Ik ga binnenkort missschien weer privéles geven (Gebarentaal). Hoe weet ik wat een normaal (uur)tarief is om te vragen? Ik ben 29 jaar.

Voor mijn privé les wil ik wel wat verdienen, maar ik wil niet te veel vragen, en ook niet te bescheiden zijn. Zelf had ik iets van 8 euro per uur in mijn hoofd, maar ik weet niet zo goed wat de norm is?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Als je 8 euro vraagt, ben je een dief van je eigen portemonnee, zeker als je officieel werkt en niet zwart. Er moet nog belasting af en je moet jezelf nog verzekeren.
In de meeste gevallen zul je betaald krijgen uit een PGB en dat wordt keurig aan de belastingdienst doorgegeven, dus zwart werken zit er niet in.

Een beginnend PGB-medewerker vraagt zo rond de 35 euro per uur, een ervaren PGB-medewerker vraagt, zoals hierboven ook al gezegd is, 45 tot 50 euro per uur. Dat is dan meestal wel inclusief reiskosten en als je het netjes speelt, breng je dan niet nog een keer kosten in rekening voor de verslaglegging van het werk (die je moet doen voor de PGB-verantwoording van je cliënt).

Zet jezelf niet te laag in de markt want dan denken je klanten dat je een hobbyist bent. Nou is daar niks mis mee, maar vaak is het zo dat mensen dingen die duurder zijn, ook meer waarderen. En het kunstje dat jij kunt, nl. mensen gebarentaal leren, is heel bijzonder.

Als je ook gaat werken voor mensen zonder PGB zou je je tarieven daarop aan kunnen passen. Maar 8 euro is echt te weinig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zie in de vraag niets over PGB, en vraag me trouwens af hoeveel mensen een PGB krijgen om gebarentaal te leren. Valt dat dan onder de AWBZ?

Andere antwoorden (4)

Mensen die specialistisch werken en van een PGB worden betaald, vragen gewoonlijk rond de 50 euro per uur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ben je specialist in gebarentaal of ervaringsdeskundige? 8 euro per uur is echt veel te weinig, zelfs onder minimumloon. Wat betaal je voor andere diensten, bijvoorbeeld huishoudelijke hulp of muziekles van een student? Ik denk dat als die persoon het uit eigen zak moet betalen, je toch rond de 20 euro per uur kunt vragen, en als je een opleiding in die richting hebt gevolgd kun je daar zelfs boven zitten.
Krijg je zwart betaald, dan iets zakken in de prijs.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, ik ben echt specialistisch, ik heb een opleiding in die richting gedaan. Ik ben alleen bang dat het gezin waar ik les ga geven mij niet kan betalen omdat ze niet zo veel geld hebben. Eerder heb ik al eens amateuristisch voor een cursusinstelling gewerkt en daar verdiende ik veel meer (dus wat normaal is om te krijgen voor het werk wat je doet ).
Zelfs zwart is 8,- heel weinig.
Zeker als het steeds lessen zijn van één of twee uur.
Stel je rekent zwart de helft van wit, dan kan je de helft van de bovenstaande tarieven aanhouden en dan ben je goedkoop.
Als je om andere redenen zo weinig wilt vragen, (ze moeten het wel kunnen en willen betalen) dan zou ik eens denken aan klasjes van 2 (of meer). Lijkt me nog leuker voor je leerlingen ook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Reistijd en administratietijd: neem 2x
Belastingen etc.: neem nog eens 2 x
Jij vindt EUR 8 genoeg, dat ben ik met je eens, maar dan wel X2 x2 = 8 x 4 = EUR 32 per uur.