Waarom importeren wij gas uit Rusland en Noorwegen, terwijl wij zelf gas uit Slochteren exporteren?

Vangen wij meer voor het gas dat wij exporteren dan dat we moeten betalen voor russisch gas? Anders zie ik de logica niet. We zouden ons zelf kunnen bedruipen, maar maken ons afhankelijk van de russen. Ik snap er niets van.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.4K

Het beste antwoord

Als het Centraal Bureau voor de Statistiek gelijk heeft is de Nederlandse aardgasvoorraad over 20 jaar op en mist de overheid 10 miljard euro aan gasbaten in de begroting.
Om nu al niet te afhankelijk te worden van één leverancier wil de EU, en dus Nederland, niet alleen gas halen uit Rusland, dat voorziet in 60% van de Europese gasbehoefte, maar ook uit Noorwegen, dat tot 2015 haar gasexport zal opschroeven met 55%.
Voor Nederland is import belangrijk om de eigen uitputting uit te stellen en de baten op peil te houden.
Daarnaast is het voor bedrijven zoals Gasunie belangrijk te beschikken over flexible capaciteit. Gasopslag is daarvoor een belangrijk instrument. Daarom wordt er nu weer een nieuwe aardgasbuffer gecreerd en wel bij Zuidwending Veendam ( op 1500m diepte in oude zoutkoepels).Dit alles om handig in te kunnen spelen de fluctuaties op de gasmarkt. Hoge gasprijs> uit de buffer halen, lage gasprijs> inkopen buiten Nederland.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Dat gas willen wij graag voor ons zelf houden. Waarschijnlijk voor in tijden van nood.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat wij het gas dat wij importeren uit Rusland (veel) goedkoper is En de export van het gas uit Slochteren veel meer opleverd dan het gas uit Rusland kost...

Over VOC mentaliteit gesproken...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bron?
Ja, een kwestie van handel! Inkoop versus Verkoop.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alles draait om geld!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wou je het gratis weggeven dan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als wij gas exporteren verdienen wij hiermee geld, als we gas inporteren dat goedkoper is dan is geld weer belangrijk,Dat bedoel ik met: alles draait om geld.
Wij pompen dat russische gas in de buurt van slochteren in de grond en dan pompen we het bij slochteren weer uit de grond en dan verkopen wij het als nederlands gas...

Slim zijn wij hè...

Maar dat moeten we niet verder vertellen hoor, want er zijn hier russen van de KGB onder de GV-gebruikers...