ik ben aan het scheiden maar heb een gezamelijke rekening met mijn ex maar ze weigert haar naam van de rekening te halen kan ik dit doen voor haar?

ze heeft geen pasje meer maar kijkt wel steeds op de rekening wat ik doe met het geld wat erop staat, ze kan me in alle details vertellen wat er op gezet is en wat er af gaat, mag dit zomaar?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.6K

Antwoorden (5)

De gezamelijke rekening is ook haar geld. Een onderdeel van het scheiden is de verdeling. Als alles op papier staat het scheidingconvenant kun je haar vragen haar handtekening ook te zetten op het document om haar naam van jullie bankrekening te schrappen.
ronron1212
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook maar een plusje van mij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helemaal terecht ; tot de scheiding is uitgepsproken is het ook nog HAAR geld (mits je in gemeenschap van goederen getrouwd bent) en heeft ze er gewoon nog recht op daaruit in haar kosten van levensonderhoud te voorzien, en te zien of jij geen rare dingen doet.
Dat gebeurt namelijk, helaas, in de praktijk nogal eens.
Bij je bank een tweede/nieuwe rekening openen. Laat 'vaste' lasten voorlopig via de 'oude' lopen. Vraag aan je salarisadministratie of zij je salaris naar de nieuwe overmaken.

