0-uren contract, Recht op ziektegeld?

Ik heb een 0-urencontract bij een magazijn. Wij hebben Géén CAO. Ik werk er al 2 jaar fulltime. Heb ik recht op ziektegeld bij lange ziekte? Meestal staat dit in je CAO, maar die heb ik dus niet.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Een 0-uren contract kan automatisch overgaan in een vast dienstverband als er een vast arbeidspatroon is.
Dit is het geval als je gedurende minimaal 3 maanden elke week of minimaal 20 uur per maand, voor één werkgever werkt. In dat geval kan je een vast dienstverband afdwingen. Je werkgever kan dit alleen weigeren als hij kan bewijzen dat het echt om tijdelijk meerwerk gaat. Aangezien je al twee jaar fulltime werkt, is er dus wel degelijk sprake van een vast dienstverband. Je hebt dus gewoon recht op ziektegeld!

Toegevoegd na 1 minuut:
Overigens heb je recht in de hoeveelheid ziektegeld die je vaste collega's (indien hier sprake van is) ook krijgen. Dit is minimaal 70%, maar het kan ook meer zijn!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Antwoord:

Als je al twee jaar fulltime werkt kan je werkgever niet meer met recht stellen dat je geen recht hebt op ziekengeld. Om te bepalen hoeveel moet je kijken naar hoeveel uur je gemiddeld hebt gemaakt over die periode. Je krijgt dan 70 % van het gemiddelde loon volgens de wet en is dus niet afhankelijk van de CAO waar je onder valt.

Succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je al twee jaar fulltime werkt, heb je inmiddels de facto een fulltime contract. Ook al staat er wat anders in het contract dat je op papier hebt. 0-urencontracten zijn namelijk bedoeld voor echte oproepkrachten, niet om fulltime medewerkers rechtenloos te houden.

Dat betekent dat je bij ziekte dezelfde rechten hebt als een reguliere fulltime werknemer. inclusief ziekengeld gebaseerd op het aantal uren dat je werkelijk werkt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eigenlijk niet. Degene boven me schrijft alleen dat de werkgever niet met recht kan stellen dat hij geen ziekegeld mag krijgen. Ik vertel waarom: omdat hij de facto inmiddels een fulltime contract met dezelfde rechten als een fulltime werknemer heeft.
Idd, als je een 0-uren contract hebt, en je werkt 3 maanden of langer achterelkaar 40 uren in de week, heb je automatisch een vast contract.. En dus recht doorbetaald te krijgen met ziekte..
Er is ook veel terug te vinden op postbus51.nl