Dat zal in de loop van dit jaar overal ingevoerd worden. Vanaf 1 januari 2012 is alleen de nieuwe manier van pinnen nog mogelijk.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het nieuwe pinnen maakt betalen nog veiliger, omdat een chip minder gemakkelijk is te kopiëren dan de magneetstrip. Dit maakt het frauderen met betaalpassen moeilijker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Precies.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor alle duidelijkheid: ook het chipsysteem is al gehackt, dus skimmen is net zo goed mogelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je voor je antwoord!

Andere antwoorden (5)

Je kunt op sommige plekken al op de nieuwe manier pinnen.

Bij sommige supermarkten al dan plakken ze een papiertje over de normale gleuf met een pijltje naar de chip-functie.

Dan selecteer je Meastro ipv Chip knip en je kunt pinnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik hoef niets te selecteren hoor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij sommige wel kwam ik laatst toevallig achter bij een supermarkt. Ik denk dat bij sommige pinautomaten de bediener aan kan geven of het chippen of pinnen is en dat bij sommige automaten de gebruiker zelf een keuze moet maken.
Bij heel veel winkels is dat al ingevoerd.
Bij de Wibra bijvoorbeeld.
Je laat je pas in het apparaat zitten tot de transactie voltooid is.
Je hoeft niets te kiezen of in te voeren dan je pincode.

Dan wordt de chip gelezen en niet de magneetstrip.

Als je nog geen pas zou hebben met een chip, dan krijg je die binnenkort.

Alle pashouders in Nederland ontvangen een betaalpas met een chip erop, die naast de functie als Chipknip dus ook het nieuwe pinnen ondersteunt.
Het nieuwe pinnen maakt betalen nog veiliger, omdat een chip minder gemakkelijk is te kopiëren dan de magneetstrip. Dit maakt het frauderen met betaalpassen moeilijker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vooral het "skimmen" en andere frauduleuze handelingen tracht men dan volledig uit te sluiten.

Lees hier anders even verder.

http://webwereld.nl/nieuws/106063/het--nieuwe-pinnen--is-ook-te-skimmen---update.html

Groet:Zoekertje
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is al bij heel veel winkel mogelijk of verplicht. En mij is al gebleken dat er ook een nadeel aan zit. Immers, eerst haalde je je pasje door een sleuf dus had je dat pasje nog steeds in je hand en kon je het niet vergeten. Vorige week pinde ik op de nieuwe manier en vergat prompt mijn pasje omdat ik én portemonnee, én boodschappen, én kassabon in mijn handen had. Opletten dus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor mij is er niet zo heel veel nieuws aan, want in Duitsland werken vrijwel alle pinautomaten al jaren zo (behalve die waar je alleen met je handtekening hoeft te betalen zonder pincode, wat me dan weer minder veilig lijkt).
Bovendien voer je hier haast nergens zelf je pas in, maar geef je die af bij de caissière, die laat je pinnen en geeft je de pas weer terug. Vergeten is er dus eigenlijk niet bij.

Wat ze er mee willen bereiken is makkelijk ; op deze manier wordt het minder makkelijk de magneetstrip te kopiëren (skimmen) en het pinnen veiliger. Alleen moet je in Nederland, heb ik gemerkt, wel erg goed op je kaartje letten, want de kans op vergeten is vele malen groter.