mogen bewindvoerder de pincode weten van je bankpas?

Toegevoegd na 9 minuten:
mijn bewindvoerder heeft een bankrekening geopend voor mij, met een bankpas en pincode.
mag hij dan de pincode lezen of weten wat de pincode is en dat per telefoon doorgeven.

Toegevoegd na 11 minuten:
mag hij dit zomaar doen.

Toegevoegd na 15 minuten:
ik heb bij diversen banken advies gekregen dat ook de bewindvoerder niet mag weten wat de pincode is.

Toegevoegd na 1 uur:
ik ben niet gehandicapt.
ik kan zelfstandig geld halen.

Toegevoegd na 2 uur:
inmiddels heb ik er al zelf voor gezorgd dat de bankpas geblokkeerd is om nog geld te kunnen pinnen.
doormiddel van foute pincode in te voeren.
hierdoor kan er geen fraude gepleegd worden.

Toegevoegd na 1 dag:
men zegt het al: in principe horen bewindvoerders de financiële post te krijgen.
de pincode valt hier dus buiten (met uitzondering van gehandicapten)
maar als de pincode in de doseer bij de bewindvoerder ligt wordt het wel heel erg gemakkelijk gemaakt voor de kwaadwillende.
stel je voor dat er bij hem op de werkvloer 20 mensen werken.
er hoef er maar 1 te zijn die kwaadwillend is.
en dan hang je.
ook zo iets, per telefoon doorgeven.
tegenwoordig is het heel makkelijk om de telefoon af te luisteren.
en kom niet met het verhaal aan van: ja maar straks vergeet je het.
ja hallo ik ben niet debiel.
al met al, ik vindt niet dat een bewindvoerder de pincode hoor te hebben.
anders kan je net zo goed naar een kind toe stappen en zeggen: hier heb je de autosleutel, ga jij maar rijden.
dat doe je ook niet.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5K

Antwoorden (9)

Neeee alleen jij mag je pincode weten niemand anders je pin is van jezelf hou het ook voor jezelf
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Neen, je moet hem behoeden voor misbruik.
Dus niet geven.
Voor de zekerheid kun je bevestiging vragen aan je bank.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik werk in de gehandicaptenzorg. Mijn bewoners zijn niet in staat om met geld om te gaan. Bewindvoerders zoals de Gelderse stichting of broer/zus/ouder hebben zeggenschap over het geld. Zij hebben dus de bankpas en het rekening nummer van mij/onze bewoners. Wij maken een begroting en de bewindvoerders storten het geld op onze rekening.

Bij jou ligt het anders, jij bent in staat om met geld om te gaan, schat ik zo. De reden dat je bewindvoering hebt is niet zo belangrijk. Je moet volgens mij wel goedkeuring vragen. En als het zakgeld op is storten zij geld op jou rekening dat je mag gebruiken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En volgens mij komt het geld dat je 'verdient' niet op jou rekening maar op een andere rekening?! De bewindvoerder stort het geld naar de rekening dat jij gebruikt en waar jij dus alleen de bankpas van hebt met de pincode.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik ben niet gehandicapt, ben ook niet bekend een zorg instelling.
ik woon zelfstandig en ben net zo gewoon als ieder ander (Altans dat hoop ik altijd maar en daar ga ik ook van uit).
het geld wordt van tijd tot tijd op de rekening gestort waarvan ik de bankpas heb.
(die nota bene op mijn naam staat)
de bank geef al een advies dat het niet mag.
1. de bewindvoerder weet hier de pincode van.
mag hij/zij dit zomaar weten.
2. mag hij/zij de pincode (die op mijn naam staat) aan mij doorgeven per telefoon.
3. hij/zij heeft de pincode in de dosjee gedaan waar meerdere medewerkers van hem/haar langs komen.
er zal dus maar 1 kwaadwillende zijn die er rare dingen op na houd.
mij geeft het al geen goed gevoel.
Ik denk dat je hem wel moet machtigen.
en een aparte pas kan geven.
die kun je elk moment, intrekken
maar de vraag is even of hij in jouw naam een rekening heeft geopend en dus al gemachtigd is ?
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hij kan sowieso toch wel bij die rekening nummer.
dat is het probleem niet.
het gaat om de pincode van de bankpas.
dat hij de pincode weet.
capthavoc
13 jaar geleden
tja mijn eerste gevoel is, zeker niet
Als hij er toch wel bij kan komen, heeft hij ,,,, andere pas?
maar in dit geval zou ik toch even met de bank overleggen
omdat hij de rekening geopend heeft. is hij dan gemachtigd of mede/hoofdrekening houder
maar wellicht heb je er toch maar 1 pas voor gekregen ?
maar in eerst instantie nee dus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de rekening nummer staat op mijn naam.
inzake staat op naam van de bewindvoerder.
bankpas staat op mijn naam.
bij de bankpas hoort een pincode bij die persoonlijk is.
en hij daar dus de pincode van.
capthavoc
13 jaar geleden
vraag is wat wil hij met de pincode zonder de pas ?
maar nee laat dan maar een extra pas aanmaken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hij zelf niet.
de werkvloer lopen nog meer mensen die de pincode kunnen lezen en die meteen weten waar ik woon.
en zo even bij me langs kunnen komen om de pas te jatten.
en daar is over na gedacht.
Pincodes en wachtwoorden zijn strikt persoonlijk, en moet je NOOIT afgeven.
Hierboven staan wat uitzonderingen, waarbij mensen niet meer zelf over hun geld kunnen beschikken, dit zijn wellicht uitzonderingen, beter is het dan geen pinpas te gebruiken of een andere oplossing te zoeken imho.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een pincode is altijd persoonlijk. Als je bewindvoerder zonder jouw goedkeuring je pincode te weten is gekomen moet je een andere bij de bank aanvragen. Ik kwam een keer tegen sluitingstijd geld naar het buitenland overmaken op het postkantoor en kreeg toen ook net de envelop met mijn pincode. Om op te schieten scheurde die beambte de envelop zelf open zonder mijn toestemming en gebruikte die code voor de transactie. Thuis heb ik toen meteen de bank opgebeld en die hebben me toen ook meteen een nieuwe pincode verschaft.
13 jaar geleden
Heb het aan mijn zus gevraagd die professioneel bewindvoerder is. Haar antwoord:
Ja, wij geven de pincode van de privé-rekening altijd per telefoon door aan de klanten, of aan hun begeleiders. Vervolgens zetten we een stempeltje op de brief op welke datum wij de pincode hebben doorgegeven en bewaren de brief met pincode in een opnieuw gesloten enveloppe in het dossier van de klant. Mocht de klant zijn pincode vergeten kunnen wij hem altijd nogmaals doorgeven. Dit geldt natuurlijk alleen voor de privérekening en niet voor de beheerrekening, want deze wordt beheerd door de bewindvoerder.

