Ik heb een beslaglegging op mijn bankrekening, maar kan nu niets meer. Ook mijn vaste lasten kan ik niet betalen, mag dat?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.7K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Of de situatie (beslag leggen op rekening, terwijl er al beslag is gelegd op je inkomen) zo kan kan ik je helaas niet vertellen. Daarom een reactie in plaats van een antwoord. Het advies wat gegeven wordt om naar een bureau voor rechtshulp of juridisch loket of zo te gaan is inderdaad het beste wat we je hier kunnen geven, op een klein, maar wellicht belangrijk punt na. Ga eens naar: http://www.kbvg.nl/fileadmin/nieuws_van_de_week/2009/24/bvv2009-7.pdf en kijk welke situatie op jou van toepassing is met betrekking tot d beslagvrije voet. Het lijkt me namelijk dat je eerder rond de 860 of zelfs meer zou moeten mogen houden van je inkomen (afhankelijk van in welke categorie je valt dus). Ik weet uit ervaring dat 860 euro per maand, of 1100 euro nog niet veel is, maar het scheelt wel weer wat, mocht dit bij jou fout bepaald zijn dan moet je zeker niet aarzelen om mede met die informatie juridische hulp te zoken voor het overige probleem. Het zal niet de eerste keer zijn dat een gerechtsdeurwaarder dergelijke dingen doet. Of er dan sprake is van opzet of nalatigheid of iets anders durf ik niet te zeggen, maar ik heb de indruk dat zij denken dat het zo eerder ingelost zal zijn (de schuld) en dat als je het later laat corrigeren naar de correcte beslagvrije voet je als schuldenaar toch niet zo gauw zult gaan procederen over de fout als zodanig en het verschil tussen wat ze hadden mogen inhouden wat wat ze daadwerkelijk inhielden. Veel sterkte met de situatie gewenst.

Antwoorden (3)

