Ik word bijna 18 en dit is belangrijk

Ik weet dat ik dan voor verzekering moet betalen en dat ik zorgtoeslag krijg , ik woon samen met twee broers en mijn vader, ik heb op dit moment geen baantje en volgend jaar zit ik in vmbo-t 4 , krijg ik studiefinanciering ofzoiets , mijn vader heeft uitkering verdient niet zoveel , dus wat zijn mijn inkomsten als ik studiefinanciering krijg want ik moet wel verzekering betalen enz

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (3)

Studiefinanciering krijg je pas als je mbo/hbo doet, en zoals de ander antwoord zegt, de rest staat inderdaad uitgelegd in de link. Verder zal ik je aanraden een bijbaantje te hebben, om je verzekering te betalen :) Alvast gefeliciteerd

Toegevoegd na 1 minuut:
Je kunt trouwens wel een tegemoetkoming voor scholieren aanvragen:
http://www.ib-groep.nl/particulieren/studiefinanciering/tegscholieren/tegemoetkoming_scholieren.asp
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik begrijp hieruit dat jouw moeder geen deel meer uitmaakt van het gezin? In het geval van een scheiding bestaat er vaak ook nog alimentatie, vanaf je 18e kun je dit naar je eigen rekening laten storten tot je 21e. Zo is het bij mij gegaan toen en daar heb ik toen mijn verzekering e.d. van betaald.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat moeder geen deel meer uitmaakt van het gezin wil niet direct zeggen dat het om een scheiding gaat....misschien is ze er om andere reden niet meer?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lees m'n antwoord nog eens, ik zeg dat het in het geval van een scheiding zo is. Ik beweer nergens dat als een moeder geen deel meer uitmaakt van het gezin, er per definitie sprake is van een scheiding.
je hebt recht op tegenmoetkoming scholieren, maar dat is natuurlijk geen vet pot. zeker niet als je andere broers ook stufi/kinderbijslag hebben.

maar vmbo kun je probleemloos combineren met een part-time job. dan ben je niet meer afhankelijk van je vader. sterker nog, dan kan je ook helpen om thuis rekeningen te betalen (het hoeft niet veel te zijn, alles telt mee) en gezien je nog thuis woont, hou je nog wat over.

verzekering zal 100 euro in de maand zijn, maar je krijgt waarschijnlijk zorgtoeslag (70 euro is niet gek), dus 30 euro in de maand. dan je telefoon, zeg maar 50 euro (ruim genomen) dus dan zit je op 80 euro totaal per maand. tegenmoetkoming scholieren is ook een paar honderd euro (2-300 euro) dus daar hou je ook wat van over. en als je dan 800 euro netto verdient in de maand (moet te doen zijn voor een gezonde jonge man) dan heb je aardig wat geld elke maand. waarschijnlijk meer dan je vader als ik het zo hoor.

succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://www.ib-groep.nl/particulieren/studiefinanciering/tegscholieren/aanvragen.asp je downloadt een formulier, vult het in en stuur je alles op samen met de benodigde stukken (loonstrook van je vader bijv.). de datum vanaf wanneer je recht hebt op tegenmoetkoming scholieren is de datum dat je 18 wordt!