Hoeveel moet deze vrouw per maand betalen om later een pensioen te krijgen en waar moet ze dat doen?

Ik koop brood bij een bakkerswinkeltje dat gedreven wordt door een buitenlandse vrouw van een jaar of 38. Ze is ca. 3 jaar in Nederland.
Vandaag vroeg ze me of het waar is dat ze met een inkomen van 1250 euro netto per maand 400 euro per maand moet betalen om later een pensioen te krijgen. Dat had iemand haar wijsgemaakt. Ik antwoordde dat dat natuurlijk flauwekul is en dat ik zal informeren. Weet iemand hier iets zinnigs over te zeggen? Graag wat advies voor deze vrouw. Dus hoeveel is ze per maand kwijt aan pensioenafdracht en bij welk pensioenfonds moet ze zich aanmelden?

13 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Probeer gewoon zelf goed te sparen,of de zaak te kopen.
Zodat je later helemaal niet meer zo afhankelijk bent van het pensioen.
Want het pensioen van nu biedt geen enkele garantie voor over 20-30 jaar.
En trouwens interessante vraag..

Het beste antwoord

Ze kan zich melden bij een verzekeraar die pensioen verzekeringen aambiedt. De premie hangt af van de hoogte van het pensioen dat je wil bereiken en de wijze waarop de inleg wordt belegd. Een premie van eur. 400,-- komt mij niet onwaarschijnlijk voor als je daarmee een pensioen inkomen van modaal niveau wil behalen.

Deze mevrouw wordt ook gekort op haar AOW, voor de jaren dat ze in het buitenland verbleef en wel met 40%
( (35-15)*2=40)

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik ga er van uit dat ze eigenaar is van de winkel die ze "drijft".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zondag
13 jaar geleden
Ik kan niet geloven dat ze dan van 850 euro per maand zou moeten rondkomen. Dat gaat niet eens voor een vrijgezel en zij heeft een gezin. Ik weet niet of er een echtgenoot is maar ik heb wel een dochter gezien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze is niet verplicht een pensioenverzekering af te sluiten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En laat die anonieme minkukel dan eens het juiste antwoord geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een dikke + Sherpa. Ook als ze geen eigenaar is, is de premie die ze moet betalen ontzettend hoog. Helaas hebben veel allochtonen (en hun eventuele autochtone partner) hier last van! Persoonlijk kunnen wij het maandelijkse bedrag wat wordt gevraagd niet opbrengen.
zondag
13 jaar geleden
Sherpa de min is niet van mij hoor maar dat weet je vast al wel. ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@zondag als je maar niet gaat geloven dat ze bij het bakkerspensioenfonds terecht kan.

Andere antwoorden (2)

Als ze in de bakkerswinkel werkt heeft ze een cao. In deze cao staat hoe de werkgever en de werknemer omgaan met het pensioenfonds.
Hieronder de link van het bakkers pensioenfonds

Toegevoegd na 1 minuut:
hierook de cao
http://www.salaris-informatie.nl/index.php/cao-sector/a-tm-d/bakkers

Toegevoegd na 5 minuten:
Voor de werknemer zal het gaan om een paar honderd euro per jaar
ronron1212
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als ze een winkel drijft, is ze onderneemster
zondag
13 jaar geleden
De winkel is van haar.
ronron1212
13 jaar geleden
ook dan kan ze terecht bij het bakkers pensioenfonds. Ze zal dat meer moeten betalen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ronron1212 je bakt ze wel bruin en kunt blijkbaar ook niet goed lezen. Het pensioenfonds is werknemers, niet voor de eigenaren. Voor de laatsten staat er wel info op om hun werknemers te kunnen laten deelnemen.
Als mevrouw (mede)eigenaar/ondernemer is kan ze elk jaar belastingvrij een bedrag reserveren. Dus t.l.v. de winst. Dat zal elke goede boekhouder haar kunnen vertellen en ook de belastingdienst.
Het is verstandig - zodra het mogelijk is - om van die reservering geld buiten de onderneming af te storten, bij voorbeeld in eenpensioenregeling of een verzekeringmij.
In de HUIDIGE situatie krijgen mensen, vooral zij die later in NL zijn komen wonen, dus met een onvolledige AOW, anvullend bijstand. Die wordt tegenwoordig uitgevoerd door de SVB.
Het lijkt me echter onzeker dat dit zo blijft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die aanvullende bijstand krijg je ALLEEN als je inkomen onder het minimum blijft. Als je bv een klein aanvullend pensioen hebt, vervalt de aanvullende bijstand.