Hoe werkt het innen van een machtiging, en is een online ingevuld machtigings formulier wel rechtsgeldig?

Ik moet voor een nieuwe stichting een machtigingsformulier ontwerpen in hun huisstijl. Het is de bedoeling dat deze via een PFD bestand op hun site kan worden gedownload en ingevuld en ondertekent per post aan hun wordt teruggestuurd.

In mijn zoektocht naar voorbeelden daarvan kwam ik ook online machtigingsformulieren tegen die gewoon naar de incassant gemaild moesten worden. Moet daar geen handtekening met pen op staan?! Of kan dat inderdaad ook per emailformulier?

En kunnen ze dan gewoon naar hun bank gaan met die machtiging of zijn daar nog extra regels en/of kosten aan verbonden? Ze hebben er inmiddels al wel een zakelijke rekening voor geopend.

Dat laatste kunnen ze zelf natuurlijk ook even navragen bij hun bank, maar misschien dat ik dan nog wat aan moet passen in het machtigingsformulier.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Een organisatie of bedrijf kan bij de bank aanvragen om te mogen incasseren bij klanten of begunstigers. Banken vinden dit een heel prettige manier van werken (efficiënt) en ze willen dit dan ook stimuleren. De meeste klanten vinden dit ook praktisch en handig, dus maken ze hier vaak gebruik van.
Zolang er geen klachten zijn over onterechte incasso's, zal een bank niet snel de incassant controleren op (getekende) machtigingen. Echter een machtiging dient rechtshalve getekend te zijn op papier of op een andere manier geauthenticeerd (bijvoorbeeld via iDEAL, of een geluidsopname van een verkooptelefoongesprek).
In de voorwaarden van de bank van de organisatie staat te lezen wat de officiële regels zijn bij de bank.