Wanneer wordt een arbo controle uitgevoerd

Nieuwe werkgever sinds 6 maanden; ziekmelding 1 (1 dag) controle op dag 1, 2e ziekmelding halverwege de dag naar huis gegaan, volgende dag weer aan t werk. Eerste werkdag controle ondanks dat ik reeds beter was. Is dit normaal? Aangegeven dat mijn baas me beter had moeten melden en reeds een ochtend gewerkt had conform contract.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.2K

Antwoorden (5)

Dat gebeurd meestal op verzoek van de werkgever
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit klopt, als er een snelle controle komt, is dit meestal op verzoek. M.a.w. word er getwijfeld of je wel echt ziek bent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Soms is dat ook gewoon de standaardprocedure. Het wil wel eens zo zijn dat ziekteverzuimverzekeringen (werkgevers kunnen zich verzekeren voor de loonkosten die zijn gemaakt tijdens ziekte van werknemers), vereisen dat er meteen een arbo controle plaatsvindt. Dit om te voorkomen dat de werkgever onterecht schadeclaims indient bij de verzekeraar.
In principe een foutje van je werkgever. Kan gebeuren.
Je bent een dagdeel ziek geweest, waarschijnlijk ging je werkgever ervan uit dat je de dag erna thuis zou blijven.
Had je jezelf overigens beter gemeld die dag? Soms is dat nodig, niet altijd.

Ik zou er verder niet mee zitten. Vervelend voor de arboarts die voor niks bij je aan de deur is geweest.
Geef het nog even aan bij je werkgever, en vergeet de zaak.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ieder bedrijf heeft weer een ander beleid m.b.t. Arbo controle. Sommige bedrijven sturen nauwelijks een Arbo controleur op pad, terwijl andere bedrijven dat meteen de eerste dag doen. Dat de Arbo controleur is langs geweest terwijl jij al weer aan het werk is, kun jij niks aan doen. Jouw baas had jou inderdaad beter moeten melden, als bekend was dat jij al weer aan het werk was. En dat kan hij doen als jij je beter hebt gemeld bij je baas of afdeling personeelszaken of waar je dat dan ook moet doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het hangt ook af van de situatie. Toen ik ziek werd, kwam er een telefoontje van de arbodienst na 3 maanden en bij sommige collegaas een bezoekje al na 1 dag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is per bedrijf verschillend.
Ligt eraan bij welke arbodienst ze aangesloten zijn.
Niet bij ieder bedrijf wordt de eerste dag ziekmelding doorgegeven.
Bij ziekte ,,hoor je jezelf de eerste dag voor 9 uur ziek te melden.
Bij evt beterschap,of wanneer je weer denkt te beginnen,is het wenselijk je werkgever vooraf even in te lichten.
Zodat deze weet waar hij de volgende dag aan toe is.
Aldus onze cao.