De overheid heft belasting op een effectief rendement van 4 % op vermogen. Hoe zou je zo'n rendement kunnen krijgen ?

Sparen rond de 3 % , aandelen nog over tien jaar 0% rendement ( als je de AEX aanhoudt ) . Hoe kan je rendement halen zonder te hoeven "gokken " met je geld ? Dus zonder risico .

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Als je geen enkel risico wilt lopen, dan zit er niets anders op dan te sparen. Als je kans wilt maken op 6 of 7% loop je risico, en als je kans wilt maken op een rendement van 30% loop je kans alles kwijt te raken.

Er komt steeds meer kritiek op die 4% verondersteld rendement. Misschien zal dat ooit veranderen in b.v. 3 of 2%, maar het beroerde is, dat de overheid toch geld nodig heeft. Ze zullen het dan ergens anders vandaan moeten halen, en dan schiet niemand er iets mee op.

Natuurlijk heb je gelijk met 0% aandelen periode 2000-2010, maar zo kun je het eigenlijk niet bekijken. Er zijn genoeg mogelijkheden om tijdvakken te maken, waaruit blijkt dat beleggen in aandelen wel degelijk lucratief is. Net zoals het mogelijk is, om tijdvakken te maken met een rendement van - 10%
Over het algemeen geldt, dat hoe langer je de periode maakt, hoe positiever het resultaat.

Beleggen in aandelen is een zaak van een lange adem. Nog steeds geldt dat, over heel lange periodes, aandelen meer opbrengen dan sparen. (6 a 7%) Het enige wat nodig is, is geduld. ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Je kunt een spaardeposito openen, dit is veilig als het geen achtergesteld deposito betreft. Je weet zeker wat je aan het eind van looptijd aan rendement krijgt. Nadeel is dat je niet zomaar bij je geld kunt en dat de marktrente hoger kan worden.
4% zul je niet kunnen bereiken zonder risico.
Bedenk altijd: hoe hoger het beloofde rendement: hoe meer risico en als iets te mooi lijkt om waar te zijn, dan is dat meestal ook zo.
Succes met sparen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet dus!
Overheden lopen vaak achter op de realiteit......
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die 4% is niet over je totale vermogen, er geldt een belastingvrijevvoet waarover je geen belasting betaald. Zelfs niet als je bv 10% zou halen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Prima , had ik nog niet aan gedacht , die belasting vrije voet. Kom ik niet overheen denk ik . +
De overheid heft effectief 30% van 4% belasting. Dit is dus 1,2%. Sparen heeft dus wel nut, al zij het niet veel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ah maar ik las vanochtend dat de inflatie ook 2 % bedraagt . Dus 3 % - 2,0 % - 1,2 % = - 0,2 %.