik bij mijn vriend ingetrokken. Hij heeft een koopappartement en ik betaal per maand de helft van de hypotheek en de andere uitgaven. Hij heeft twee kinderen uit vorige relatie. We zitten te dubben om te kiezen voor Geregistreerd Partnerschap met testament die hij moet maken i.v.m. zijn kinderen en omdat de koopwoning van hem blijft of tussen samenlevingscontract. Ook daar zal een testament voor op gemaakt moeten worden.
Wellicht willen we binnenkort SAMEN een koopwoning kopen.
Wat raden jullie ons aan?
Er staat zo veel op internet dat we er niet meer uit komen.
We zijn zowiezo heel zeker van elkaar.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (3)

Ga zowiezo na wat je wil in de toekomst, wanneer je een geregistreerd partnerschap aanvraagd, en je wil later trouwen met elkaar moet je eerst scheiden van het partnerschap (compleet met notaris etc.) hierna kun je trouwen. (heel dubbel allemaal maar zo werkt het) als je dus op de langere termijn wil trouwen kun je dit het beste doen. In een samenlevings contract wordt beschreven wat van jou is en van hem.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ronron1212
12 jaar geleden
hoe kom je daarbij
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het scheidings verhaal? Omdat we er zelf mee bezig zijn geweest, door de rompslomp waar wij geen zin in hadden zijn wij dus maar getrouwd.
ronron1212
12 jaar geleden
Bij een geregistreerd partnerschap komt geen notaris aan te pas
ronron1212
12 jaar geleden
en een geregistreerd partnerschap kan je zo ook omzetten in een huwelijk samen maakt eigenlijk geen verschil. Een samenlevingscontract daarna kan je ook gewoon met elkaar trouwen of een geregistreerd partnerschap aan gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry, maar dit klopt gewoon niet.
ronron1212
12 jaar geleden
o nee en waarom niet kijk naar het antwoord hieronder staat het ook
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij ben je verkeerd geinformeerd. Je kan gewoon trouwen na het ger. partnerschap. Je hoeft alleen maar het om te zetten doormiddel van een handtekening en je bent getrouwd. Scheiden is niet van toepassing. Tegenwoordig is er niet zoveel verschil meer tussen trouwen en partneren.
ronron1212
12 jaar geleden
zeg ik toch ook NickyD
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een wel wezenlijk verschil tussen trouwen en partneren wanneer er kinderen in het spel komen. " Bij een geregistreerde partnerschap ontstaan door de geboorte van een kind alleen familierechtelijke betrekkingen tussen moeder en kind. Om familierechtelijke betrekkingen met de mannelijke partner van de moeder tot stand te brengen, moet hij het kind erkennen. Pas dan is hij vader in de zin van de wet. De man kan het kind al erkennen voordat het wordt geboren. De ambtenaar van de burgerlijke stand maakt dan een akte van erkenning op. Erkenning kan ook plaatsvinden bij de notaris met een notariële akte. Vindt erkenning niet vóór de geboorte plaats, dan kan de man het kind bij de geboorte-aangifte erkennen, of op een later moment. Ook dit gebeurt meestal bij de ambtenaar van de burgerlijke stand" Bron: http://advocare.home.xs4all.nl/folder102.htm#Rechten en plichten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je kinderen krijgt binnen het partnerschap dan moet je inderdaad naar de gemeente het kind erkennen. Kleine moeite aangezien je ook het kind moet opgeven als het geboren is. Mijn zwager heeft dit gedaan en het is zo gepiept. Handtekening plaatsen en het is geregeld! Veel verschil met trouwen is het dus niet meer. Het heeft vooral te maken met wat trouwen of partnerschap voor je betekend. Je kan kiezen wat het beste bij je past.
Een samenlevingscontract moet je laten opstellen door een notaris Hierbij moet je goed opletten hoe het een en ander in elkaar zit. Bij een geregistreerd partnerschap is overigens veel goedkoper ga je eerst in ondertrouw en en paar weken daarna kan je dan het geregistreerd partnerschap vastleggen is gelijk aan huwelijk. Later kun je ook nog gewoon trouwen.
ronron1212
12 jaar geleden
Ik en mijn partner hebben gekozen voor een geregistreerd partnerschap toen we ons huis kochten. Wij waren en zijn ook heel zeker van elkaar. Wij kunnen doormiddel van een handtekening het omzetten naar een huwelijk als we dat willen in de toekomst.

Het is maar net waar je persoonlijke voorkeur naar uit gaat. Met een ger. Partnerschap heb je dezelfde rechten en plichten alsof je getrouwd ben. Met een samenlevingscontract kun je heel gedetalieerd aangeven wat onder gezamelijk valt en wat niet. Laat je anders adviseren door een jurist wat het meest handige is in jullie situatie.

Kies wat je hart je ingeeft en dan komt alles goed! Succes!

Toegevoegd na 7 minuten:
De kosten zijn ook een afweging. Trouwen/ ger. Partnerschap kan gratis in de meeste gemeenten op de maandag en dinsdagochtend. Samenlevingscontract kan aardig in de papieren lopen want je moet naar een notaris om alles vast te leggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor jullie reacties.
Weet je/jullie ook of je in een testament naast het geregistreerd partnerschap kunt laten opnemen dat de woning van mijn vriend blijft totdat we samen gaan kopen en mocht er wat met hem gebeuren dat ik kan blijven wonen? Of moeten daar nog extra partnerschapsvoorwaarden voor gemaakt worden?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij ben je safe als je naast je partnerschap een testament laat opstellen met de voorwaarden. Check het nog even bij een notaris. Succes!