waarom, als je iets NIET kan betalen, en je geeft dat aan, en je wilt een betalingsregeling, en dat kan niet, krijg je incasso kosten. hoe krom is dat

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Wat hier voor al is gezegd, klopt natuurlijk. Als je een verplichting bent aangegaan, moet je afspraken nakomen. Wat je zou kunnen doen bij het vragen om een betalingsregeling is, als je keurig op tijd betaalt, dat ze vanaf dat moment de incassokosten stopzetten. Hier vallen ook de administratiekosten e.d. onder.

Ook moet je goed opletten of er niet te veel kosten in rekening worden gebracht. Daar zijn namelijk regels voor. Zie hieronder een overzicht welke kosten er onder incassokosten vallen en die dus NIET nog eens apart in rekening mogen worden gebracht.

Verder een tabel met hoe hoog de kosten mogen zijn. Als particulier heb je geen mogelijkheid om de BTW terug te vorderen, dus die mogen ze ook niet in rekening brengen. het juiste bedrag staat dan in de 1e kolom.

Incassokosten kun je zien als een soort schadevergoeding, met als doel je aan te sporen sneller te betalen. In het ene bedrag uit de tabel hieronder moeten alle kosten zitten, 1 bedrag omvat dus alles.

Je moet dus niet extra betalen voor:
Leges (informatiekosten), deze kosten kunnen nooit bij 1e aanmaning in rekening worden gebracht, je mag namelijk niet zonder bericht informatie opvragen.
Bureau- & dossierkosten
Regelingkosten
Registratiekosten, verzonnen kosten

De tabel moet je als volgt lezen: tot een bedrag van 250 euro (rekening en rente) mag een incassobureau 37 euro aan kosten in rekening brengen. En zo geldt dat voor ieder volgend bedrag. Is de rekening 251 euro dan zit je dus direct aan hogere kosten. Helaas, maar waar.

Tip, neem desnoods iemand in de arm die samen met je een overzicht van inkomsten en uitgaven maakt en kijkt wat je kunt aflossen per maand. Dat kom je veel beter over naar een schuldeiser of incassobureau. Je weet waar je het over hebt en dat je dat ook kunt betalen. Zeker als je een betalingsafspraak niet na komt, wordt het in de toekomst steeds moeilijker om iets te kunnen regelen.

Succes met alles.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Omdat je een "contract" hebt waarin je aangeeft dat je tijdig betaald, zoniet er kosten aan zijn verbonden...

Als je dus niet kan betalen en een regeling kan treffen (evt. zonder extra kosten) dan is dat al een soort "extra" service.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik had het zelfde probleem..
Maar je kan altijd een betalingsregeling aansluite met je incasso.
Je moet wel echt duidelijk maken dat je het ECHT niet kan betalen, dan willen ze een overzicht met je in- en uitgavens.. Dat kun je vragen. Is wel n optie denk ik?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee dat is niet krom!!

Jij bent een verplichting aangegaan, waaraan jij niet kan voldoen.
Dat is krom!

