Een projectplan op één A4'tje, waar moet ik op letten?

Ik heb de uitdaging om een projectplan te schrijven. Alleen hij mag niet langer zijn dan een A4'tje.
Waar moet ik op letten en hoe kun je het beste tot de kern komen, zodat alle belangrijke punten erin staan?

Tips zijn welkom.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.3K

Het beste antwoord

Doe het eens andersom, dan gebruikelijk is. Dus niet een lang verhaal kort proberen te maken.

Schrijf 10 of 15 trefwoorden op, die belangrijk zijn.
B.v. doel, middel, manier, uitgangspunt, benodigheden, financieel, mensen, materiaal, tijd (ik noem zomaar iets willekeurigs)

Maak van ieder woord een klein zinnetje.
b.v. makkelijke manier, vast uitgangspunt, weinig benodigdheden, financieel verantwoord etc.

Ga dan steeds een stapje verder. Maak er kleine leesbare zinnetjes van zoals: "dit is financieel verantwoord omdat iedereen meebetaalt" of "het uitgangspunt ligt vast"

De laatste stap is de zinnen verbinden, zodat er een logisch leesbaar verhaal ontstaat. Vooral als je dit met een tekstverwerker doet, werkt het heel efficient.

Het voordeel van deze methode is, dat je niet eindeloos hoeft te dubben, wat je weg moet halen, zodat het nog op een A4 tje past, maar juist dingen erbij moet bedenken, zodat het A4 tje vol komt. Aanvullen is makkelijker dan schrappen :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Typ eerst wat je allemaal wil zeggen (kan meer dan 1 A4'tje zijn) en vat dat dan samen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
paulus811
13 jaar geleden
kan t nog vager?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vaag? vind dit hartstikke duidelijk hoor. Je maakt gewoon eerst op een blaadje het, mag langer dan een A4'tje, en dan vat je alles wat je op dat blaadje hebt staan, dat vat je samen, klaar. ;)
paulus811
13 jaar geleden
Loenie vraagt niet hoe een samenvatting moet worden gemaakt, maar welke punten in een projectplan van max. 1 A4'tje moeten staan. Dat haal ik niet uit dit antwoord.
Een projectplan bestaat uit vijf delen, in onderstaande volgorde:
1. Resultaatdefinitie
2. Randvoorwaarden
3. Fasering
4. Beheersplannen
5. Activiteitenplanning
De kunst is vooral dat je je beperkt tot de hoofdzaken en de rest schrapt. Misschien heb je wat aan de tips op bijgaande site. Je vindt er ook een template dat je kunt gebruiken voor je eigen projectplan.
Pieter2011
13 jaar geleden
Het lettertype ;-) Misschien dat je het kan presenteren als een soort tagcloud waardoor je de hoofdlijnen op 1 a4tje kwijt kan. en inderdaad met kleinere en grotere lettertypes de relevantie aangeeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Belangrijkste bij een projectplan is schrijven wat je oplevert (de zogenaamde deliverables). Beschrijf dat bondig maar heel precies om misverstanden te voorkomen bij de oplevering van het project. De opdrachtgever gaat er vaak van uit dat er meer wordt gedaan dan beschreven.

Tweede belangrijke punt is je planning. Wat ga je wanneer opleveren. Wanneer begin je en wanneer ben je klaar. En klaar is dus echt klaar, niet nog een paar 'dingetjes' moeten regelen. Vermeld ook tussentijdse producten of belangrijke stadia, de zogenaamde mijlpalen of milestones.

Als derde vermeld je de randvoorwaarden. Wie en wat heb je wanneer nodig om het project te laten slagen. Maak dit zo concreet mogelijk, niks zo vervelend wanneer de programmeur die jij absoluut nodig hebt, net 4 weken vakantie heeft gepland. Claim de mensen bij hun leidinggevende en zorg dat je spullen die je nodig hebt op tijd regelt of laat regelen.

Als laatste communicatie. Wanneer hoort de opdrachtgever iets van je en hoe? Beste is om wekelijks een voortgangsrapport op te leveren. Zaken die fout dreigen te gaan of mogelijk uitlopen duidelijk vermelden en ook vermelden wat je alternatief is.

Lijkt veel, maar als je het handig opschrijft (planning bijvoorbeeld weergeven in een tijdlijn, kost bijna geen ruimte) en niet teveel proza, moet dit allemaal op een A4'tje passen.

Toegevoegd na 1 minuut:
O ja, niet vergeten: welk budget heb je nodig en waarvoor. Kan heel kort, maar is wel belangrijk. De opdrachtgever gaat tenslotte akkoord met je plan en moet wel weten wat het gaat kosten.
paulus811