Ik word in juli 18. 1 september ga ik studeren. Vanaf 1 oktober krijg ik pas financiering, leningen en gratis ov. Wat kan ik hier aan doen?

Ik ben 1 september toch 18. En ookal word ik pas laat 18 ik ga toch studeren en ik heb toch recht op studiefinanciering? En waarom kan ik geen lening afsluiten?

Ik moet veel reizen en elk retourtje kost ongeveer 40 euro. Ik moet huur betalen (220 euro per maand) Ik moet college geld betalen (+- 2000 euro) En ik moet ook nog eens al mijn boeken kopen?

Hoe kan ik dit ooit betalen? Anderen die wat eerder 18 worden krijgen wel allerlei leningen en studiefinanciering.

Wie weet hoe ik toch iets aan kan vragen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vanaf mijn huis naar Leiden kosten 40 euro heen en weer. Dat is 800 euro aan reiskosten. Een maand huur is 220.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb me voor mijn zoon die in juli pas 18 werd ook blauw moeten betalen voor de trein. Er schijnt niets aan te doen te zijn.

Antwoorden (4)

Je studiefinanciering start de eerste maand van het kwartaal dat volgt op je 18e verjaardag. In jouw geval dus op 1 oktober.

Helaas zul je de kosten van reizen en huur de eerste twee maanden zelf moeten betalen. Je boeken kun je later ook nog aanschaffen. Vaak kun je via school tweedehands boeken kopen of huren. Je hebt ze niet allemaal in een keer nodig.

Voor collegegeld kun je met school een overeenkomst afsluiten zodat je per maand kunt betalen ingaande 1 nobember. De meeste scholen hanteren 10 termijnen.

Onze dochter had hetzelfde probleem. Het is helaas niet anders.

Toegevoegd na 1 minuut:
Als je bij je bank een studentenrekening opent kun je ook tot 1000 euro rood staan. Het is de vraag of je dat moet doen want de meeste studenten raken daardoor nog meer in de problemen.

Ik zou je adviseren een baantje te zoeken deze zomer zodat je de eerste kosten zelf kunt betalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik had hetzelfde, helaas is hier niks aan te doen. Gewoon wachten tot oktober tot je stufi ingaat.. Je ouders krijgen nog wel kinderbijslag voor je tot jouw stufi ingaat, dus vraag je ouders om een financiele bijdrage..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt ook een maandabonnement nemen bij de NS, deze is natuurlijk veel voordeliger dan telkens een los retourtje kopen. Of als je lesrooster het toelaat (na 9:00 reizen) een voordeeluren abonnement in combinatie met kaartjes met korting.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van de site van de DUO:

Leeftijd
Iedereen die begint met een opleiding aan hogeschool of universiteit en jonger is dan 30 jaar kan studiefinanciering krijgen. Als je op of na 1 juli nog geen 18 jaar bent, heb je recht op studiefinanciering vanaf het kwartaal dat volgt op de begindatum van je studie. Ben je nog geen 18 en begin je bijvoorbeeld op 1 september met je studie, dan heb je vanaf 1 oktober recht op studiefinanciering.