Nou en of dat mag; ik heb daar 6 weken lang mee te maken gehad..een rechter legt in no-time beslag maar voor dat er weer een nietig verklaring is ben je weken verder.. jij bent op de een of andere manier ergens van beschuldigd en bent aan iemand waarschijnlijk geld verschuldigd.. en als dat niet terecht is moet jij dat aantonen.....mocht het wel terecht zijn voorkomt een beslaglegging dat je geld op maakt dat je eigenlijk aan neen ander zou moeten betalen..zorg voor een goede advocaat en laat je niet gek maken.. de instanties waar je vaste lasten aan moet afdragen hebben vaak wel wat begrip..wel eerlijk blijven want dat duurt het langste!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed geadviseerd. En wat een waardeloze situatie is dat...echt balen, heb het ooit meegemaakt met mijn zoon!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Weet ik, maar dit is iets raars. Er is al beslag gelegd op mijn loon door deze gerechtsdeurwaarder. ik betaal hier reeds per maand aan via mijn loon. Het betreft een huwelijkse schuld, maar mijn ex-vrouw wil niets betalen en doet ook niets hier aan. Ik los aan schulden ruim € 1000,- per maand af en mijn beslagvrije voet ligt op 500 euro. hiervan dien ik mijn levensonderhoud en maandelijkse kosten te voldoen, maar door deze beslaglegging kan ik hier niet aan voldoen. Mag dit, ondanks dat zij reeds een beslaglegger zijn op loon? Dit is niet redelijk en billijk en treft mijn levensonderhoud.
Makkelijk zeggen om een advocaat in te huren, maar deze zal ik zelf moeten bekostigen.. maar waarvan? Snap je mijn frustratie..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beetje dubbel klinkt dit wel maar een rechter doet dit niet zonder reden.. vraag morgen bij een rechtswinkel na en ook via internet is veel advies in te winnen bij juridisch adviseurs..als je geen geld hebt voor een advocaat kan je om een pro-deo advocaat vragen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik heb, mede door mijn echtscheiding, hulp ingeroepen van een advocaat.. Ik verdien "te veel" om een pro-deo te kunnen krijgen.. maar ja.. daar wordt niet rekening mee gehouden, dat er loonbeslag ligt en ik per maand 560 euro over hou.. en tja.. nu niets meer.. Weet niet wat ik moet doen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het bestaat niet dat je hier in nederland niets overhoud.. ga op pad zoals ik je al aanraadde.. maatschappelijk werk kost niets en weten ook raad, rechtswinkel ook.. als ze je niet direct kunnen helpen weten ze in ieder geval de weg naar iemand die dat wel kan.. laat in ieder geval je beslag aanvechten door die advocaat...hoe je dat betaalt is nu even van later zorg...dat is eigenlijk tegen mijn principes maar het is nu even niet anders..en schrijf iedereen aan die geld van je tegoed heeft met de uitleg en vraag om begrip.. je zult deemoedig moeten worden helaas.. ik geloof trouwens niet dat advocaat je nu niet meer wilt helpen.. En heb je helemaal nergens geen cash meer? Er zal toch vast wel iemand zijn die je vooruit kan helpen? Je zit toch niet van de ene op de andere dag aan de grond?
Laat je niet gek maken!
Deze vraag is al een keer gesteld en toen oa door mij beantwoord, als je in het zoekvenster het woord beslaglegging intikt krijg je die vraag en het antwoord.
Neem in ieder geval morgen meteen kontakt op met de beslaglegger.
Er kan alleen beslag worden gelegd op het bedrag wat op de datum van beslaglegging op je rekening staat.
Overleg met de betrokkenen, na overleg kun je binnen een bepaalde tijd het beslag weer op laten heffen.
Probeer vooral te blijven communiceren met iedereen, hoe lastig en moeilijk dat ook is.
Heel veel succes en sterkte!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Weet ik, maar dit is iets raars. Er is al beslag gelegd op mijn loon door deze gerechtsdeurwaarder. ik betaal hier reeds per maand aan via mijn loon. Het betreft een huwelijkse schuld, maar mijn ex-vrouw wil niets betalen en doet ook niets hier aan. Ik los aan schulden ruim € 1000,- per maand af en mijn beslagvrije voet ligt op 500 euro. hiervan dien ik mijn levensonderhoud en maandelijkse kosten te voldoen, maar door deze beslaglegging kan ik hier niet aan voldoen. Mag dit, ondanks dat zij reeds een beslaglegger zijn op loon? Dit is niet redelijk en billijk en treft mijn levensonderhoud.
Makkelijk zeggen om een advocaat in te huren, maar deze zal ik zelf moeten bekostigen.. maar waarvan? Snap je mijn frustratie..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat zul jij terecht ontzettend gefrustreerd zijn.
Als ik het zo lees slaat dit absoluut nergens op. Ik kan alleen maar bedenken dat er een raar misverstand is ontstaan, of dat je enige tijd het niet op tijd hebt afgelost aan de grdw.
Ik weet dat ze dan zulk soort acties ondernemen. Zijn zij werkelijk op de hoogte van jou inkomen en datgene wat je aflost want ik meen mij te herinneren dat de beslagvrije voet op 700,00 euro lag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ga naar de rechtswinkel, zij kunnen je echt goed helpen, met jouw financiële situatie heb je wellicht recht op een prodeo advocaat.
Ik belde even voor je naar een bevriende jurist en zij zegt ook, morgenochtend meteen naar het Juridisch Loket en blijf kalm en blijf communiceren, maar laat je intimideren!!
Succes
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit varieerd per geval. Maar formeel moet je een minimum van 645 euro over houden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Laat je niet, niet intimideren moet het natuurlijk zijn. Sorry! Starbless, waar staat dat omschreven of wie schrijft dit voor deze beslagvrije voet?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik heb een salaris van nu 560 euro per maand.. daar moet ik van leven.. per maand lever ik 1000 euro in aan schuldenlast.. in principe perfect, na 20 maanden heb ik nog 10 maanden te gaan.. en nu dit.. Een pro-deo kan niet.. die wordt ingeschaald op verdiensten van 1500 euro per maand en daar zit ik 56 euro boven.. Heb het gezien in mijn echtscheiding en omgangsregelingzaken.. de kosten moet ik zelf betalen en in deze wordt geen rekening gehouden met loonbeslag. Tja.. Nederlandse wetgeving.. En wij moeten vertrouwen krijgen in de rechtstaat.. yep! Maar is er iemand die weet tot wie ik mij kan wenden? welke weg ik in moet slaan?
Wanneer een rechter vonnis heeft gewezen dat jij moet betalen dan kan een deurwaarder beslag leggen op je inkomen. Dit vonnis moet er zijn en dit heb jij ook in je bezit als het goed is. Wanneer er beslag is gelegd dan word er een beslagvrijevoet bepaald. Bij de "gewone" gerechtsdeurwaarders is dit tot 65% van het wettelijk minimum netto salaris. Bij Belasting-deurwaarders ligt deze grens op het bijstandsniveau van 645 euro dat je per maand moet over houden. Wanneer er loonbeslag is gelegd dan is je werkgever verplicht en zonder welke uitzondering dan ook om aan het loonbeslag te voldoen...

