hoelang mag een werknemer een sollicitatiebrief/cv bewaren?

je solliciteert op een baan, wordt niet aangenomen.
hoelang mag de werkgever(bedrijf) de sollicitatiebrief/cv bewaren?
is daar wettelijk iets over te vinden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De sollicitant mag de gegevens onbeperkt houden.
Dat is uw eerste vraag, (u schrijft nl werknemer.)
U bedoelde werkgever.
Met de toelichting heeft u het rechtgezet.

Het beste antwoord

Volgens College Persoonsgegevens Bescherming:

Sollicitatiegegevens
In een sollicitatieprocedure vraagt u aan de sollicitant bepaalde informatie, zoals geboortedatum, opleidingsniveau en werkervaring. Deze gegevens kan een sollicitant u schriftelijk geven door middel van bijvoorbeeld een sollicitatiebrief of een curriculum vitae. Tijdens het sollicitatiegesprek kunt u aantekeningen maken van de antwoorden die de sollicitant geeft, het verloop van het gesprek en de indruk die u van de sollicitant krijgt. Ook een assessment en/of psychologisch onderzoek maken soms deel uit van de procedure.

Het is gebruikelijk dat u al deze gegevens verwijdert uiterlijk vier weken nadat de sollicitatieprocedure is beëindigd, met uitzondering van de gegevens van degene die u in dienst neemt. Wel kan een sollicitant u toestemming geven om zijn gegevens langer te bewaren, bijvoorbeeld omdat er op een later tijdstip een mogelijk passende functie beschikbaar komt. Een termijn van maximaal een jaar na beëindiging van de sollicitatieprocedure is hiervoor redelijk.

Toegevoegd na 2 minuten:
Let op het woord gebruikelijk. Wettelijk gezien mogen deze gegevens eeuwig worden bewaard. Me dunkt dat een rechter uit gaat van het redelijkheidsprincipe, en dus de '4 weken of een jaar' regel hanteert.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Hij is niet de werkgever dus hij zou hem niet mogen bewaren alleen met toestemming