Haar gedrag is waarschijnlijk een onderdeel van het 'loslaten'. Waar ze, blijkbaar, nog wat moeite mee heeft. Als ze merkt dat het rondsnuffelen op bankrekeningen niet meer zegt over je bestedingen en waar je bent. Zal het vanzelf wel ophouden. Overigens bij een voorlopige acheidingsacte, kan je al aangeven dat haar naam van de bankrekening wordt verwijderd. Je kan de betreffende formulieren zelf aanvragen en bij haar advocaat, of je ex laten bezorgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo'n vieze hufterige schurkenstreek heeft de ex van mijn vriendin haar geleverd ; acht maanden lang heeft hij haar VOLLEDIG -met twee kinderen- ZONDER inkomen in een caravan (jn de winter !) laten zitten, door een nieuwe rekening te openen en zijn HELE salaris af te romen, en nu net te doen of hij geen geld heeft, die vuile hufter.
Natuurlijk komt dat geld uiteindelijk wel boven water, want ze heeft er gewoon recht op, maar voor je dat voor elkaar hebt ben je jaren verder, met alle schulden, problemen en ellende -vooral voor de kinderen - van dien. Te walgelijk en te laag bij de gronds voor woorden gewoon. Hooguit eventueel goed te praten wanneer je netjes en op tijd ook HAAR kosten betaalt, tot het moment dat de scheiding is uitgesproken en de alimentatie vastgesteld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nauwelijks ; eind april is de scheiding uitgesproken, en het wachten is nu op de eerste keer dat meneer bereid is alimentatie te betalen voor mei (moest bij vooruitbetaling !) en hopelijk juni. Dan kan ze in elk geval de caravan uit en weer naar een normale woning met twee grote meiden (én zijn hond, die ze ook moest meenemen En dan zien dat ze al die schulden die ze de afgelopen maanden heeft gemaakt kan afbetalen. Ik heb het grootste deel van de huur (550 per maand) betaald en al die tijd de boodschappen zo zuinig mogelijk (35 euro per week) gedaan, en hier en daar wat geld voor petroleum (verwarming), maar er staat natuurlijk ook nog een grote rekening voor elektra en andere zaken open. Werken lukt in deze situatie nog maar mondjesmaat, net genoeg om niet te verzuipen, en af en toe wat benzine in de brommer of een stukje kleding voor de kids, maar that's it. Terwijl meneer dus bijna 2500 schoon in de maand krijgt, en haar al die jaren min of meer 'verboden' heeft om te werken want 'dat was niet nodig'. De kinderen krijgen ook niets meer van hem, en lopen mee folders om rond te komen. Ja, echt schuimend, briesend woest wordt ik van zulke kerels, die denken dat ze zodra het woord ; scheiding' is gevallen over hun hele eigen inkomen kunnen gaan beschikken, en vrouw en kinderen maar in de stront kunnen laten zakken, omdat ze een nieuwe k*t gevonden hebben - excusez le mot.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beste Marleen, heel erg vervelend voor je vriendin. Maar mbt de vraag, even de feiten: De ex staat welliswaar op de rekening vermeld. Maar heeft vrijwillig afstand gedaan van haar pasje. Ergo ik neem aan dat zij inmiddels een eigen bankrekening heeft. Over allimitatie wordt in de vraag niet gesproken. Het betreft hier uitsluitend de vraag hoe om te gaan met een ex welke, ongevraagd, in de rekeningen overzichten van haar expartner rondkijkt. Als ik jouw relaas lees in mijn eerste gedachte, stap naar advocaat en laat salaris, rekening blokkeren en dreig met openbare verkoop (on)roerende goederen. 'Even' je tanden laten zien brengt menig onwillende ex snel tot inkeer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb ook geen antwoord gegeven op de vraag ; ik reageerde vooral op de frase 'een andere rekening openen en daar je salaris op laten storten' terwijl de scheiding nog niet is uitgesproken ; hij zit IN scheiding. En dan heeft zijn -dan nog- vrouw dus gewoon nog overal recht op. Of ij moet het elektronische bankpasje ook afpakken ; dan kan ze nergens meer bij. En je laatste alinea ; ja, dat is de weg die we nu moeten bewandelen. Maar je wilt niet weten wat een ellende en een gedoe dat allemaal is. Dat 'even' staat wel heel terecht tussen haakjes, zeker bij iemand die eigenlijk al helemaal murw 'geslagen' is, en al acht maanden met man en macht probeert niet (echt) dakloos te worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien vraag naar 'bekende weg'. Maar is er al eens kontakt geweest met de Sociale Dienst? Deze kan veelal iets betekenen door het geven van een 'uitkering' en voorschotten op basis van voorlopig convenant. Of scheidingsakte. Deze 'schulden' worden dan niet op haar maar op de partner verhaald. Kunnen evenals bemiddelen bij allimitatie. Soc Dienst keert dan allimitatie uit en verhaald bij partner. Dit bij onwillige betalers. Evenals met voorrang verkrijgen van eigen woonruimte (is speerpunt beleid van gemeenten) en herinrichtingskosten, schoolgeld ed. Veel sterkte
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, daar kwam ze vorige week maand achter ; dat ze al die tijd eventueel recht ZOU HEBBEN GEHAD op een daklozen-uitkering (waar niemand bij de gemeente haar op gewezen heeft toen ze werd afgewezen voor een uitkering omdat ze niet stond ingeschreven in de gemeente), maar niet met terugwerkende kracht natuurlijk. Woonruimte heeft ze uiteindelijk voor elkaar gekregen met hulp van de kinderbescherming die haar ex op haar dak had gestuurd . Uiteraard is ze inmiddels wel in het gelijk gesteld en de aanklacht nietig verklaard, maar van die kb ben je dan nog niet 123 af. Gelukkig zitten er ook een paar voordelen aan. En eigenlijk is dat een beetje het rare in dit land (Nederland, uiteraard in dit verband), wat ook zo frustreert : als je er rücksichtlos een ongelofelijke puinhoop van maakt, staan de instanties in de rij om je te helpen, ook ongevraagd. Als je met kunst- en vliegwerk probeert je eigen broek op te houden zonder te verzuipen, zoek je het allemaal maar uit met je zootje. En nogmaals, uiteindelijk, op de lange duur, zal het allemaal wel goed komen, maar dan ben je dus minimaal een heel ellendig jaar, wellicht zelfs twee voor het echt over is, verder. Herinrichtingskosten vind ik wel een goede tip waar ik nog niet aan gedacht had (was al gratis spullen bij elkaar aan het sparen ) ; daar moeten we volgende week zeker een achteraan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat de 'ex' laat is met betalen. Geen voorlopige regeling heeft voorgesteld en zelfs de KB op z'n exvrouw afstuurt is natuurlijk wel dieptriest. Hij wil blijkbaar oorlog? Welnu geef t hem!! Regelgeving is helaas zo in Ned dat sociale diensten op Lokaal niveau werken. - in 'vertrekkende' gemeente (waar je vriendin woonde voordat ze t huis uitging) verhuisvergoeding aanvragen. Dus oude woning voor 50% leegtrekken en in overleg met betreffende gem. Alle verhuiskosten declareren - In nieuwe gem. Inrichtingskosten aanvragen. Doe dit ism KB. - In nw gemeente evt uitkering en uitbetaling allimitatie regelen. Laat gemeente de allimitatie incasseren. Haald veel stress weg. - bezoekregeling kinderen stopzetten. Onder argument dat dit voor je vriendin te belastend is. Zie problemen allimitatie. Maak er een mooi verhaal van, pillen, huisarts, KB. Vrouw krijgt bij rechter altijd gelijk. Gesprek aanvragen met advocaat. Waarom heeft hij zijn client niet beter begeleid? Jaar in caravan? Hij moet zich schamen. Overweeg een ander te nemen! Zoek n Pittbull (vrouw!). - met nw advocaat via incassobureau beslag laten leggen op salaris. - Verder, oude woning in verkoop gooien. Bordje in voortuin werkt motiverend. Succes!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is geen rondsnuffelen op die bankrekening, zolang haar salaris er ook op gestort wordt heeft ze gewoon recht op inzage. Bovendien waarom wel inkomen op een nieuwe rekening maar je vaste lasten via je ex laten lopen? Idd een hufterige streek!!!, zeker als de vrouw ook nog voor de kinderen moet zorgen waar ze geen kleren e.d. meer voor kan betalen door dubbele vaste lasten...!
Jullie hebben beiden destijds getekend voor deze rekening, daarom heeft ze nog steeds dezelfde rechten als jij hebt. Ze kan ook opnieuw een pas aanvragen als ze dit wil. Om deze rekening om te zetten zijn beiden handtekeningen nodig. Mocht ze niet mee willen werken, dan zou ik voor jezelf een rekening aanvragen en daar je salaris op laten storten en vaste lasten van af laten halen. Ook de belastingdienst deze rekeningwijziging door geven
en andere instanties.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is een gezamelijke rekening, dus dan lijkt het mij logisch dat deze op beide namen staat. Het lijkt mij niet dat jij zomaar haar naam van deze rekening kan halen.

