Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat weerhoud een (corrupt) land ervan zelf extra geld te drukken?

Egypte bijvoorbeeld of Syrie, extra geld drukken zorgt voor een instabiele economie maar wat als zon leider dat weinig meer interesseert en een paar miljard nodig heeft om huurlingen in te huren, wat weerhoud zon tiran ervan de drukmachine aan te zetten? Zijn daar onafhankelijke wereldwijde toezichthouders voor?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het geld wordt dan minder waard, waardoor je er meer van nodig hebt om hetzelfde te kunnen doen.
amigo
14 jaar geleden
ik vind het een goede vraag want ik vraag me af of die inflatie wel zo snel op gang komt, er is altijd veel geld in omloop, ben erg benieuwd naar de antwoorden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kijk eens naar Zimbabwe... Bijdrukken schiet niets op.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (4)

Dan krijg je inflatie. Dat schiet dus niet zoveel op.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een land kan besluiten om extra geld te maken. Alleen zal dit geld dan minder waard worden (inflatie), waardoor ze in het buitenland (denk aan die huurlingen) meer van hun eigen geld moeten gebruiken om iets te kopen.
Extra geld drukken heeft dan per saldo geen zin.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tja ik dacht dat ik al had uitgelegd dat ik wel begreep dat het niet goed is voor de economie... Maar wat kan zon Kadaffi dat nou boeien? Als ie zn leger maar kan betalen toch? En die huurlingen weten toch ook niet dat het niet-geregistreerd geld is?
Ik weet niet of dezelfde situatie precies van toepassing is in Egypte en Syrie, maar neem Amerika en Europa als voorbeeld.

Het is inderdaad zo dat zo'n actie zal leiden tot inflatie. Daarnaast is het geval dat maar 3% van al het geld dat in omloop is daadwerkelijk bestaat uit fysiek geld. Al het overige is ongedekt digitaal geld (dat eigenlijk niet eens bestaat). Het is niet dus niet zo dat hij even een machine aan zet en het geld er uit komt rollen.

Geld wordt gecreëerd in banken, en banken zijn niet in handen van de overheid maar privé ondernemingen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vaak is het geld in deze landen al niet veel waard. Daarom wordt er ook in dollars en euro's betaald. Met dit geld kan je overal in de wereld terecht.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing