Is de bijtelling voor privégebruik van een personenauto minder als deze wat ouder is, bijvoorbeeld 15jr?

Het betreft dus een auto die niet belastingvrij is

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

JA!
na 15 jaar wordt de bijtelling minder.
(is het toeval dat je 15 jaar zegt?)

Bijtelling niet over de catalogusprijs berekenen

Is een (bestel)auto ouder dan 15 jaar, dan moet uw werkgever de bijtelling berekenen over de waarde in het economische verkeer (de huidige waarde van de auto), en niet over de catalogusprijs van de auto. Als de auto bijvoorbeeld op 1 mei 15 jaar oud is, gaat uw werkgever de eerste 4 maanden uit van de catalogusprijs. De overige maanden gaat hij uit van de waarde in het economische verkeer. Om de waarde in het economische verkeer te bepalen kan uw werkgever gebruikmaken van:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
paulus811
13 jaar geleden
Niet helemaal goed, want je vergeet een belangrijk punt te melden namelijk dat de bijtelling wel 35% bedraagt ipv 25%. En nee, ik ga niet flauw een min geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Antwoord is helemaal goed, hooguit niet helemaal compleet.
En die 35% staat gewoon in de link.

Andere antwoorden (2)

Ja en nee. Nee omdat leeftijd niet uitmaakt en ja, omdat de bijtelling geldt over de aanschafprijs en die was 15 jaar geleden ongetwijfeld een stuk lager.
paulus811
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
na 15 jaar gaat de bijtelling over de economische waarde. (dagwaarde)
Krijg je van je baas een lease auto die 15 jaar oud is.
Je betaald alleen bijtelling over lease auto's en van 15 jaar oud zullen die er niet echt zijn.

Toegevoegd na 2 minuten:
het antwoord is dus nee de bijtelling blijft de bijtelling
ronron1212
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alleen bijtelling over lease auto's.
was het maar waar. Ik ben zzp-er, heb een bestelbus van 10 jaar oud.
Als die bus op de zaak staat, dan zou ik als ik die prive meer dan 500km zou rijden bijtelling hebben.
ronron1212
13 jaar geleden
Ja dat klopt is ook niet handig om zo een oude bus in de zaak te hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb als beginnende zzp geen 30.000,- voor een bus liggen, leasen is ook veel te duur. Verder ook echt wel handig:
Kostprijs 5000,- met pas 100.000 (vw t4)
en heb hem nu 2 jaar en nauwelijks kosten gehad.
Kans op diefstal is veel kleiner, hoewel ik dat kan verzekeren is de inhoud (gereedschap) niet te verzekeren. (of te duur)
Verder ziet ie er goed uit, en stel ik verkoop hem over 2 jaar weer, dan krijg ik er weer 3 a 4000 duizend voor terug.