ik ben aan het scheiden maar heb een gezamelijke rekening met mijn ex maar ze weigert haar naam van de rekening te halen kan ik dit doen voor haar?

ze heeft geen pasje meer maar kijkt wel steeds op de rekening wat ik doe met het geld wat erop staat, ze kan me in alle details vertellen wat er op gezet is en wat er af gaat, mag dit zomaar?

Weet jij het antwoord?

/2500

De gezamelijke rekening is ook haar geld. Een onderdeel van het scheiden is de verdeling. Als alles op papier staat het scheidingconvenant kun je haar vragen haar handtekening ook te zetten op het document om haar naam van jullie bankrekening te schrappen.

Bij je bank een tweede/nieuwe rekening openen. Laat 'vaste' lasten voorlopig via de 'oude' lopen. Vraag aan je salarisadministratie of zij je salaris naar de nieuwe overmaken. Haar gedrag is waarschijnlijk een onderdeel van het 'loslaten'. Waar ze, blijkbaar, nog wat moeite mee heeft. Als ze merkt dat het rondsnuffelen op bankrekeningen niet meer zegt over je bestedingen en waar je bent. Zal het vanzelf wel ophouden. Overigens bij een voorlopige acheidingsacte, kan je al aangeven dat haar naam van de bankrekening wordt verwijderd. Je kan de betreffende formulieren zelf aanvragen en bij haar advocaat, of je ex laten bezorgen.

Jullie hebben beiden destijds getekend voor deze rekening, daarom heeft ze nog steeds dezelfde rechten als jij hebt. Ze kan ook opnieuw een pas aanvragen als ze dit wil. Om deze rekening om te zetten zijn beiden handtekeningen nodig. Mocht ze niet mee willen werken, dan zou ik voor jezelf een rekening aanvragen en daar je salaris op laten storten en vaste lasten van af laten halen. Ook de belastingdienst deze rekeningwijziging door geven en andere instanties.

Het is een gezamelijke rekening, dus dan lijkt het mij logisch dat deze op beide namen staat. Het lijkt mij niet dat jij zomaar haar naam van deze rekening kan halen. Jullie zijn uit elkaar en dus is deze gezamelijke rekening achterhaald. Het geld van deze rekening moet (volgens afspraken die daarover tussen jullie bestaan) verdeeld worden. Als de rekening leeg is zeg je deze op en zorg je allebei dat je een nieuwe eigen rekening hebt. Je kan ook nu gelijk al een eigen rekening openen en de gezamelijke rekening per direct niet meer gebruiken, dat lijkt me raadzaam.

Over het eigen rekening openen. Mogelijk maakt ook die nieuwe rekening deel uit van de gemeenschappelijkheid. Als je dan geld van nieuwe rekening naar de gezamenlijke rekening overmaakt, attendeer je de ander op het bestaan van die rekening. Stort daarom geld in contanten met behulp van je pasje. Waarom laat je trouwens toe dat ze inkijktoegang heeft. Misschien kun je het wachtwoord wijzigen?

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100