Als er geen loonbeslag is dan kan een gerechtsdeurwaarder besluiten om beslag te leggen op de bankrekening. Maar ook hier zitten grenzen aan. Men moet namelijk in staat blijven om aan de maandelijkse vaste lasten te kunnen voldoen. Maar dit is eveneens een grijs gebied waarin de banken doorgaans erg doorslaan. Want net zoals de werkgever verplicht is om aan een loonbeslag te voldoen. Moet ook de bank hieraan voldoen.

En daar gaat het mis. Want strikt genomen zijn overschrijvingen voor de bank alleen maar cijfers die wel direct, maar niet indirect kunnen worden gecontroleerd. Want wie bepaald dat het geld dat word overgemaakt naar de hypotheekverstrekker, of woningbouwvereniging geen overschrijvingen zijn naar een creditcard maatshappij...

Ik heb dit jaren terug ooit eens meegemaakt. En ik kreeg mijn (toen) ABN-AMRObank er maar niet van overtuigd dat de afschrijving van NOTABENE een hypotheek die bij de ABN-AMRObank was afgesloten niet was omdat ik contant geld opgenomen had. Gelukkig is de familie vermogend en kon ik het wel uitzingen. Maar het is echt te gek voor woorden hoe banken hierin doorslaan...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Weet ik, maar dit is iets raars. Er is al beslag gelegd op mijn loon door deze gerechtsdeurwaarder. ik betaal hier reeds per maand aan via mijn loon. Het betreft een huwelijkse schuld, maar mijn ex-vrouw wil niets betalen en doet ook niets hier aan. Ik los aan schulden ruim € 1000,- per maand af en mijn beslagvrije voet ligt op 500 euro. hiervan dien ik mijn levensonderhoud en maandelijkse kosten te voldoen, maar door deze beslaglegging kan ik hier niet aan voldoen. Mag dit, ondanks dat zij reeds een beslaglegger zijn op loon? Dit is niet redelijk en billijk en treft mijn levensonderhoud. Banken reageren op het moment van: ja, dan moet je bij de deurwaarder zijn.. zij kunnen het oplossen en de deurwaarder geeft aan dat het bij de bank ligt.. Makkelijk zeggen om een advocaat in te huren, maar deze zal ik zelf moeten bekostigen.. maar waarvan? Snap je mijn frustratie.. Reden dat ik de kosten zelf moet betalen voor een advocaat, is dat ik "te veel verdien" om een prodeo te kunnen krijgen. maar ja.. daar wordt niet naar gekeken, als je een loonsbeslag hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je krijgt tot een netto maandinkomen van 1500 euro een prodeo advocaat... Maar als er sprake is van een shuld uit één huwelijk dan ben je maar verantwoordelijk voor de helft als je gescheiden bent. Dus kan er geen beslag op je bankrekening worden gelegd, omdat je ex niet, of niet meer wilt aflossen... En ik vraag me terdegen af hoe je beslagvrijevoet is bepaald. Want hier zijn wettelijke richtlijnen voor dat je minimaal bijstand van 645 euro netto per maand moet over houden...