Kan een werkgever je zomaar in een ander functie schaal stoppen, zodat je minder loon krijgt, maar wel dezelfde functie als daarvoor?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.3K

Het beste antwoord

Nee, dat mag niet. Het is niet toegestaan om de arbeidsovereenkomst eenzijdig te wijzigen. Er zijn wel mogelijkheden voor de werkgever om te wijzigen als de functie eigenlijk in een andere schaal hoort te zitten en dit is vastgelegd (bijvoorbeeld in de CAO, of in de Individuele AO middels een wijzigingsbeding, of bij bedrijfseconomische achteruitgang). Maar zelfs in die gevallen, moet de werkgever zich als een goed werkgever gedragen en zal er minimaal sprake zijn van een afbouw- of overgangsregeling, maar eigenlijk een overeenstemming en uitvoerig overleg met de werknemer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Heel simpel; nee. Mits het in je CAO vastgesteld wordt ofzo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sorry; *tenzij* het CAO bepaald wordt bedoelde ik. Maar hij mag zelf niet zelf besluiten jouw loon te verlagen in dezelfde functie
Dat hangt ervan af of je een contract hebt metbje werkgever . Zo nee dan mag dit en zo ja en het is niet in het contract vermeld dan mag het ook en anders niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hij mag je wel in je vorige functie terug zetten, maar hij moet wel het recente loon blijven betalen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, als hij dat doet dan moet hij je wel het oude loon betalen, alleen bij nieuwe werknemers geldt de neiuwe loonschaal met bijbehorend salaris