Derving bestrijding maatregelen

Bij een opdracht voor school moet ik wat derving bestrijding maatregelen geven, alleen is op mijn stage/werk plaats (eens em-te supermarkt) de derving al dermate laag dat er geen specifieke plannen / protocols voor opgesteld zijn.

Heeft daarom misschien iemand van jullie een paar mooie voorbeelden hoe (als je derving te hoog zou zijn) je dit weer goed kunt bestrijden. En dan specifiek op strategisch, tactisch en operationeel niveau!

alvast bedankt!!!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
7.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat voor opleiding/school is het ? / Op welk niveau moet ik dat zien ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
MBO-4 (filiaalmanager)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan zou je toch zeker wat grondiger voorgelicht mogen / moeten worden dan het basis-beetje dat ik hieronder heb gedaan. In elk geval het 'basis-protocol' waar ze dan schijnbaar mee werken. Daar hoort ook in te staan wat er gebeurt in geval van derving (in elke vorm).

Het beste antwoord

Het spijt me, maar IEDERE supermarkt heeft - noodgedwongen- wel een sóórt van dervingsprotocol.
Al is het maar de caissière die aan de kassa moet opletten of er geen kratten meer onderop de kar staan en er niks meer in het wagentje ligt. (enorm lek).
Ook heeft vrijwel iedere supermarkt wel iets van spiegels of camera's, en ingebouwde alarms in duurdere artikelen danwel artikelen in vitrine met alarm.

Vrijwel geen enkele supermarkt heeft - al jaren niet - de sigaretten meer voor het grijpen liggen. Ook dat is een dervingbestrijdingsmaatregel (één woord trouwens), en van de Emte weet ik 100 % zeker dat ze zelfs een aparte balie hebben met sigaretten, batterijen en andere dure artikelen die erg 'lekgevoelig' zijn.

Een minder gebruikelijke maatregel die je voornamelijk aantreft bij supermarkten in de buurt van scholen en dergelijke is het toelatingsbeleid dat grenzen stelt aan hoeveel leden uit een bepaalde doelgroep tegelijkertijd in de winkel mogen zijn, die ook nog eens extra in de smiezen worden gehouden.

Ook het buiten in toegankelijke rekken opslaan van ingeleverd statiegeld-materiaal zie je hooguit nog bij een enkel buurtsupertje op het platteland, waar het meteen opvalt als iemand achter elkaar dezelfde flessen komt inleveren. Verder zitten die tegenwoordig ook overal achter slot en grendel of binnen.

Al deze en meer van dergelijke voor de hand liggende maatregelen zullen vrijwel zeker ook genomen worden in de betreffende Emte waar jij stage loopt, dus ik vrees dat je voor specifiekere toelichting toch je stagebegeleider eens aan zijn jasje moet trekken. Want "wij hebben daar geen last van''' is natuurlijk ......bullepoep. Ik denk eerder dat ze zich er een beetje makkelijk vanaf hebben willen maken. of hij mag er niks over zeggen ; maar dan nog kan hij in zijn algemeenheid best één en ander uitleggen over de moeite die ALLE winkeleigenaren moeten nemen.

(En dan heb ik het tot nu toe alleen nog maar over derving door diefstal gehad ; er zijn natuurlijk meer aandachtspuntjes, zoals het first in first out-systeem om bederf te voorkomen).