Mag het UWV zomaar mijn arbeidsongeschiktheidspercentage aanpassen?

Ik heb 3 jaar geleden een Wajong uitkering aangevraagd maar die werd mijn niet toegekend, na veel processen tegen het uwv gaf de rechter mij toch gelijk en werd het UWv gevraagd een nieuwe beslissing te nemen met inachtneming van het oordeel van de rechtbank. Uiteindelijk verklaarde een arbeidsdeskundige van het UWV in hun besluit dat ik toch 80-100% arbeidsongeschikt ben. Ze vroegen mij wel inkomstenverklaringen uit het verleden te overleggen zodat ze de nabetaling konden uitrekenen. Nu zeggen ze dat ik op basis van die inkomstenverklaringen en werkervaring eigelijk helemaal niet 80-100% arbeidsongeschikt ben en dat ze dit misschien ook gaan aanpassen in mijn uitkering. Ik vind dit niet eerlijk, ik heb jarenlang tegen in beroep moeten gaan en uiteindelijk gaf de rechter en hun eigen arbeidsdeskundige mij gelijk, en nu willen ze me op basis van loonstroken die ik heb ingeleverd terugpakken terwijl die eigenlijk alleen waren bedoeld om de nabetaling te berekenen. Nu is mijn vraag, mag dit zomaar?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (3)

Simpel gezegd... ja dit mogen ze...
Je bent volledig afgekeurd... maar........ door je inkomen met een volledige uitkering te vergelijken wordt je verlaagd.
In het systeem staat dan wel dat je 80-100 bent, maar de betaling is bijv voor 50%
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja er is verschil tussen het percentage arbeidsongeschiktheid en de uitkering. Ik spreek nu over de gang van zaken bij WAO; Wajongervaring heb ik niet.
Arbeidsongeschiktheid is een theoretisch bepaald percentage. Als je zelf meer met werken verdient dan in theorie dan wordt de uitkering verlaagd.
Een uitkering is niet iets dat je verdient door een prestatie te leveren.
Het recht daarop is niet absoluut.
Beter zo dan andersom dus als je minder zou verdienen dan je volgens de UWV-normen theoretisch zou kunnen verdienen.
Als je op een gegeven moment minder, veel minder zou verdienen en krijgen dan herleeft de uitkering.
Bovendien heb je nog een jonggehandicapten belastingaftrek. Dus tel je zegeningen.
Het is wel te begrijpen dat je teleurgesteld bent.
Je kunt je afvragen of je je wel goed genoeg hebt laten voorlichten, maar hoe kom je te weten dat je niet alles weet?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beste Juara,

Je geeft aan dat je na de uitspraak van de rechtbank voor de Wajong 80-100% arbeidsongeschikt bent verklaard.
Je wilt nu graag weten of UWV alsnog je arbeidsongeschiktheidspercentage mag aanpassen. Helaas kan ik dit zonder inzage in je dossier niet beantwoorden.

De algemene regel (op basis van jouw verhaal) is dat UWV voor de berekening van de nabetaling het uitkeringspercentage aanpast.
Dit wordt alleen gedaan om de hoogte van je nabetaling te kunnen bepalen, rekening houdend met de inkomsten die je deze periode hebt genoten.

Het arbeidsongeschiktheidspercentage van 80-100% verandert niet. Je blijft dan volledig arbeidsongeschikt.

Met vriendelijke groet,

René
UWV Webcare Team
www.uwv.nl/webcare