Degene die geld van jou krijgt, schakelt iemand in om toch zijn geld te krijgen. Daarvoor maakt diegene kosten.
Die moet jij betalen.
Dat is logisch.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, beste minnaar, het leven is hard.
ronron1212
13 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo is het net! Ik zou jouw antwoord als beste kiezen!
bamibal
13 jaar geleden
+ Ik verbaas me steeds vaker over mensen die prima op de hoogte zijn van hun "rechten", maar de plichten voor het gemak maar even vergeten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
prima antwoord! +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo is het, +1 Het blijft een kwestie van het geld dat je hebt uitgeven in plaats van het geld dat je niet hebt. Want dat laatste kost veel meer geld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben niet de mingever in deze, want ik kan me wel voorstellen dat iemand buiten zijn schuld in de fin. problemen komt. Alles wordt steeds maar duurder, uitkeringen en lonen stijgen niet (voldoende) mee. "Gewoon betalen" is soms te makkelijk gezegd. Het is niet aan de GV-leden om iemand die een dergelijke vraag stelt meteen te veroordelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toch is het het beste antwoord.
Het is je eigen verantwoording dat als je minder te besteden hebt, je ook minder moet uitgeven.
Iets wat je niet kunt betalen, moet je dus ook niet kopen.
Simpel toch?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kriz, het gaat niet altijd over het kopen van luxe-artikelen, want ik neem aan dat jij dat bedoelt. Maar er zijn nog zoveel andere, bitter noodzakelijke dingen die gekocht/betaald moeten worden. Ikzelf kreeg in februari 2 belastingaanslagen, één van de gemeente à 328 euro en één van het waterschap à 260 euro. "Gewoon even betalen, a.u.b. binnen één maand na dagtekening" makkelijk gezegd hè. Als tweeverdieners zijn wij gelukkig niet echt arm, maar het zijn toch wel bedragen om even van te schrikken, nietwaar ? Maar kun je je voorstellen dat er mensen zijn die hierdoor echt in de moeilijkheden komen ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ Frans117
Zulke aanslagen zijn altijd in termijnen te betalen Mijn ervaring is dat het eigenlijk altijd mogelijk is om afspraken te maken over gespreide betaling
Maar je moet wel zelf het initiatief nemen en contact zoeken.
Bedrijven zitten ook niet te wachten op vervelende, langdurige, procedures en zijn daarom best bereid met je mee te denken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nelly3,
Ja, dat klopt ook wel, wij betalen de aanslagen ook in maandelijkse termijnen. Maar dat neemt toch niet weg dat ook die termijnen voor de mensen met een laag inkomen een aanslag op hun budget zijn. Wat ik ermee zeggen wil is, dat de stijging van inkomsten geen gelijke tred houdt met de stijging van prijzen en tarieven. Je ziet het ook terug bij de instellingen die mensen met schulden behulpzaam zijn met sanering. Die krijgen het steeds drukker en de wachttijden voordat je aan de beurt bent lopen op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bovendien is belasting betalen niet een keus die aan jezelf is. Je kunt zelf wel de keus maken om bv wel of geen nieuwe TV of laptop aan te schaffen, belasting is iets wat je opgelegd wordt.
ronron1212
13 jaar geleden
Dat je belasting moet betalen weet je
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Frans, ik weet er alles van, ik breng alléén mijn drie pubers groot, van een niet al te florissant inkomen. Maar ik betaal alles op tijd, zie nooit een deurwaarder, sta zelden in het rood.
Ik krijg geen overwachtte rekeningen, die belasting moet je betalen dat weet je, ik betaal die al jaren in maandelijkse termijnen, automatisch, nooit de schrik van....o jee en wat nu. Als je weinig te besteden hebt moet je daar naar leven, ik zou het ook wel anders willen, maar het lukt me (nog) niet.
Maar tot die tijd komt er bij mij niemand met een incasso aan de deur, dat heb je echt zélf in de hand. Ben je niet in staat om zelf je financien te regelen kan je daar op veel manieren hulp bij krijgen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn maar heel weinig mensen die echt buiten hun schuld om in financiele problemen komen. Je zorgt ervoor dat je een reserve opbouwt, dat je elke maand 10% van je inkomsten spaart. Daarnaast weet je welke rekeningen wanneer komen. Dus niet 'plots' in februari twee rekeningen van samen 500 euro. Maar rekeningen waarvan je al wist dat ze eraan kwamen, omdat die dingen elk jaar in feb komen. En natuurlijk is dit niet altijd makkelijk. Maar mensen in de schuldsanering kunnen ook van een absoluut minimum leven. Dat betekend dat mensen die niet in de schuldsanering zitten dat ook kunnen. Je hoeft geen televisie te hebben op televisie abonnement. Je hoeft geen fastfood in huis te halen of ander duur eten. Je hoeft geen dure kleding te halen dat kan ook tweedehands. En ja absoluut, dat is moeilijk. Maar als je dat niet doet, en niet die buffer opbouwt, is dat _wel_ je eigen schuld. Dat betekend niet dat mensen die financiele problemen hebben dom en lui zijn. In veel gevallen wisten ze niet beter (ook eigen schuld, je kunt je hierover informeren). Dus mogen deze mensen best geholpen worden. Maar zeg niet dat ze er niets aan konden doen, dat is namelijk de schuld buiten deze mensen leggen en geeft ze een excuus om niet alsnog te verbeteren.
Als ze echt geen betalingsregeling met je willen treffen heeft dat meestal een oorzaak. Ik kan niet in je financiéle verleden kijken en er staat ook niet bij om wat voor soort schuld het hier gaat, maar bv woningcorporaties, energiebedrijven en zorgverzekeringen zijn meestal wel bereid om mee te werken. Heb je je misschien in het verleden een keer niet aan een dergelijke regeling gehouden ? Dan trappen ze daar geen tweede keer in en moet je gewoon ineens betalen of je krijgt een incassobureau/deurwaarder aan je broek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
niet krom want de betaalverplichting blijft bestaan. je zult het uiteindelijk toich moeten betalen. een betalingsrgeling is geen recht maar een service