Wat is financieel aantrekkelijker, geregistreerd partnerschap aangaan of samenlevingscontract met testament?

Ik woon samen en we hebben samen een koophuis.
Wat is goedkoper en makkelijker,
- geregistreerd partnerschap met testament?
- geregistreerd partnerschap?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Ik ben zelf bezig met het laten opstellen van een geregistreerd partnerschap, dus ik weet hoe lastig het is om daarin de juiste keuze te maken.

Bij een geregistreerd partnerschap gaat bij overlijden alles naar de langstlevende partner en daarna na de familie van de langstlevende partner. Dit is in veel gevallen geen probleem, maar kan lastig zijn als jij (of je partner) kinderen heeft.

Ook lastig is het wanneer jullie bijvoorbeeld samen bij een auto ongeluk omkomen. 1 van beide wordt dan eerder doodverklaard. De ander erft op dat moment alles, ook al wordt hij/zij een minuut later ook doodverklaard. Dat betekend dat de familie van de laatste alles erft, en van de eerste niets. Nog geen 1 foto.

Voor dit soort gevallen wordt vaak een testament opgemaakt waarin je zegt dat bepaalde dingen toch naar de familie van de oorspronkelijke eigenaar gaan.

Of je dit wilt is een persoonlijke keuze. Bedenk wel dat niet alleen belangrijk is wat je op dit moment hebt, maar ook over wat je over 20 jaar hebt. Een huis, een gevulde bankrekening, foto's, boeken, verzamelingen enz.

Toegevoegd na 5 minuten:
Ik zie net dat je in je vraag het ook over een samenlevingscontract hebt. Het nadeel hiervan is dat bij overlijden (ondanks een testament) je meer successie belasting betaald.

Een samenlevingscontract & een testament moeten bij een notaris worden afgesloten, dat kost geld (+/- 600 euro). Maar kan makkelijk weer verbroken worden wanneer dat nodig is. Een geregistreerd partnerschap kan niet zomaar verbroken worden en kost dan meer geld. Als je bij elkaar blijft is dit de goedkoopste optie... Ook dan kun je overigens een testament & partnerschapvoorwaarden opstellen. Wat wel weer geld kost natuurlijk :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

geregistreerd partnerschap is makkelijker en goedkoper.
Je kunt wel iets moeilijker "uit elkaar" dan bij een samenlevingscontract.
Een samenlevingscontract biedt daarentegen meer ruimte voor maatwerk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De toelichting op de vraag verschilt van de vraag. Dat maakt beantwoording lastig omdat niet duidelijk is voor welke keuze de vraagsteller denkt te staan.
Beter is het om te kiezen op basis van het te bereiken resultaat, dus de kwaliteit, in overeenstemming met de situatie en beiderlei wensen en niet op basis van de kosten (want die vallen in het niet bij de mogelijke mate van zekerheid).
Mijn advies is (zonder dat ik de situatie ken en zeker niet de toekomstverwachtingen) om geregistreerd partnerschap te doen (of trouwen want dat verschilt weinig) met op maat gemaakte voorwaarden en op maat gemaakt testament.
Dit laatste periodiek te toetsen en door te spreken met een deskundige of het nog up to date is.