Hoe verdient een makelaar zijn geld?

Als je een huis koopt, gaat dat via de bank. Je moet geld lenen. Dat is voor de hypotheek.

Maar hoe komt een makelaar dan aan zijn geld? Hoe zit dan precies?

(ik heb een huurhuis)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
9.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een makelaar krijgt toch gewoon via zn baas betaald?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
en hoe komt zijn baas aan dat geld?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En Wow, als ie eigen baas is?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@hajete net als alle bazen
@bessy weet niet, bestaan die dan?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja WOW, natuurlijk bestaan die!
Bij alle makelaarkantoren is er een directeur (bij grote ketens), of een eigenaar. En dat is de baas. En deze zelfstandige makelaar heeft vaak personeel in dienst voor kantoor, of een assistent makelaar e.d.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zie ik niet als zelfstandig
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat zie je niet als zelfstandig?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind t zelfstandig als je het alleen doet zonder team.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik snap je gedachtengang.
Maar je hebt zelfstandigen met EN zonder personeel.
En zo heet dat nou eenmaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ok, bedankt voor de uitleg.

Antwoorden (3)

Een bepaald percentage van de opbrengst van de woning die iemand verkoopt, moet de verkoper betalen aan de makelaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een makelaar rekent "courtage", dat wil zeggen dat hij aanspraak maakt op een deel van de koopsom. Er is geen vaste regel hoe hoog de courtage moet zijn, maar de basisregel is een courtage van 1,85% van de koopsom, exclusief BTW. Hetgeen weer hetzelfde is als 2% van de koopsom, inclusief BTW. Sommige makelaars willen weleens iets van de prijs aftrekken, maar lager dan een percentage van 1,5 is eigenlijk ongebruikelijk.

Daarnaast kun je ook een aankoopmakelaar inschakelen, die actief voor je op zoek gaat naar een woning. Meestal betaal je dan een vast bedrag (b.v. 800 euro) plus een percentage (b.v. 12%) van het verschil tussen de vraagprijs van de woning en de uiteindelijke verkoopprijs.
Pieter2011
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1,85% + 19 % btw is m.i. circa 2,20% en geen 2 %.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar verder het antwoord dat ik ook had willen geven. +
Pieter2011
13 jaar geleden
@hajete Je hebt helemaal gelijk! Ik heb nooit een rekenknobbel gehad. Dit keer dacht ik dat niemand het zou merken omdat ik de info gewoon van de "bronsite" kon kopiëren. Val ik tóch nog door de mand... @Bessy Merci!
Het kopen van een huis gaat niet via de bank.
Na 3 werkdagen bedenktijd is de aankoopovereenkomst geldend, tenzij er een voorbehoud is gemaakt.
Dan geschiedt de (juridische) levering.
Daarvoor heb je een notaris nodig.
Dat is een soort openbare ambtenaar.
Als je genoeg geld hebt, hoef je geen lening te sluiten, dus ook geen hypotheek.
De makelaar treedt op voor 1 partij ofwel voor de verkoper ofwel voor de koper (als het goed is).
Aan zijn opdrachtgever berekent hij een provisie op grond van de afspraken die hij heeft gemaakt.
Het afgesproken percentage verhoogt hij vaak nog met btw, hoewel bij afspraken/offertes met/aan particulieren alle prijzen wettelijk inclusief btw moeten zijn.
Makelaarsprovisie, wordt courtage genoemd, maar kost evenveel.
Vaak uitgedrukt in een percentage van de verkoopprijs van het onroerend gedeelte.
Als hij voor de verkoper optreedt dan moet hij tegenwoordig nog vaak zorgen voor de koper.
Dit omdat de banken tegenwoordig lastig zijn voor mensen die geld willen lenen.
Kortom niet altijd even gemakkelijk en leuk.