Hoeveel moet deze vrouw per maand betalen om later een pensioen te krijgen en waar moet ze dat doen?

Ik koop brood bij een bakkerswinkeltje dat gedreven wordt door een buitenlandse vrouw van een jaar of 38. Ze is ca. 3 jaar in Nederland.
Vandaag vroeg ze me of het waar is dat ze met een inkomen van 1250 euro netto per maand 400 euro per maand moet betalen om later een pensioen te krijgen. Dat had iemand haar wijsgemaakt. Ik antwoordde dat dat natuurlijk flauwekul is en dat ik zal informeren. Weet iemand hier iets zinnigs over te zeggen? Graag wat advies voor deze vrouw. Dus hoeveel is ze per maand kwijt aan pensioenafdracht en bij welk pensioenfonds moet ze zich aanmelden?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ze kan zich melden bij een verzekeraar die pensioen verzekeringen aambiedt. De premie hangt af van de hoogte van het pensioen dat je wil bereiken en de wijze waarop de inleg wordt belegd. Een premie van eur. 400,-- komt mij niet onwaarschijnlijk voor als je daarmee een pensioen inkomen van modaal niveau wil behalen. Deze mevrouw wordt ook gekort op haar AOW, voor de jaren dat ze in het buitenland verbleef en wel met 40% ( (35-15)*2=40) Toegevoegd na 1 minuut: Ik ga er van uit dat ze eigenaar is van de winkel die ze "drijft".

Als ze in de bakkerswinkel werkt heeft ze een cao. In deze cao staat hoe de werkgever en de werknemer omgaan met het pensioenfonds. Hieronder de link van het bakkers pensioenfonds Toegevoegd na 1 minuut: hierook de cao http://www.salaris-informatie.nl/index.php/cao-sector/a-tm-d/bakkers Toegevoegd na 5 minuten: Voor de werknemer zal het gaan om een paar honderd euro per jaar

Bronnen:
http://www.bakkerspensioen.nl/

Als mevrouw (mede)eigenaar/ondernemer is kan ze elk jaar belastingvrij een bedrag reserveren. Dus t.l.v. de winst. Dat zal elke goede boekhouder haar kunnen vertellen en ook de belastingdienst. Het is verstandig - zodra het mogelijk is - om van die reservering geld buiten de onderneming af te storten, bij voorbeeld in eenpensioenregeling of een verzekeringmij. In de HUIDIGE situatie krijgen mensen, vooral zij die later in NL zijn komen wonen, dus met een onvolledige AOW, anvullend bijstand. Die wordt tegenwoordig uitgevoerd door de SVB. Het lijkt me echter onzeker dat dit zo blijft.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100