is de werkgever verplicht om het extra dag werken op zaterdag te betalen terwijl je contract hebt voor 40 uur? is de toeslag 150% in dit geval?

in het contract staat over structureel en incidenteel overwerk: dan is dit incidenteel misschien, maar je kan toch niet GRATIS op zaterdag de hele dag werken? geen CAO dan is het Wetboek van toepassing lijkt mij.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.3K

Antwoorden (2)

Natuurlijk moet werken op zaterdag betaald worden en dan maakt het niet uit of je 40 uur, 10 of welk ander aantal uren werkt normaal gesproken. Je kunt in de CAO nakijken (als het bedrijf die heeft) wat daar in staat over de betaling in het weekend e.d. Bij veel bedrijven wordt werken op zaterdag beloond met 125%, maar dat ligt ook aan het contract dat je hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je werkgever hoeft dit niet verplicht te zijn. helaas is mij niet duidelijk wat er in je contract staat over het overwerken afgezien van de woorden structureel en incidenteel.

of je gratis moet overwerken is niet met zekerheid te zeggen als niet alle informatie beschikbaar is.
de kans dat je recht hebt op een vergoeding is echter wel groot.

er zijn wettelijke bepalingen (zie link) waar je je op kan beroepen indien hetgeen in je contract is vastgelegd in strijd is met de wettelijke bepalingen hierover.

zoals bij elk regeltje en wetje zijn ook op de wettelijke bepalingen die situaties uit kunnen zonderen.

omdat het niet duidelijk is waar jij onder valt en of jij onder een uitzondering valt (o.a. afhankelijk van je contract, de betreffende branch, duur van extra arbeid, je uurloon, bepalingen in de -eventuele- CAO) kan niemand jou met zonder deze gegevens de volledige zekerheid bieden te verkondigen of je ergens recht op heb en waar je eventueel recht op hebt.

de link bij de bron verwijst je door naar een site met meer informatie zodat je voor jezelf deze zaken na kan gaan.

succes!

Toegevoegd na 2 minuten:
met zonder? blijf blond natuurlijk. het woordje met hoort hier niet bij