Waarom krijgen mensen die in de Wajong (uitkering voor jongeren met een beperking) zitten later geen pensioen?

Toegevoegd na 5 minuten:
Dat ze niet werken en daarom geen pensioen opbouwen snap ik. Maar als iemand simpelweg niet kan werken door zijn beperking, dan word diegene toch gestraft?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
13.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn heel veel mensen die geen pensioen
opbouwen, niet alleen wajongers.

Het beste antwoord

Volgens mij stopt de wajong uitkering niet na je pensioen leeftijd. (hij zal misschien wel anders van benaming zijn).
Dus hoeft hij niets van zijn vermogen in te leggen om toch een zeker inkomen te hebben.

Anders is dit bij zelfstandige ondernemers.
Als deze geen pensioen zekerheid heeft opgebouwd, dan kost het hem alleen maar.

Vroeger verkochten ZSO hun bedrijf als ze 65 waren en dat was hun pensioen.
Tegenwoordig als een ZSO dat doet dan moet hij 40% daarvan inleveren aan de belasting dienst.

Ik kan me niet een werknemer of een uitkering bedenken waarbij hij ook 40% van zijn pensioen moet inleveren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wilco1979
een jaar geleden
Niet waar. Als je met pensioen gaat behoud je niet je wajong maar dan kom je in de aow. Je wajong word dan stop gezet

Andere antwoorden (6)

omdat je met een uitkering geen pensioenopbouw hebt zoals bij een baan
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat ze niet werken en daarom geen pensioen opbouwen snap ik. Maar als iemand simpelweg niet kan werken door zijn beperking, dan word diegene toch gestraft?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn genoeg Wajongers die wel werken, maar met behoud van uitkering, vanwege hun beperking.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar er zijn ook wajongeren die niet kunnen werken, maar wel oud worden... Dan vind ik het toch een aparte regel...
Wilco1979
een jaar geleden
Ik werk al 25 jaar en heb een wajong uitkering. Het is niet zo dat je niet kan werken als je een wajong hebt. Ik ben 80 tot 100 % afgekeurd en ik kan wel werken maar niet volledig 8 uur per dag. Dat hou ik simpelweg niet vol vanwege mijn handicap.
Je bouwt geen pensioen op met een uitkering. Pensioen bouw je op met werken.

Iedereen bouwt AOW op (2% per jaar vanaf je 15e tot je 65e), dus WAJONG'ers krijgen wel AOW vanaf hun 65'e.

Maar extra pensioen niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat ze niet werken en daarom geen pensioen opbouwen snap ik. Maar als iemand simpelweg niet kan werken door zijn beperking, dan word diegene toch gestraft?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je krijgt AOW, dat kan je zien als je pensioen van de overheid.
Wil je wel een pensioen daarnaast kan je dat zelf regelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De Wajong is erg laag in vergelijking met de lonen die gezonde werkende mensen krijgen. Veel is daarvan niet opzij te zetten, zeker met alle ziektekosten die er bij zijn. Het klinkt zo gemakkelijk, maar ik blijf het een scheve regel vinden die ik niet begrijp...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wajong en AOW zijn basisvoorzieningen. Eerlijk of niet: het moet wel betaalbaar blijven. Heel zwart-wit: als je het niet eerlijk vind, kun je eens goed kijken naar het communisme (en zien wat daarvan geworden is).
Pensioen is uitgesteld loon, dus je moet betaald werken of gewerkt hebben.
Wie niet werkt krijgt geen loon en heeft geen kans op pensioen.
Als je gedurende werk arbeidsongeschikt wordt, dus in de WAO/WIA terechtkomt, kun je MITS aangevraagd bij de pensioenuitvoerder, doorgaans premievrije doorlopende pensioenopbouw krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik bedoel vooral de wajongeren in mijn vraag die totaal niet gewerkt hebben omdat ze het niet kunnen.
Omdat ze niet deelnemen aan het arbeidsproces en dus geen werkgever hebben, Uiteraard betaal je ook geen premie,maar je kunt proberen van de uitkering die je krijgt iets weg te leggen voor later.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
- Moolkeesje. Er zijn genoeg Wajongers die wel aan het arbeidsproces deelnemen en een werkgever hebben, maar onbetaald werken met behoud van uitkering. Jouw antwoord klopt dus niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je wel moolkeesje, Het is een mogelijkheid. Het is alleen lastig om van het geld wat ik krijg ook nog wat te leggen. Steeds meer geld gaat weg aan ziektedingen die niet vergoed worden, maar wel noodzakelijk zijn. Ik vind het gewoon jammer dat er niet een betere regeling is.
Hoezo straf? Een zelfstandig ondernemer krijgt ook geen pensioen kado, maar moet daar zelf voor sparen.

Toegevoegd na 8 minuten:
Ook iemand in loondienst krijg z'n pensioen niet kado, maar moet daarvoor een flink deel van z'n inkomen afdragen.

Toegevoegd na 15 minuten:
Nogal wat mensen die ik ken die een PGB hebben zijn heel creatief in het wegsluizen van geld naar familieleden.
Zij zouden er ook voor kunnen kiezen dat in een pensioenverzekering t stoppen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een zelfstandig ondernemer verdient naar verhouding veel meer en KAN ook werken. Ik praat nu over de mensen die NIET kunnen werken. Het PGB wordt naar mijn idee streng gecontroleerd. Ik gebruik het dan ook puur waar het voor nodig is. Toch bedankt voor je antwoord!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een PGB is ook nogal wat anders dan een Wajong. Mij is het trouwens nog niet gelukt om te zwendelen met het PGB van onze zoon (maar misschien probeer ik dat ook niet hard genoeg).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@stippel een deel van de Wajongers heeft een PGB. En (slechts) een deel daarvan maakt er creatief gebruik van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@putty heel wat zelfstandigen kan slechts met moeite het hoofd boven water houden, en heeft geen geld voor een pensioen- of arbeidsongeschiktheidsverzekering.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor zelfstandig ondernemers is het echt heel moeilijk, daar ben ik het helemaal mee eens!
Vind je dat echt? Een Wajonger krijgt namelijk later evenveel AOW, als dat zijn Wajong uitkering hoog is. Ik moet om slechts 70% van hetzelfde gemiddelde (!) inkomen te behouden er een behoorlijk bedrag bij zien te sparen. Daar moet ik nog erg mijn best voor gaan doen. Zeker als ik niet 70% van het gemiddelde loon wil, maar 100% van het laatstverdiende loon. Volgens mij krijg je dus wel degelijk pensioen. En procentueel gezien nog veel en veel meer dan de werkende medemens ook nog eens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord!!! Ik wist niet dat de Wajongere later evenveel AOW krijgt als zijn uitkering hoog is. Dan zie ik het weer wat rooskleuriger tegemoet. Ik kon namelijk nergens info hierover vinden. Bedankt! een plus van mij!