Waarom gaan bedrijven op den duur platte structuur

Enig idee?
Wat ik weet is snellere besluiten nemen/minder regels
En kosten besparend. Ben opzoek naar nog wat voorbeelden

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (3)

De reden is wat mij betreft iets HEEL anders.

Nl omdat bedrijven moeten blijven veranderen. Dus ik heb alles al langs zien komen, matrix structuur, daarna plat, daarna gelaagd en nu mogelijk weer plat (wedden over 10 jaar vind iemand weer de matrix structuur uit)

Voor elk systeem zijn voor en nadelen te noemen en als je nadelen te groot worden stappen we weer over op iets anders.
13 jaar geleden
De verplatting van de bedrijven is een logisch gevolg van het veranderende HR beeld. Mensen worden minder gezien als statisch middel om een doel te bereiken en meer als een potenteel. Hierbij worden managers ook steeds efficiënter en blijkt het middenmanagement weinig toegevoegde waarde te hebben.
Door het lagere management meer ruimte te geven kan er flexibeler worden ingespeeld op de unieke omstandigheden van de eigen afdeling. Deze ruimte gaat ten koste van het middenmanagement en maakt het gehele proces directer, sneller en goedkoper.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het zijn vaak golfbewegingen eerst wordt een organisatie groter dan is er meer structuur nodig ,dat is prima maar het ontaard vaak ,in teveel leiding (managers)dure tussen lagen die veel vergaderen elkaar de vliegen proberen aftevangen en een doel opzichzelf worden ,en niet meer met het hoofddoel bezigzijn (winst ,klanten helpen ) of bij de overheid de burger centraal nu is inderdaad weer een periode van terug naar de basis ,zodat een organisatie slagvaardig ,goedkoper ,btr op de situatie kan reageren ook signalen Vd werkvloer en KLANTEN komen btr door bij de top . Het nl leger bijv heeft veel officieren ,onder officieren enz mar relatief heel weinig soldaten ,dus heel duur .geen platte Organisatie ,McDonald's heeft een kleine leiding en veel Balie medewerkers ,een platte orginisatie