Hoeveel per maand houd je over om vrij te besteden van de bijstand als je in een kraakpand zit?

Gemiddeld kraakpand en de gas water elektra eraf voor 1 persoon ook de boodschappen. Ik ben student dus heb geen idee van de kosten.

12 jaar geleden

Antwoorden (1)

Eeh,....het idee van een kraakpand is toch dat je geen huur betaald en geen elektra- of gasaansluitingen hebt ? Anders is het geen kraakpand maar een huurwoning, antikraak of een andere vorm van wonen. Kraken is -even los van de ideologie er achter- uiteindelijk gewoon een huis 'jatten' zonder het mee te nemen, waar verder geen aansluitingen meer zijn.

Je zult je dus moeten redden met gasflessen of een andere dure brandstofvoorziening, een aggregaatje en wat goeie dikke truien. Dat kost wel wat, maar niet bij benadering wat huren je zou kosten.

Eten voor 1 persoon kun je ook zo duur maken als je zelf wilt ; elke dag een diner buiten de deur of een kant- en klaarmaaltijd is natuurlijk prijziger dan zelf wat vegetarisch maken op een primusje. Maar in normale omstandigheden moet een normaal mens van maximaal 50 euro in de week helemaal moeten rondkomen, inclusief schoonmaakmiddelen en persoonlijke verzorging. (Er komen gezinnen rond van dat bedrag).

Ook komt daar onvermijdelijk iedere maand iets van kleding bij - waarbij het ook weer van je hand van besteden afhangt hoeveel dat is.

Al met al moet je -zeker als student - in je eentje van een bijstandsuitkering prima rond kunnen komen, mits je de tering naar de nering zet. En als je geen huur hoeft te betalen, wordt dat natuurlijk wel heel goed te doen.; dat scheelt je zo tegen de 300 euro in de maand.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"als student van een bijstandsuitkering" ??? Lekker zeg, zoek een bijbaantje of gebruik de bestaande stufi, toch?
Drepolli
12 jaar geleden
Ik bedoelde eigenlijks anti-kraak, maar goed die gas water elektra kosten worden die niet te hoog? Ik dacht eerst aan een chalet te kopen via mijn ouders en zo de bijstand in te gaan (bezittingen mag je namelijk niet hebben van 30.000. Maar die chalets zijn meestal niet goed geïsoleerd en daarom zijn de kosten ook erg hoog. Ik doe een universitaire opleiding, maar toen ik de loonwijzer zag kwam ik op dit idee sinds het gewoon belachelijk is wat je verdiend.
Drepolli
12 jaar geleden
Btw stufi is 95,62 daar kom je echt niet van rond en waarom studeren als je met een universitaire opleiding 16,08€ per uur verdiend. Voor dat loon kan ik beter thuisblijven als ik ook kan rondkomen door de bijstand.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry hoor, maar in de bijstand kruipen omdat je met werken te weinig verdient vind ik wel een beetje .......misbruik maken van een belangrijke voorziening voor mensen die het ECHT nodig hebben.
Dat doet het vermoeden rijzen dat je wellicht ook niet bereid bent op dat niveau te gaan leven, en dat beetje geld dat je dan op kosten van de samenleving (!!!) krijgt er in mum van tijd doorheen jast.
Ga je schamen, zeg .
Drepolli
12 jaar geleden
Ik heb een erg zwart-wit perspectief of ik word rijk of ik kom normaal rond. En voor werk moet je ook vrije tijd opofferen en de waarde die ik aan vrije tijd geef ligt hoger dan 16,08. Verder vind ik de hele dag niks doen en een beetje door het land heen gaan ook wel leuk hoor. Maar goed iedereen in de bijstand maakt daar misbruik van. Werk kun je altijd vinden, maar het werk is dan niet leuk. Je kunt altijd in een callcenter werken of in een fastfoodketen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met studeren verdien je een opleiding en toekomstperspectief. En je krijgt er nog geld op toe ook! En ja, jij moet je inderdaad diep schamen als je misbruik wilt maken van de bijstand met het idee dat 'iedereen' dat doet. Kun *jij* altijd werk vinden in een callcenter of fastfoodketen? Ga dat verdorie dan ook doen! Ik betaal graag voor mensen die het echt nodig hebben, maar wordt er bijzonder pissig van als ik het levensonderhoud van luie lapzwanzen zoals jij moet betalen. Waarom zou ík moeten werken opdat jij op je luie reet kan zitten? Jouw zwart-witperspectief is *jouw* probleem, niet dat van de maatschappij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met zo'n k*tmentaliteit moet je er niet raar van opkijken dat mensen steeds rechtser worden en steeds minder bereid zijn de helft van hun inkomen op te offeren aan mensen die het NODIG zouden moeten hebben, niet aan luie uitvreters die te beroerd zijn om te werken voor de kost. Dat hoort namelijk bij het leven, jongetje.
Er zijn mensen die AFHANKELIJK zijn van de bijstand, omdat ze niet anders KUNNEN, die bij wijze van spreken droog brood moeten vreten omdat er verkeerde varkens uit de zelfde trog lopen te graaien. Ik zei je moest je schamen, je moest je HEEL, HEEL diep gaan schamen. Je bent op die manier mede-verantwoordelijk voor het afkalven en falen van het sociale stelsel waar we met zijn allen zo trots op waren, en waar het betalende deel van de natie steeds meer van begint te balen. Gelukkig maakt NIET iedereen in de bijstand daar misbruik van, anders was het allang afgeschaft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gelukkig is de kans vrij klein dat hij/zij ook daadwerkelijk voor de bijstand in aanmerking komt. Onder de 27 jaar krijg je dit niet namelijk, en de meeste studenten zijn onder de 27.
Drepolli
12 jaar geleden
Ja ik zag het al:p maar je kunt je beter voorbereiden. Ik wil een eigen bedrijf en als dat mij niet lukt dan doe ik dat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het in je natuur zit om zelfs maar te overwegen om onnodig nietsdoend je handje op te houden, ben je geen ondernemersmateriaal. Dan kun je veel beter gewoon lekker in een niet al te zelfstandige baan doen wat je wordt opgedragen. Overigens: je hebt toch niet dat waanbeeld dat als je een eigen bedrijf hebt, je spontaan gemakkelijk rijk wordt, hè? Ondernemer zijn houdt in dat je harder werkt dan de gemiddelde werknemer, in je eentje ieder aspect van een bedrijf moet runnen, het je niet kunt veroorloven eens een dagje ziek te zijn, bergen belasting en verzekeringen betaalt en geld opzij moet zetten voor schrale tijden, zodat je er alsnog niet vrij van kunt genieten. En dat alles bij elkaar nog leuk vindt ook, want anders hou je het niet vol.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"De bijstand ingaan" zal je nog knap tegenvallen.
Zeker als je nog geen 27 bent, dan kom je niet eens in aanmerking voor de bijstand, dan ga je een Leer/Werktraject in.