Nee, juist andersom

De leningen op de kapitaalmarkt hebben een langere looptijd dan die op de geldmarkt, en over het algemeen is het zo,hoe langer de looptijd hoe hoger de rente.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat hoe langer het duurt, des te groter is de onzekerheid
De vermogensmarkt is te omschrijven als een markt waarop vermogenstitels worden verhandeld in ruil voor liquiditeiten. De werking van het prijsmechanisme zorgt ervoor dat er evenwicht ontstaat op de vermogensmarkt. Vermogenstitels kunnen bestaan uit:
- boekvorderingen, dit zijn onverhandelbare leningen
- waardepapieren zijn verhandelbare leningen zoals bijvoorbeeld obligaties

Op de geldmarkt in enge zin worden alle boekvorderingen tussen banken en de ECB verhandeld. De geldmarkt in de enge zin bestaat uit alle marktpartijen die een liquiditeitsoverschot of tekort hebben, Deze markt is in te delen in twee deelmarkten:
- Groothandelsmarkt: grote partijen zoals banken, de overheid en institutionele beleggers, de rente die op deze bank gehanteerd wordt is Euribor, dit is de rente die de banken elkaar in rekening brengen.
- Detailhandelsmarkt: kleine marktpartijen zoals midden en kleinbedrijf, de rente die men elkaar hier in rekening brengen zijn de credit- en debetrente van de banken.

De geldmarktrente is de korte rente (looptijd tot 2 jaar). Om de ontwikkeling van de geldmarktrente te volgen, wordt vaak naar de Euribor tarieven gekeken. Euribor is de rente waartegen een groot aantal Europese banken kortlopende leningen aan elkaar verstrekt. Euribor is dus eigenlijk een soort interbancaire inkoopprijs van kortlopende leningen.

De kapitaalmarktrente is de lange rente (looptijd vanaf 2 jaar). Omdat er geen interbancaire langlopende rente bestaat, wordt bij het beoordelen van de ontwikkeling van de kapitaalmarktrente vaak naar de tarieven op staatsleningen gekeken. Het risicoprofiel van de Nederlandse staat en banken is zeker niet gelijk, maar op de lange termijn komen de bewegingen van staatsleningen redelijk overheen met de bewegingen op de markt van langlopende spaardeposito's.

De kapitaalmarktrente is voor zover ik weet altijd hoger dan de geldmarktrente.