Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

0-uren contract, Recht op ziektegeld?

Ik heb een 0-urencontract bij een magazijn. Wij hebben Géén CAO. Ik werk er al 2 jaar fulltime. Heb ik recht op ziektegeld bij lange ziekte? Meestal staat dit in je CAO, maar die heb ik dus niet.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Een 0-uren contract kan automatisch overgaan in een vast dienstverband als er een vast arbeidspatroon is.
Dit is het geval als je gedurende minimaal 3 maanden elke week of minimaal 20 uur per maand, voor één werkgever werkt. In dat geval kan je een vast dienstverband afdwingen. Je werkgever kan dit alleen weigeren als hij kan bewijzen dat het echt om tijdelijk meerwerk gaat. Aangezien je al twee jaar fulltime werkt, is er dus wel degelijk sprake van een vast dienstverband. Je hebt dus gewoon recht op ziektegeld!

Toegevoegd na 1 minuut:
Overigens heb je recht in de hoeveelheid ziektegeld die je vaste collega's (indien hier sprake van is) ook krijgen. Dit is minimaal 70%, maar het kan ook meer zijn!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Antwoord:

Als je al twee jaar fulltime werkt kan je werkgever niet meer met recht stellen dat je geen recht hebt op ziekengeld. Om te bepalen hoeveel moet je kijken naar hoeveel uur je gemiddeld hebt gemaakt over die periode. Je krijgt dan 70 % van het gemiddelde loon volgens de wet en is dus niet afhankelijk van de CAO waar je onder valt.

Succes
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je al twee jaar fulltime werkt, heb je inmiddels de facto een fulltime contract. Ook al staat er wat anders in het contract dat je op papier hebt. 0-urencontracten zijn namelijk bedoeld voor echte oproepkrachten, niet om fulltime medewerkers rechtenloos te houden.