Jullie zijn uit elkaar en dus is deze gezamelijke rekening achterhaald. Het geld van deze rekening moet (volgens afspraken die daarover tussen jullie bestaan) verdeeld worden. Als de rekening leeg is zeg je deze op en zorg je allebei dat je een nieuwe eigen rekening hebt.
Je kan ook nu gelijk al een eigen rekening openen en de gezamelijke rekening per direct niet meer gebruiken, dat lijkt me raadzaam.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Over het eigen rekening openen.
Mogelijk maakt ook die nieuwe rekening deel uit van de gemeenschappelijkheid.
Als je dan geld van nieuwe rekening naar de gezamenlijke rekening overmaakt, attendeer je de ander op het bestaan van die rekening.
Stort daarom geld in contanten met behulp van je pasje.
Waarom laat je trouwens toe dat ze inkijktoegang heeft.
Misschien kun je het wachtwoord wijzigen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het is een gezamenlijke rekening dus allebei dezelfde rechten en plichten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je zelf een eigen rekening opent heeft de ander daar niets mee te maken. Maakt geen deel uit van de gezamenlijke rekening.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom zou de ex niet van het bestaan van die andere rekening mogen weten? Het gaat er toch maar om dat de ex geen inzicht hoeft te hebben in iedere transactie?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Prive-gegevens hoef je niet met een ex te delen, tenzij je dat zelf wenst.