Wordt teveel betaald en teruggekregen geld van je woekerpolis door de belastingdienst als inkomsten gezien?

Moet je dat volgend jaar opgeven en er belasting over betalen of houden die verzekeringsbedrijven dat zelf al in? Mijn verzekering, de Delta Lloyd, wil mij wel wat terugbetalen maar weigert mij een berekening te sturen hoe zij aan het bedrag komen en over eventuele belastingbetaling over dit bedrag weet ik dus ook niets..

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Wanneer Delta Lloyd de vergoeding in de polis stopt/laat dan krijg je niets uitgekeerd en heeft dat verder geen fiscale gevolgen.

Wanneer het echter een nabetaling is uit de woekerpolisclaim en je hebt de polis eerder afgekocht, dan kan er een fiscaal rentebestanddeel ontstaan. Is de afkoopwaarde + de claimuitkering meer dan de eigen inleg die je ooit betaald hebt voor de verzekering dan zal de fiscus de meerwaarde belaten wanneer de polis korter heeft gelopen dan 15 verzekeringsjaren. Heb je echter meer dan 15 verzekeringsjaren de polis aangehouden dan kan je nog een beroep doen op een fiscale vrijstelling. Laat dit voorrekenen door een specialist of door je tussenpersoon.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De verzekeraar stort het geld van een compensatie in je polis, het komt dus niet op je bankrekening.
Het wordt 'meegenomen' in de verzekering voor vermogensopbouw voor je lijfrente-uitkeringen (op je 65ste) of voor aflossing van je hypotheek (einddatum).
Als je mee doet aan een proces op basis van 'no cure no pay' met betaling van 20 tot 25% van het compensatiebedrag en er komt een hoge vergoeding/ compensatie uit, dan kan dat dus een flink bedrag worden wat je zelf moet betalen.
Vera Vernooij Stichting Besparingsplanner