Toegevoegd na 11 minuten:
Op het moment dat ik de vraag doorstuurde naar mijn zus, stond de toelichting er nog niet bij. Dus of het goed aansluit bij de vraag weet ik niet.

Toegevoegd na 1 uur:
Commentaar van mijn zus:
Vind dit een vreemde discussie. Omdat de bewindvoerder in principe alle financiële post van de klanten moet krijgen, ontvangt hij/zij dus ook de door de privébank toegezonden pincode van de privé-rekening. Uiteraard pint de bewindvoerder hier niet van (bovendien heeft hij/zij ook niet het pasje, want die is van de klant zelf). De privé-rekening is alleen bedoeld voor het zak- en leefgeld en eventueel extra verstrekkingen. Maar de klant moet natuurlijk wel zijn pincode hiervan hebben, en die geven we dus telefonisch door.

Toegevoegd na 1 dag:
Mijn zus heeft het argument van de privacy gelezen en schrijft:
Wanneer een klant aan zou geven dat hij/zij de pincode liever per post ontvangt, zou dat voor mij dat geen enkel probleem zijn. Maar zelf heb ik in de 9 jaar dat ik bewindvoerder en curator ben die vraag nog nooit gehad. Ben het met de bankmedewerkster eens dat dit soort zaken bespreekbaar moeten zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, dat mag hij niet. Je pincode is enkel en alleen voor jezelf. De bewindvoerder mag zich overal mee bemoeien, maar blijft wel met zijn vingers van je bankrekening.

Er is één uitzondering op deze regel, en dat is als de rekeninghouder handelingsonbekwaam is en onder curatele staat. Bijvoorbeeld bij verstandelijk gehandicapten die wel een eigen uitkering hebben, maar hun eigen financiën absoluut niet kunnen regelen. Je geeft echter al aan dat dat niet het geval is. En dus is het antwoord nee, hij mag dat niet weten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee ,dat zou ik niet durven zeggen. Als ze alle post open moeten maken, zullen ze dat zeker ook doen. Geen flauw benul of dat onder briefgeheim valt. Maar het lijkt me geenzins de bedoeling dat ze al die pincodes ergens noteren en ook nog eens gebruiken. Maar wat niet mag gebeurt wel vaker in de praktijk, natuurlijk. Een pincodebrief echter is zeer eenvoudig te herkennen.
De bewindvoerder heeft de volmacht over jouw bankrekening. Ze kan ook zorgen dat er een pas wordt geblokkeerd. Een nieuwe pas gaat ook altijd via het adres van een bewindvoerder, dat staat ook zo in het systeem bij de bank bekend. Hoe de bewindvoerder jou de pincode doorgeeft, staat los van de bank. Dat is iets tussen jou en de bewindvoerder. Als jij de pas in bezit hebt, kan een ander niets met deze 4 cijfers, want jij hebt immers de pas in bezit.

ps. als je 3x foutief pincode invoert
blijft deze 24 uur in de blokkade, daarna kun je nog een poging doen. Als je een nieuwe pas aanvraagt, kost je het 7,50, gaat het weer via de bewindvoerder. Vraag me af of je hiermee iets opschiet?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik schiet er niets mee op.
het feit dat de bewindvoerder de pincode weet.
en dat mag niet.
de pincode zit in een envelop die hij niet mag openen.
de pincode mag alleen gelezen worden door diegene waarvan de naam op het pasje staat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is dit niet bespreekbaar met je bewindvoerder? De volgende pas met pincode zullen weer naar dat adres gaan. Misschien doet ze het de volgende x weer zo. Ze kan overigens weinig met jouw pincode, maar ik snap dat het bij jou om principe gaat en ja pincode is persoonlijk. Jij wil ook privacyrecht en daar valt dit ook onder. Maak dit maar duidelijk t.o. deze persoon, hoopt dat het lukt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik hoop het ook dat het lukt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik had al een rekening bij die bank.
maar de pincode die de bewindvoerder heeft zit een pas bij en die is van de raborekening.
en die werken weer heel anders.
ik krijg binnenkort een nieuwe pincode.
alleen de bank zegt dat er ook weer een nieuwe pas moet komen.
en daarom zit ik ook liever bij de abn-amro.