kasboek, bankboek, etc
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ronron1212
13 jaar geleden
dat zijn boeken dagboeken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die hebben een tegenrekening in het grootboek...derhalve WEL correct
ronron1212
13 jaar geleden
Derhalve niet correct omdat het niet een grootboekrekening is maar het dagboek waardoor de boeking kan worden gemaakt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
idd niet correct, dit zijn dagboeken. er zijn wel grootboekrekeningen gekoppeld aan het dagboek, maar een kasboek 'an sich' is geen grootboekrekening.
Grootboekrekeningen zijn eigenlijk 'accounts". Dus het is een overzicht van alle debet en credit boekingen van een specifieke account.
Voorbeelden van accounts zijn:
- Crediteuren
- Debiteuren
- Inventaris
- Cash
- Kantoorpand

Dus als er 1000 euro van je cash af gaat omdat je dat moest investeren in je kantoor pand zie je:

Een verschil in de grootboekrekening: Cash
Aan de linker (credit) kant van de rekening komt 1000 euro.
Een verschil in de grootboekrekening: Kantoorpand
Aan de rechter (debet) kant van de rekening komt 1000 euro.

Heb ik hiermee je vraag beantwoord?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
10000 kas
10020 abn amro
18000 crediteuren

41000 salarissen

80000 omzet
ronron1212
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omzet is geen grootboek rekening maar een resultatenrekening ...
ronron1212
13 jaar geleden
Het rekeningschema ook wel grootboek genoemd bestaat uit balansrekeningen, winst en verliesrekeningen. Dus kostenrekeningen en omzetrekeningen. Dus ik weet niet waar jij die wijsheid vandaan haalt ik zit nu slechts 30 jaar in dit vak
Uitgaand van Limperg:
de grootboekrekeningen hebben een nummer waarvan het eerste nummer aangeeft in welke rubriek die valt.
de 0 nummers:
Vaste activa (gebouwen, inventaris, andere bezittingen welke langer dan een jaar meegaan) en passiva (hypotheken en lange termijn leningen. Tevens de plaats waar ook het eigen vermogen genoemd wordt.
de 1 nummers : korte termijn vorderingen en schulden.Komen ook de liquide middelen (kas en bank nummers incl korte termijn financiering.
2 tussen rekeningen...vraagt meer uitleg dan hier ruimte is
3 Voorraden (handels voorraden en/of voorraden voor productie)
4 kosten rekeningen naar soort kosten.
8 opbrengst (omzet verkopen etc) rekeningen.
9 Winst en verlies rekeningen.

de 5,6 en 7 worden gebruikt bij grotere bedrijven en productiebedrijven om kostprijzen en kosten plaatsen vast te leggen. Zijn niet altijd in gebruik.

Voorbeelden....uit een lesboekje:
0100 bedrijfspand
0110 afschrijving op bedrijfspand
0200 inventaris/inrichting pand
0210 afschrijving op inv /inrichting
0500 eigen vermogen
0600 lening bank
1000 Kas
1100 bank rek courant
1200 giro rekening
1200 vorderingen op klanten (debiteuren)
1300 schulden aan leveranciers (crediteuren
1900 kruisposten (geld onderweg van bank naar bank of kas)..een tussen rekening
2000 ingehouden loonbelasting (is voorbeeld wat in deze rubriek kan)
2100 netto salaris te betalen
3000 voorraad
4000 salarissen
8000 omzet
9000 winst
9100 winsten/verliezen oude boekjaren
9100 bijzondere baten/lasten