mogen bewindvoerder de pincode weten van je bankpas?

Toegevoegd na 9 minuten:
mijn bewindvoerder heeft een bankrekening geopend voor mij, met een bankpas en pincode.
mag hij dan de pincode lezen of weten wat de pincode is en dat per telefoon doorgeven.

Toegevoegd na 11 minuten:
mag hij dit zomaar doen.

Toegevoegd na 15 minuten:
ik heb bij diversen banken advies gekregen dat ook de bewindvoerder niet mag weten wat de pincode is.

Toegevoegd na 1 uur:
ik ben niet gehandicapt.
ik kan zelfstandig geld halen.

Toegevoegd na 2 uur:
inmiddels heb ik er al zelf voor gezorgd dat de bankpas geblokkeerd is om nog geld te kunnen pinnen.
doormiddel van foute pincode in te voeren.
hierdoor kan er geen fraude gepleegd worden.

Toegevoegd na 1 dag:
men zegt het al: in principe horen bewindvoerders de financiële post te krijgen.
de pincode valt hier dus buiten (met uitzondering van gehandicapten)
maar als de pincode in de doseer bij de bewindvoerder ligt wordt het wel heel erg gemakkelijk gemaakt voor de kwaadwillende.
stel je voor dat er bij hem op de werkvloer 20 mensen werken.
er hoef er maar 1 te zijn die kwaadwillend is.
en dan hang je.
ook zo iets, per telefoon doorgeven.
tegenwoordig is het heel makkelijk om de telefoon af te luisteren.
en kom niet met het verhaal aan van: ja maar straks vergeet je het.
ja hallo ik ben niet debiel.
al met al, ik vindt niet dat een bewindvoerder de pincode hoor te hebben.
anders kan je net zo goed naar een kind toe stappen en zeggen: hier heb je de autosleutel, ga jij maar rijden.
dat doe je ook niet.

Weet jij het antwoord?

/2500

Neeee alleen jij mag je pincode weten niemand anders je pin is van jezelf hou het ook voor jezelf

Neen, je moet hem behoeden voor misbruik. Dus niet geven. Voor de zekerheid kun je bevestiging vragen aan je bank.

Ik werk in de gehandicaptenzorg. Mijn bewoners zijn niet in staat om met geld om te gaan. Bewindvoerders zoals de Gelderse stichting of broer/zus/ouder hebben zeggenschap over het geld. Zij hebben dus de bankpas en het rekening nummer van mij/onze bewoners. Wij maken een begroting en de bewindvoerders storten het geld op onze rekening. Bij jou ligt het anders, jij bent in staat om met geld om te gaan, schat ik zo. De reden dat je bewindvoering hebt is niet zo belangrijk. Je moet volgens mij wel goedkeuring vragen. En als het zakgeld op is storten zij geld op jou rekening dat je mag gebruiken.

Ik denk dat je hem wel moet machtigen. en een aparte pas kan geven. die kun je elk moment, intrekken maar de vraag is even of hij in jouw naam een rekening heeft geopend en dus al gemachtigd is ?

Pincodes en wachtwoorden zijn strikt persoonlijk, en moet je NOOIT afgeven. Hierboven staan wat uitzonderingen, waarbij mensen niet meer zelf over hun geld kunnen beschikken, dit zijn wellicht uitzonderingen, beter is het dan geen pinpas te gebruiken of een andere oplossing te zoeken imho.

Een pincode is altijd persoonlijk. Als je bewindvoerder zonder jouw goedkeuring je pincode te weten is gekomen moet je een andere bij de bank aanvragen. Ik kwam een keer tegen sluitingstijd geld naar het buitenland overmaken op het postkantoor en kreeg toen ook net de envelop met mijn pincode. Om op te schieten scheurde die beambte de envelop zelf open zonder mijn toestemming en gebruikte die code voor de transactie. Thuis heb ik toen meteen de bank opgebeld en die hebben me toen ook meteen een nieuwe pincode verschaft.

Heb het aan mijn zus gevraagd die professioneel bewindvoerder is. Haar antwoord: Ja, wij geven de pincode van de privé-rekening altijd per telefoon door aan de klanten, of aan hun begeleiders. Vervolgens zetten we een stempeltje op de brief op welke datum wij de pincode hebben doorgegeven en bewaren de brief met pincode in een opnieuw gesloten enveloppe in het dossier van de klant. Mocht de klant zijn pincode vergeten kunnen wij hem altijd nogmaals doorgeven. Dit geldt natuurlijk alleen voor de privérekening en niet voor de beheerrekening, want deze wordt beheerd door de bewindvoerder. Toegevoegd na 11 minuten: Op het moment dat ik de vraag doorstuurde naar mijn zus, stond de toelichting er nog niet bij. Dus of het goed aansluit bij de vraag weet ik niet. Toegevoegd na 1 uur: Commentaar van mijn zus: Vind dit een vreemde discussie. Omdat de bewindvoerder in principe alle financiële post van de klanten moet krijgen, ontvangt hij/zij dus ook de door de privébank toegezonden pincode van de privé-rekening. Uiteraard pint de bewindvoerder hier niet van (bovendien heeft hij/zij ook niet het pasje, want die is van de klant zelf). De privé-rekening is alleen bedoeld voor het zak- en leefgeld en eventueel extra verstrekkingen. Maar de klant moet natuurlijk wel zijn pincode hiervan hebben, en die geven we dus telefonisch door. Toegevoegd na 1 dag: Mijn zus heeft het argument van de privacy gelezen en schrijft: Wanneer een klant aan zou geven dat hij/zij de pincode liever per post ontvangt, zou dat voor mij dat geen enkel probleem zijn. Maar zelf heb ik in de 9 jaar dat ik bewindvoerder en curator ben die vraag nog nooit gehad. Ben het met de bankmedewerkster eens dat dit soort zaken bespreekbaar moeten zijn.

Nee, dat mag hij niet. Je pincode is enkel en alleen voor jezelf. De bewindvoerder mag zich overal mee bemoeien, maar blijft wel met zijn vingers van je bankrekening. Er is één uitzondering op deze regel, en dat is als de rekeninghouder handelingsonbekwaam is en onder curatele staat. Bijvoorbeeld bij verstandelijk gehandicapten die wel een eigen uitkering hebben, maar hun eigen financiën absoluut niet kunnen regelen. Je geeft echter al aan dat dat niet het geval is. En dus is het antwoord nee, hij mag dat niet weten.

De bewindvoerder heeft de volmacht over jouw bankrekening. Ze kan ook zorgen dat er een pas wordt geblokkeerd. Een nieuwe pas gaat ook altijd via het adres van een bewindvoerder, dat staat ook zo in het systeem bij de bank bekend. Hoe de bewindvoerder jou de pincode doorgeeft, staat los van de bank. Dat is iets tussen jou en de bewindvoerder. Als jij de pas in bezit hebt, kan een ander niets met deze 4 cijfers, want jij hebt immers de pas in bezit. ps. als je 3x foutief pincode invoert blijft deze 24 uur in de blokkade, daarna kun je nog een poging doen. Als je een nieuwe pas aanvraagt, kost je het 7,50, gaat het weer via de bewindvoerder. Vraag me af of je hiermee iets opschiet?

Bronnen:
werk zelf bij de bank

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100