Hoe selecteer ik een boekhoud pakket voor een startend bedrijfje?

Toegevoegd na 26 minuten:
Sleutelwoorden zijn: Simpel, comleet, voordelig

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Dat hangt dus helemaal af van wat je er wilt of wilt kunnen. Er zijn ontzettend veel aanbieders van boekhoudpakketten, zie bijgevoegde link. Die zijn inde basis allemaal het zelfde. Ze rusten immers op internationale standaarden voor de boekhouding. Daarom is de informatie/data ook vaak uitwisselbaar tussen verschillende boekhoudpakketten.

Veel pakketten werken met modules die je kan aanschaffen als je het nodig hebt. Meestal bestaat het startpakket uit een basismodule met 1 of 2 aanvullende modules. Begin daar eens mee. Mocht dat niet voldoende zijn, kan je ze vaak makkelijk uitbreiden.

Voorbeelden van modules zijn:
- voorraadbeheer
- webshop integratie
- automatische facturering
- automatische incasso's
- etc.

Als taal overigens niet een probleem, heb je nog veel meer keuze voor Engelstalige pakketten.

Baseer je op keuze op ervaringen van anderen. Zelf kan ik zeggen dat de software van Unit4 en van Exact erg goed en fijn werkt. Kijk ook eens mee met iemand die al een dergelijk programma gebruikt en ervaar zelf wat je er van vindt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Zet je eisen en wensen eens op een lijstje en verken daarmee de markt van boekhoudpakketten. Als je een boekhouder hebt is het bijvoorbeeld heel handig als je de mutaties die je invoert, kunt exporteren naar het boekhoudpakket van je boekhouder.

En als je goederen verkoopt, is het handig om een voorraadadministratie te kunnen voeren. Of wellicht wil je faciliteiten om je aangifte eenvoudig te kunnen doen. Wil je er ook facturen mee uit kunnen draaien? Etcetera.

Ga voor jezelf na wat je wilt en vraag je boekhouder of concullega's om advies. Het is erg handig om een lijstje aan een verkoper te kunnen geven met wat je wilt, zodat je later niet voor verrassingen of aanschaf van dure extra modules komt te staan. Koop het pakket ook niet te zwaar, want dan gaan de eisen aan je hardware mee omhoog.
paulus811
13 jaar geleden
Wij zijn met ons eenmansbedrijfje (nu inmiddels wat grotere BV) gestart met Reeleezee. En dat bevalt ons nog steeds heel goed.

www.reeleezee.nl

PS: wij zijn leken op boekhoudgebied.

Toegevoegd na 9 minuten:
Kies vooral een pakket dat je gemakkelijk kunt leren. Anders krijg je misschien de neiging het erbij te laten zitten en dat levert dan weer extra kosten op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Reeleezee is best wel kostbaar lijkt mij.
Het is ook online boekhouden en dat je moet je dan ook willen/aandurven.
Waarom geen boekhouder, ik laat het boekhouding doen voor 50 per maand.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tegenwoordig zijn er goede mogelijkheden om dat online te doen. Dan kan de boekhouder meekijken met je administratie als dat nodig is. Dan kun je ook koppelen naar je bank. Dan kunnen je afschriften ingeladen worden en worden dan, indien herkend, direkt gecodeerd. Dat scheelt veel tijd en kosten. Want een goede boekhouder is niet goedkoop. Advies bel een beetje rond en vraag naar hun mogelijkheden en vooral naar hun tarieven. Uiteraard vraag een offerte met daarin het werk welke ze verrichten en tarief voor extra werk. Vraag minimaal 3 offertes dan heb je een redelijk beeld. Uiteraard moet het ook een beetje klikken met de persoon waar je zaken mee doet. Succes met je onderneming.