Gesprekken Belastintelefoon

Slaat de belastingtelefoon je gesprekken op, of maken ze notities van je vraag om dit later met je aangifte te controleren?

Reder: Ik heb in 2010 wat loon (lees weinig) buiten Europa verdient, weet alleen niet meer hoeveel en is ook niet na te checken!

Nu zegt de 1 gok maar wat, de ander je bent niet verplicht iets in te vullen en nog een zegt goed letten op zorgverzekeringswet anders kost het je geld (maar wat weet de BD niet).

Ik twijfel dus om niks intevullen.... Maarjah

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.3K

Antwoorden (3)

sowieso worden gesprekken niet opgenomen.
als dat namelijk het geval is dan zijn ze dat verplicht te melden vooraf (dus voordat ze opnemen).
soms gebeurt het wel, maar dat is dan voor 'kwaliteitsdoeleinden' en alleen om de hulpvaardigheid te verbeteren.

verder maken ze ook geen aantekeningen oid, het is niet zo dat ze iets in een dossier zetten, want daar zouden ze dan weer inzicht in moeten geven en dat geeft nogal administratieve rompslomp.

eigenlijk is de belastingtelefoon dan ook puur een soort helpdesk waar ze je zo goed mogelijk proberen te helpen. ze houden verder niet bij of hun advies ook daadwerklijk op jouw aangifte wordt overgenomen.

wat je verder in wilt vullen voor je bijverdiensten laat ik aan jou over...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zondag
13 jaar geleden
Houden ze dan niet bij waarover vragen gesteld worden? Lijkt me niet zo slim aangezien de uitleg en hulp bij veel vragen wat mij betreft erg onduidelijk is.
De informatie van de Belastingtelefoon heeft geen rechtskracht. Men vraagt ook niet voor de beantwoording van de vraag wat je BSN is, dus je bent (afgezien van het mogelijk niet afgeschermd telefoonnummer) niet traceerbaar.
Je kunt je niet op de antwoorden beroepen.
Alleen de inspecteur van je woonplaats of het Ministerie van Financien hebben bevoegdheden waarop je mag "varen".
De Consumentenbond heeft een onderzoek gedaan en daar kwam de Belastingtelefoon er niet best vanaf (zie Consumentengeldgids).

Toegevoegd na 1 dag:
Wat je niet weet en ook niet kunt achterhalen kun je niet aangeven, met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid de mensen van de Belastingdienst ook niet.
Als je de aangifte downloadt van de Belastingsite en daarbij als probeersel andere inkomsten uit arbeid (bijverdiensten) invult zie je aan het eind bij het overzicht wat dat eventueel betekent voor de inkomensgerelateerde zorgverzekeringspremie.
Pluspunt: Houd rekening met het in aftrek brengen van de kosten die aan die arbeid zijn verbonden.
Pluspunt: Houd er ook rekening mee dat je voor de belastingheffing met inkomsten uit arbeid verdiend in een land - waarmee Nederland een verdrag heeft ter voorkoming van dubbele belastigheffing - , je in de aangifte een beroep mag doen ter voorkoming van dubbele belastingheffing.
Eenvoudiger is het m.i. niet te maken.
Je hebt je best gedaan en ik zou verder geen aandacht meer aan geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je informatie wordt hooguit opgeslagen als de vraag doorgezet moet worden naar een back office: je vraagt bijvoorbeeld waarom je zorgtoeslag verlaagd is, de medewerker kan dat zo snel niet achterhalen, en dan komt bij de backoffice Toeslagen een vraag als 'X belde toen-en-toen met deze vraag, graag uitzoeken', en dan wordt het uitgezocht en word je teruggebeld.
De gesprekken op zich worden niet vastgelegd, opgeslagen, wat dan ook.
Je toenmalige werkgever kan je ook niet helpen?