wat gebeurt er met mijn pensioen geld omdat ik nu al weet dat ik vroeg overlijd

ik ben terminaal ziek maar heb 25 jaar gewerkt en ben niet getrouwd

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (6)

Als je bedoeld je opgebouwde AOW uitkering, ben ik bang dat die dus gewoon in de pot blijft en aan anderen wordt
besteedt.
Triest dat je leven zo verloopt. Veel sterkte en maak er nog wat van als het nog kan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AOW blijft in de pot, is een kleine belastingmeevaller voor de overheid (klinkt cru, is wel zo).

Pensioen: hangt af van de regelingen van je pensioenfonds. Heb je een partner, met geregistreerd partnerschap? Dan kun je die een partnerpensioen laten toekomen. Bij nakomelingen kun je die een wezenpensioen doen toekomen.

Maar alles hangt af van je pensioenfonds: dit soort regels wil wel eens flink verschillen, en ook jouw mogelijkheid om keuzes te maken verschilt flink van fonds tot fonds.

Dus het enige dat ik je kan zeggen is: informeer bij je pensioenfonds(en). Die kun je gewoon bellen met dit soort vragen. Of de reglementen bestuderen - het is maar wat je het liefst doet.

Sterkte, ik hoop dat je een goede invulling weet te geven aan de tijd die je nog hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sterkte, ik hoop dat je een goede invulling weet te geven aan de tijd die je nog hebt. Sluit me bij Rota aan
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ook.
Heel veel sterkte.
Je moet de statuten van je pensioenfonds raadplegen. Misschien is er een mogelijkheid tot afkoop. Dit is fiscaal wel zwaar belast, maar misschien is het je de moeite waard.

Toegevoegd na 16 minuten:
sorry, in plaats van "statuten" bedoel ik "reglement".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan is het triest, maar het geld blijft gewoon bij de staat.

Of je moet nog gaan trouwen met iemand die je heel te na staat, die krijgt dan wel je pensioen.
Een vriend van mij heeft dat gedaan.Het klinkt misschien niet zo netjes, maar het pensioen is opgebouwd om uibetaald te worden.
Sterkte
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de overheid geeft gelukkig hulp aan iedereen die het echt nodig heeft. Niet aan nabestaanden die het al goed hebben.

We kunnen niet allemaal alles opeisen waar we denken 'recht op te hebben' en vervolgens klagen dat we zoveel belasting moeten betalen....

De belasting pot is van ons allemaal EN we vullen hem ook met zijn allen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan me zo voorstellen dat je iets aan je pensioen kunt sleutelen zodat je er misschien ' de laatste tijd' nog wat mee kunt doen. Dat je geen aow zal krijgen lijkt me duidelijk, maar ik zou zeker een onafhankelijk adviseur vragen hoe je dit aan kunt pakken